Sv: Tuggben!

KL

Hur ger ni märgbenen?

Jag kan köpa frysta på ica, men ger man dom till hunden när benet är fryst? Känns så... Kallt..

Och det blir ju lite blodigt av dom på golvet när dom tinat upp lite.

Om du vill slippa blodet och kletet,så släng benet ett par minuter i en kastrull och koka!
Har du ingen jättekastrull,så låt det stå lite på lut och sen vänder du bara på det,så andra änden får koka en stund!

Vips,så är kletet borta,och det ser ut som kokt kött istället,och är lika uppskattat!
Och mildare för magen!

*kl*

Då får man alltså hålla tummarna för att småaffärerna här har märgben..
Annars får det införskaffas tuggring eller trettioelva miljoner billiga, snabbtuggade ben :p

*kl*

Den här typen av ben tar tid för dom att käka :D

021457.jpg

Heter: Rökt Märgben Nöt Giant

är ca 30-40 cm långa

Är det inte lättare att verkligen jobba bort tuggandet på grejer?
Det låter onödigt jobbigt med denna strävan efter att hunden måste ha ben hela tiden.

Annars röstar jag, liksom andra, på märgben.

Tro mig, jag försöker verkligen.
Har du någon idé om hur man får 7månadersvalp som inte bryr sig om att man säger till henne att något är förbjudet (om hon inte är jättetrött och sover vill säga) att sluta tugga så lär mig hur jag ska göra.

*kl*

Då får man alltså hålla tummarna för att småaffärerna här har märgben..
Du bor väl i norrland? Där finns det säkert massor av jägare som du kan få tuggben gratis av. Annars, ta reda på om det finns någon slaktar i närheten och köp direkt därifrån!

Det blir ju lite jobbigt att städa,men annars är pinnar/vedträd ett bra komplement om det bara är för tuggandets skull du ger ben:)

Hum, nu ska vi se. Jag skulle köra på massa förbudsträning i allmänhet. Lära nej, lära varsågod. Lära henne att be om lov genom kontakt innan hon får ta saker som ligger på marken osv. Få henne att se saker som en sak man har till låns, inte en ägodel.

Framför allt: Om hon inte bryr sig alls om att man säger till henne när något är förbudet så får man oftast se till sig själv och hur man säger till och fundera på varför det inte fungerar. Hur säger du till henne? Hur gör hon, när hon tuggar och du säger till henne?

En annan sak är att de kan tugga om de är ensamma, det är ju svårare att komma åt, men din verkar tugga även om du är i närheten? Eller har jag missförstått?

Det är det jag försöker med, "nej", "varsågod" och massvis av kontakttjosan. Det känns inte som om vi kommer direkt någonvart. Det går i perioder. Ibland fungerar det, ibland inte alls.
Kanske försöker jag på fel sätt. Jag har inte haft någon valp innan och känner mig verkligen helt som en nybörjare nu.. Har visserligen många runt omkring mig som haft hundar bra mycket längre än mig, som är utbildade instruktörer osv, men det känns inte som om jag kan få någon direkt hjälp från dem.

Ibland säger jag bara ett enkelt "nej", ibland, om hon inte lyssnat på ett "nej" eller upprepar beteendet trots ett "nej" så rycker jag bort henne från det hon gör och säger åt henne att gå och lägga sig.

Japp, hon kan tugga rakt under näsan på mig. Står jag och lagar mat kan hon hoppa upp med tassarna på bänken 2 meter ifrån mig... Bara så att jag precis inte kan nå henne innan hon sett att jag tänker röra mig och då hoppar hon ner.

Jag måste få "försvara" Red_Chili lite. Allt ställs i en helt annan dager när man har vinthund, det ÄR mycket svårare att lära en vinthund saker, både lära in saker och lära in förbud. Jag har alltid tyckt att "det är väl bara att säga till hunden" men sen jag blev vinthundsägd har jag insett att det är inte alltid så lätt.
Min hund VET att hon inte får stjäla mat t.ex. ändå kan hon göra det mitt framför ögonen på mig och när man säger till henne så slutar hon och tittar konstigt på mig. När vi släpper ögonkontakten igen så gör hon samma grej igen och sen blicken när hon får skäll igen "jaha, fick jag inte nu heller". Skulle jag gorma på henne och bli arg på riktigt, visst skulle hon huka sig, vara undergiven och gå iväg men inte skulle hon lyssna bättre för det eller sluta med sitt felaktiga beteende, snarare skulle hon välja någon trevligare att umgås med.
Jag har fått lära mig att anpassa mig efter hunden sen jag fick vinthund, vill jag inte få min mat uppäten så ställer jag undan den, får hon inte tugga på TV-dosan så lägger jag undan den, vill jagi nte att hon ska tugga på kopplet kan jag inte stå still i 10 min och ägna någon annan än henne uppmärksamhet t.e.x. Det är anpassningar man får göra för att få äran att leva med en sådan hund. Att ge hunden ett tuggben som utbyte mot att tugga på lägenheten tycker jag är ett lindrigt pris att betala för att få leva med dessa underbara varelser.

