Tunna på fyra ben, var är problemet?

CiderGirl

Trådstartare
Hej! Tänkte att ni här på Buke kunde bistå mig med lite kunskap eller i alla fall idéer. Jag har ett halvblodssto på fem år, som rids regelbundet och tränas. I somras, precis efter betet va hon i full gång och åt mycket gräs samt 3 kg kraftfoder. När sedan höet kom in i bilden började hon få ett lite väl tjockt lager fett och det var svårt att känna revbenen. Så jag skar ner på kraftfodret. Sedan gräset försvunnit har fettet också försvunnit, men istället för fettet har hon nu en stor buk, fettlagret är ok, man kan känna men inte se revbenen. Allt verkar ok utom att hennes buk är enorm, jag länkar till några kort så får ni se.

24550270.jpg

24550272.jpg

Ja, magen sticker ut på bägge sidor!!

Jag har haft hästen i 2 år nu och hitills har det varit ganska bra med just hullet på magen, och hon kan inte vara dräktig heller.

Idag äter hästen ca 6-7kg hösilage (65%ts, med högt protein och energiinnehåll), 3 kg hö, också det med ganska höga värden. Hon står på torv, men får fri tillgång till halm som hon äter ca 1/2kg av. Det gör att jag antar att hennes stråbehov är tillgodosett.

Till min fråga: Vad kan det vara för fel på henne? en häst med normalt hull och i träning sa väl inte ha en ballong till mage? Jag tror hon är gasig, men varför? Halmen kan det inte vara, den hade vi som strö förra året och då såg hon inte ut såhär......:cry:

Sv: Tunna på fyra ben, var är problemet?

Hon får ju väldigt lite hö.
Även om hon bara äter lite halm så kan hon ju behöva mer hö, halm äter mina hästar inte alls.

Om det nu dessutom är fjolårets halm (om jag inte missförstod?) så är det nog inte särskilt smakligt.

Sedan håller jag med arabia, det ser ut som proteinbrist, som ju givetvis helst bör täckas av hö/ensilage i första hand.

Jag tycker det är väldigt svårt att se på en bild på enbart magen. Du har ingen mer normal uppställningsbild på hela hästen från sidan? Annars kan jag bara säg som föregående, ett par kg mer ensilage så behöver hon kanske inte äta halm?

Fast på de bilderna tycker jag det är svårt att se om det verkligen är proteinbrist då hon ser blank ut i pälsen och halsen ser välmusklad ut.

Kan det inte vara mask?

Eller att hon inte tål något av det hon äter? Dvs att magen är uppsvullen och kanske gasig? Tycker inte hon ser så enormt bukig och tunn ut i överlinjen att det skulle vara proteinbrist... Men det är ju svårt att säga från två bilder också.
En sista tanke: Uppsvälldhet pga för lite grovfoder? Som barnen i Afrika... Stora bukar med synliga revben.

Jag har samma problem med min 5 åring (swb), men hon har alltid varit manisk på mat och blir bukig/fet på ingenting.

Vi har fortfarande bete i hagarna som hon trycker i sig, tinkern och shettisen är slankare än vad hon är.

Iom att jag haft detta "problem" sedan hon var liten, lättfödd och blir tjock och med uträknad foderstat och 0 på maskprover så tror inte jag på proteinbrist alls.

Mina tankar går till matsmältningen/tarmen och funderar på ev något liknande typ "magkatarr", min är cool, lugn och inte stressad, men matfixerad och jag kan se at hon blir rundare som om magen blir lite uppblåst efter matintag.

Jag har gett probimin, linfrökaka och b-jäst, då får jag resultat och hon ser bättre ut i hull och form, just nu kokar jag linfrö och ger jäst och tycker att det har gett bra resultat.

Min visar även humör om hon är hungrig.

Tack för svaren!
Tyvärr har jag ingen färsk heluppställningsbild, väldigt smalt i gången ;), och väldigt mörkt ute.

Jag funderade också på proteinbrist, men som sagt, hon är blank (även om hon är helt nyklippt) har bra överlinje, tappar inte muskler. Hon är avmaskad för en 4 veckor sedan. Jag har själv varit inne på att antingen innehåller hö/ensilage inte så mycket protein som stallägaren påstår eller att hon inte tål hösilaget särskilt bra. Tyvärr så måste vi fodra med ensilage enligt stallägaren, så det skulle behövas ett veterinärintyg för att få prova hur det blir utan hösilage. Jag är nog snarast på linjen att hon blir uppblåst och gasig av just ensilaget...

Jag har i alla fall ökat på hösilaget 2 kg och höet 1 kg så får jag se vad som händer. Ska också öka på kraftfodret succesivt. Hon ska snart ha sin årliga veterinärkoll/vaccination, och då kanske vi kan få hö "ordinerat".

Kan tilläga att hon är en mycket känslig och "fladdrig" dam i tempramentet och har varit normalfödd hitills.

Inte ska du behöva veterinär intyg för att slippa ensilaget:eek:

Köp eget hö och hämta och förvara lite i transporten så kan hon ju inget säga.

oj vilken stall regel :eek:

Men är det inte självklart att man köper en tjänst av stallägaren, och ingår där hösilage så använder man det? Hos oss hade det inte varit tillåtet att fodra med annat än det vi köper in, och jag har inte förväntat mig annat hos andra heller.

Proteinbrist kan ju börja lite olika, får du en känsla av att hästen är gasig och har magproblem? Blöter hon stråfodret i vattenkoppen? Lös i magen? Finns det andra symptom förutom bukighet?

Vissa tappar överlinjen snabbt, andra blir bukiga och tappar sedan överlinjen. Andra blir bara tunna över ryggen, medan vissa tunnar ur totalt. Allt bereonde på häst och grad av proteinbrist.

Svårt att säga från bilden, men vad har du för värden på hösilaget då ? "bra" värden kan ju variera ganska mkt... Skulle ge mer grovfoder oxå, tkr 6-7 kg hösilage + 3 kg hö + lite halm låter lite lite, ser ut som ganska stor och grov häst...

Men är det inte självklart att man köper en tjänst av stallägaren, och ingår där hösilage så använder man det? Hos oss hade det inte varit tillåtet att fodra med annat än det vi köper in, och jag har inte förväntat mig annat hos andra heller.

Det beror väl på vad det är för kvalité på hösilaget.
Det är väl självklart att man ändå ska betala samma hyra men väljer man att köpa in annat grovfoder som man förvarar i sin egen transport att ex.vis ge på kvällen så borde det vara självklart att stallägaren accepterar.

Inte alls, det är ju stallägarn som har fodertillståndet. Hos oss kommer inget oreggat foder in i stallet, det är ju vi om är ansvriga för vad som fodras!

Liknande trådar

Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
669
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
1 997
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 184
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Brukshunds- och kelpiefunderingar