Turban Rose tillbaka i aveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sparvoga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 173

Sparvoga

Trådstartare
Läste på Penarpsgården att Turban Rose är tillbaka i aveln med fryst sperma, hur länge har han varit död?? E ganska fantastiskt att det går att göra så här

Sv: Turban Rose tillbaka i aveln

Lika fantastiskt att Irco Mena som varit död i 10 år fortf får hög% lev avkommor!!!

Har man tagit bort pungbråck som kassationsorsak?????

Nej, jag tror inte att det är borttaget som kassationsorsak i Sverige. Däremot så tror jag att det är fritt fram nu med de nya EU reglerna att använda honom då EU inte har pungbråck som kassationsorsak, tror däremot inte att avkommorna får gröna papper i Sverige. Jag skriver tror, för jag är inte säker på detta, har bara hört det.

Man kan ju inte kalla den seriös som medvetet för sin ekonomiska vinning avlar på det viset,

Du kan ju bara köra över bron och betäcka med t ex Don Schufro så får du gröna papper, det är ju lite samma sak...

Kom på fler saker, för den som vill ha en bra tävlingshäst e. Turban Rose spelar nog inte färgen på papperet så stor roll. Jag har själv ett Turban Rose sto f.-96 med gröna papper som jag avlar och det finns en avelshingst efter honom (Hellrik). Det här med pungbråck har diskuterats mycket här vet jag, men det finns ingen riktig rim och reson i det tycker jag. Vad säger att en hingst som föds i dag nedärver det mer än en som föddes innan TRs kassation?

Just for You hade ju samma åkomma son till TR och om jag är rätt informerad är det väl ganska hög arvbarhet på Bråck, Och är det något vi ska värna om så är det väl en sund och hygienisk avel

Tycker som du, men i sådana fall borde även alla TRs avkommor vara kasserade för avel om det ska finnas någon konsekvens i det hela. Däremot borde man få använda TR om man skrev under något papper på och försäkrade att man lovade att inte avla på avkommorna.

Sedan vet man inte om generna för pungbråck även nedärvs via stona, det har bara konstaterats att det är hög arvbarhet från hingstar som själva har fått det. Går man då ett steg till skulle man bara behöva försäkra att man inte avlar fram hingstar för avelsändamål efter en hingst som kasserats pga pungbråck.

min favorit häst är dotter tiil turban rose och hennes mamma är dotter till maraton 600 . som var avelhingst i flyinge .

jag undrar om ni vet några stamtavel sidor där man bara behöver skriva nån föreldrarnas namn ?

Här kan du söka på moderns namn så får du upp stamtavla, avkommor och annat. Tänk på att sätta ett % efter mammans namn så är det större chans att du hittar rätt sto. Du kan söka på hingstens namn också, men där kan du inte söka på avkommor.

ASVH

Man borde ju inte heller ha kvar hingsten som har lämnat pungbråck. Alltså borde inte TR:s pappa heller få användas i avel.

tack . men jag titade en anna sida och där fick jag reda på att det stämde .att hon var efter Turban rose ocg hennes mamma efter Maraton 600 och han efter Utrillo 432 . men tack i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 321
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
15 114
Senast: tott
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 927
Senast: monster1
·
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
2 132
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V