Jag köper de stora 50 cm retriverben utan knutar. Det fungerar bra.
Så köper jag märgben.
Även de prässade ringarna.
Nu sist hittade jag torkade stora märg ben på granngåreden

Jag köper aldrig ett ben med knutar i ändarna. Hade en hund som höll på att kvävas . Hon bet av knuten o svalde den. det gick bra.

tänkte bara tillägga att jag ger märgben också, men de varar max en dag, sedan är de renskrapade och ointressanta. jag kan inte heller ge märgben varje dag till mina hundar, det är alldeles för fett.

Red_Chili: Vi har ju valpar i samma ålder. Det jag säger nu vet du redan, jag tänker säga det ändå =)

Innan du ger för mycket märgben, tänk på att emaljen inte är lika hård som på fullvuxna hundar, så kanske är det bra med korta tuggstunder, eller lite mjukare saker, än ett tag. En tandskada är ju dyr i jämförelse med tuggbenen...

Till vår förra hund gav vi kokta märgben som var livaktiga två dagar ungefär! Om man är lite försiktig med magen på hunden kan man skrapa ur mycket av märgen innan man kokar och frysa den för att ha som godis på träningarna sen. Alternativt rulla lite äckligt godis i så att hunden tycker om det! Keo är t.ex. inte jättemotiverad av Frolic, men vi köpte ju ett paket...så nu när han börjar bli redo för sitt första märgben tänker jag rulla Frolicarna i märg och bli av med "äckligagodiset".

Annars: Köpa låååååånga, tjocka tuggben utan knutar. Vi köper direkt överdimensionerade "pressat läder stänger" som håller en vecka ungefär. Vi köper inte med knutar, de kan lätt bli hala och fastna i halsen. Fast, det sista av tuggbenen är ju mest som en hal matta...som lätt kan fastna den också. Så jag brukar ta undan dem när de blivit lite för bearbetade för att jag ska kunna vara lugn. Jag är en mesig vek kycklingmamma, jag vet.

Ja, sen låter vi honom släpa in diverse grenar också. superbillig tuggstund! (Och han verkar tycka det är roligare än läderpinnarna).

Ibland ger jag de där pyttesmå "100 för 100 kr" bara för en liten tuggstund.

/Syrsa

Har ett jätte bra tisp har en huligan här som inte kan ha fått många ben från uppfödaren.

Jag har choklad ringar dom doftar chocklad och smakar lite är gjorda av plast fungerar super, som stimmulerar och håller tänderna borta för övrig inredning!

6175GE.jpg
här har vi vanilj smak!
Dom finns i ringar men även i form som ett ben!

Senast ändrad av en moderator:

Du behöver inte försvara för min mening var aldrig att kritisera, utan mest att komma med lite tankar och idéer. :laugh:

Jag tror inte vinthund är något för mig ;)

det finns bara två alternativ iallafall när de gäller mina hundar som tuggar ben som galningar antingen märgben som många skrivit eller så finns de bra ben som är med vom i och är riktigt hårda och riktigt sega för dom å äta upp men finns dock en nackdel med dom att dom luktar fe å fasa

Hade det inte varit för att jag råkade förälska mig i salukin när jag var 5 år gammal så hade jag nog sagt detsamma :p Nu vill jag gärna ha annan hundtyp, men att leva utan vinthundar... nää.. jag är för kär :angel:

Jag har för mig att jag sett sådana där enorma tuggben på dollarstore... Jag får ta mig dit och köpa.

Ang. det där med knutar längst ut på tuggbenen: Jag har länge blivit varnad av uppfödaren för att köpa sådana ben, just pga att de kan fastna i halsen. Men, efter att ha tittat på hur valpen gör med de bitar som blir kvar mot slutet av "vanliga ben" så bestämde jag mig för att köpa med knutar ändå.. Mest för att de största benen i vanliga affären (de var ändå bara ca 12cm långa) var med knutar. Hittills har det gått utmärkt.

Du behöver inte försvara för min mening var aldrig att kritisera, utan mest att komma med lite tankar och idéer. :laugh:

Nej det var väl inte riktigt det jag menade heller, tänkte bara förklara att vinthundar inte är lika dresserbara som en normal hund;)

Jag ser det mer som att jag har tre normalstora katter och en jävligt stor katt för vintisarna är ungefär lika i dresseringen som katterna;)

Liknande trådar

R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka