CiderGirl
Trådstartare
Hej! Tänkte att ni här på Buke kunde bistå mig med lite kunskap eller i alla fall idéer. Jag har ett halvblodssto på fem år, som rids regelbundet och tränas. I somras, precis efter betet va hon i full gång och åt mycket gräs samt 3 kg kraftfoder. När sedan höet kom in i bilden började hon få ett lite väl tjockt lager fett och det var svårt att känna revbenen. Så jag skar ner på kraftfodret. Sedan gräset försvunnit har fettet också försvunnit, men istället för fettet har hon nu en stor buk, fettlagret är ok, man kan känna men inte se revbenen. Allt verkar ok utom att hennes buk är enorm, jag länkar till några kort så får ni se.
Ja, magen sticker ut på bägge sidor!!
Jag har haft hästen i 2 år nu och hitills har det varit ganska bra med just hullet på magen, och hon kan inte vara dräktig heller.
Idag äter hästen ca 6-7kg hösilage (65%ts, med högt protein och energiinnehåll), 3 kg hö, också det med ganska höga värden. Hon står på torv, men får fri tillgång till halm som hon äter ca 1/2kg av. Det gör att jag antar att hennes stråbehov är tillgodosett.
Till min fråga: Vad kan det vara för fel på henne? en häst med normalt hull och i träning sa väl inte ha en ballong till mage? Jag tror hon är gasig, men varför? Halmen kan det inte vara, den hade vi som strö förra året och då såg hon inte ut såhär......
Ja, magen sticker ut på bägge sidor!!
Jag har haft hästen i 2 år nu och hitills har det varit ganska bra med just hullet på magen, och hon kan inte vara dräktig heller.
Idag äter hästen ca 6-7kg hösilage (65%ts, med högt protein och energiinnehåll), 3 kg hö, också det med ganska höga värden. Hon står på torv, men får fri tillgång till halm som hon äter ca 1/2kg av. Det gör att jag antar att hennes stråbehov är tillgodosett.
Till min fråga: Vad kan det vara för fel på henne? en häst med normalt hull och i träning sa väl inte ha en ballong till mage? Jag tror hon är gasig, men varför? Halmen kan det inte vara, den hade vi som strö förra året och då såg hon inte ut såhär......