Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Har man koll på hingstarna så vet man nog om dte finns någon godkänd hingst med den stammen. Tror inte Turban Rose har så jättemånga godkända hingstar efter sig, så dte är ju ganska lätt att lista ut att den inte är godkänd om inte stammen stämmer överens med den/dom.
Turban Rose var en fransk fuxhingst. Det finns säkert me rinformation om honom här på Buke om du söker. Han är död nu och har väl vad jag vet 2 godkända hingstar efter sig.
Turban Rose, tävlade själv aldrig pga skada ( vad jag har hört blev han felstucken av en veterinär och kunde sedan ej andas ordentligt vid ansträngning). Hans mor (Gold Rose) och och mormor(Jolie Rose Z) gick Internationell Grand Prix på allra högsta nivå liksom även fadern Grand Veneur.
Gold Rose har också lämnat de godkända hingstarna och Internationella Svårklasshästarna Calvados (Uriel) och Hornet Rose (Quidam de Revel).
Grand Veneur är far till superhingstarna Le Tout de Semilly och Major de la Cour, ett par av Belgiens o Frankrikes bästa avelshingstar.
I Sverige har Turban Rose bla lämnat svårklasshästarna Four Roses och FLB Cesarius och Tulip Rose.
Turban Rose fick pungbråck och togs efter sin död ur avel.
Jag var på studiebesök i stallet där han stod och dom sade också att han hade problem med andningen och därför inte fick ansträngas. Dock var han vid nått tillfälle löshoppad 190 cm, så nått fanns det där iaf
Och vad jag vet så är han inte helt tagen ur avel?
Det kanske blev lite oklart formulerat. Han kasserades för avel pga pungbråcket, men efter de nya reglerna som kommer från EU så kan man använda honom och få grå papper på avkomman i ASVH.
Ja då är nog inte denna hingst godkänd. Det låter inte bra med utklassad för svensk avel pga pungbråck.
Denna hingst är väldigt lik TR och typen av hingst skulle passa mitt sto mycket bra. Igentligen är jag ju ute efter en dressyr hingst så jag letar vidare.
Men det är intressant att få lite bättre hum om vad som ligger bakom en hingst.
Undrar vart du fått att FLB Cesarius går svår hoppning ifrån? Det är nämligen mamman till mitt blivande avelsto (betäckt med contendro) samt helsyster till min tävlingshäst. Hon har ju varit i Italien sen hon var 5 år och är väl kvar där? Eller kan det vara så enkelt att Pia har döpt två av sina uppförningar till samma namn??
Hundavel & Ras
Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.