Turban Rose och Chou chin chow xx

söderböna

Trådstartare
är det någon som kan berätta lite för mig om dessa hästar.

Jag har blivit föreslagen att använda mig av en hingst som är efter dessa hästar och det skulle vara kul att få lite mer kött på benen.

Tack på förhand
/Söderböna

Sv: Turban Rose och Chou chin chow xx

Nu förstår jag inte riktigt:confused: Känner du till den hingst som jag har fått föreslagen eller?

Min fråga gällde förvisso inte denna hingst utan de jag nämde i rubriken.

Det är mycket långt kvar till ett beslut om jag ska ta föl så ett beslut om med vilken hingst, ligger ännu längre bort.

Men man kan ju bli nyfiken och vilja veta mer.

/Söderböna

Har man koll på hingstarna så vet man nog om dte finns någon godkänd hingst med den stammen. Tror inte Turban Rose har så jättemånga godkända hingstar efter sig, så dte är ju ganska lätt att lista ut att den inte är godkänd om inte stammen stämmer överens med den/dom.

Turban Rose var en fransk fuxhingst. Det finns säkert me rinformation om honom här på Buke om du söker. Han är död nu och har väl vad jag vet 2 godkända hingstar efter sig.

Turban Rose, tävlade själv aldrig pga skada ( vad jag har hört blev han felstucken av en veterinär och kunde sedan ej andas ordentligt vid ansträngning). Hans mor (Gold Rose) och och mormor(Jolie Rose Z) gick Internationell Grand Prix på allra högsta nivå liksom även fadern Grand Veneur.

Gold Rose har också lämnat de godkända hingstarna och Internationella Svårklasshästarna Calvados (Uriel) och Hornet Rose (Quidam de Revel).

Grand Veneur är far till superhingstarna Le Tout de Semilly och Major de la Cour, ett par av Belgiens o Frankrikes bästa avelshingstar.

I Sverige har Turban Rose bla lämnat svårklasshästarna Four Roses och FLB Cesarius och Tulip Rose.

Turban Rose fick pungbråck och togs efter sin död ur avel.

Bilder på TR har jag hittat här http://www.geocities.com/sofiaspa/TurbanRose.html

Det kanske blev lite oklart formulerat. Han kasserades för avel pga pungbråcket, men efter de nya reglerna som kommer från EU så kan man använda honom och få grå papper på avkomman i ASVH.

Jag har sett ett vackert sto föl efter TR. Hon var väldigt högrest med ett kanon steg. Tyvärr så fick ägaren ta bort henne pga. slinger.

Turban Rose brukar lämna ett väldigt bra huvud på hästarna.
Snälla med väldigt bra hopphuvud och stor kapacitet.

Sen så tycker jag typen inte är något att hurra över, men skulle lätt kunna tänka mig TR + flb.

Ok då förstår jag.

Ja då är nog inte denna hingst godkänd. Det låter inte bra med utklassad för svensk avel pga pungbråck.

Denna hingst är väldigt lik TR och typen av hingst skulle passa mitt sto mycket bra. Igentligen är jag ju ute efter en dressyr hingst så jag letar vidare.

Men det är intressant att få lite bättre hum om vad som ligger bakom en hingst.

Tack för hjälpen

/Söderböna

Undrar vart du fått att FLB Cesarius går svår hoppning ifrån? Det är nämligen mamman till mitt blivande avelsto (betäckt med contendro) samt helsyster till min tävlingshäst. Hon har ju varit i Italien sen hon var 5 år och är väl kvar där? Eller kan det vara så enkelt att Pia har döpt två av sina uppförningar till samma namn??

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 106
Senast: Lavinia
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 184
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka