Tunn häst

modzan

Trådstartare
Vad finns det för foder som hjälper till att få upp hullet på hästen. Har ett arabsto som är ganska tunn. Hon rids ca 5 dgr/v och är 148cm.
Får nu:
1,5kg krafft groov
1 kg kornkross
ca 10 kg hö.
Tacksam för hjälp!
Mvh Malin
 
hmmm...svår fråga... den får ju redan mycke mat så de kanske inte är så bra att ge den mer,... men jag tror att det finns speciella vitamin blandings vätskor som man blandar ner i maten, att köpa, det finns för hästar som har svårt att hålla hullet om jag inte kommer ihåg helt fel. :banana:
 
Äter hon upp alla 10 kg? Verkar konstigt att hon ska vara tunn med den foderstaten. Prova att ge betfor också. Har du kollat tänderna på henne så det inte är det som är problemet?
 
Tänderna raspades för inte alls länge sedan. Ja hon äter upp allt hö. Ska prova med betfor.
Fler förslag??
Mvh Malin
 
Har haft en häst som såg ut som ett staket. Vi provade ALLT och han gick ändå inte upp i vikt, inte förrän vi började fodra med Kurant. Redan efter ett par tre veckor syndes resultat. Ett riktigt bra foder som dessutom verkar vara jättegott. Hästarna slickar alltid krubban efter det att man fodrat Kurant. Dessutom är det inte dyrare än Krafft. Kolla här www.kurant-bioactive-foder.com för mer info! Lycka till!
 
Min förra häst (fullblod) var också tunn och åt massor.
Hon fick Lusern och min vetrinär rekommenderade morötter... det skulle tydligen hjälpa.
Eftersom hon åt så mycket så fick hon linfrön vilket skulle hjälpa magen.
 
Jag har god erfarenhet av lucernhack. :)
Min häst har ökat 90 kg sedan i augusti, då jag började utfodra med det. :p
I början gav jag 3 kg :eek: hack tillsammans med fri tillgång på hö (äter ca 9-11 kg), men nu får han 1 kg hack.
Sedan ger jag olja också, ca 3 dl per dag.
Kraftfodret har jag delat upp på 4 givor.
Hö har pållen i stort hela tiden i boxen (kväll-natt) och han får hö 1-2 gånger i hagen under dan. Tyvärr har jag inte möjlighet till fri tillgång på hö ute. :(
Lucernhacket går dessutom jättebra att blanda med kraften. Lite olja på också, så dammar inte kornkrosset. ;)

Här har jag lite olika bilder från i somras och nu i höst.
Bild från i somras
En till bild från i somras
Bild tagen för ca 2 veckor sedan
Ännu en bild för 2 veckor sedan
 
Det verkar som om du har för dåliga värden på ditt hö.
Mera proteiner, Luzernhack som Gunter föreslog är en utmärkt lösning.
Det finns även andra bra proteinkällor.
 
Oj,oj vilken skillnad på häst. Man ser ju t o m revbenen från sommarbilderna. Vad är det för häst? Vad hade hänt hästen eftersom den var så himla smal. Har du fått den från SHV? På somrarna brukar ju hästar bli tjocka om dom går på bete! :confused:
 
Tack! :bow:
Det är faktiskt ett halvblod, men med ganska mycket fullblodsinslag. :)
 
Eeh, jag har inte fått honom från SHV. :confused:
Mycket taktfullt uttryckt! :mad:
Jag har köpt honom, faktiskt för en ganska så ordentlig summa :smirk:
Alla hästar blir inte feta av bete, särskilt inte om gräset var lika uselt som i somras. Särskilt hästar med mycket fullblod i har snarare svårt att hålla hullet.
Särskilt inte med kombinationen mycket insekter.
Dessutom hade min häst en ganska kraftig tillväxtperiod så det tog mycket energi.
Dålig tajming med andra ord. :(
 
Tack! :bow:
Ja, det känns jättebra att han har tagit sig så bra på så pass kort tid.
Blir det lucernhack till din pålle nu? :idea:
 
Min häst var riktigt mager när jag köpte henne som fyraåring (såg ut som två)! Då hade hon stått på fri tillgång av ensilage kl 8-18.00 och ca 1/2kg havre. Stod hos uppfödaren och jag kan säga att hon inte var ensam om att vara mager. :mad:
Jag la upp en foderstat med mkt hö (förstås!), lusern och ca 1dl olja om dagen, vilket gjorde susen. Nu, 2 1/2 år senare är hon kanonfin, fortfarande smäcker men med mkt muskler på kroppen. Hon är fortfarande svår att hålla i hull och kräver en hel del mat, men så arbetas hon i stort sett varje dag! :smirk: Nu står hon på:

11kg hö
1kg kornkross
1kg havre
1kg lusernpellets
1 dl olja
20ml B-vitamin
morötter
 
Hur ger man lusernhacket? Bör man dra ner på något annat eller bara "lägga på"??
//Malin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 579
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 299
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp