Red_Chili

Trådstartare
Jag håller på att bli ruinerad här, eller i alla fall tokig.. Min valp ÄLSKAR tuggben och äter upp dem hur fort som helst! Jag måste låta henne ha tuggben nästan hela tiden för att slippa hålla koll på henne (hon får lätt för sig att annat är tuggvänligt annars)...

Så, vilken typ av tuggben tar riktigt, riktigt lång tid att tugga i sig?!
Det är lite jobbigt när det går åt ett tuggben/dag.

Sv: Tuggben!

För tillfäller äter min bara stora vita med knutar. Allt annat ratar han.
Har säkert 7 ben av olika modeller ligger i en låda som han bara luktat på och sen ignorerar. I dom stunderna är han billig vill jag lova;)

Men pressade ben tar ju helt klart längst tid för dom!

Min tuggar också otroligt mycket,ca 1 ben per dag ,så jag hänger på skogstrollet med märgben som bästa alternativ i livslängd.

Eftersom det är jättebra för tänderna att tugga så mycket så ser jag det som en bra investering för ev framtida tandproblem:D

Fick ett annat tips här på buke om att "återfylla" märgbenen med något gott och frysa dem sen.Då är de fortfarande välsmakande ett tag till.

Usch, jag känner igen det där.. Idag har min loppa tuggat sönder skohyllan. :devil: Det är fullkomligt omöjligt att ha leksaker till katterna, för de käkar hon upp direkt.

Vad menar ni för märgben? Jag köpte en stor kota till henne en gång, den hade hon nog i en månad, och under ben tiden låg det benflisor i hela lägenheten :crazy:

roktmargbein.jpg

Det här ett rökt märgben. Finns färska också, vilket jag föredrar att ge. Dock ska man vara lite försiktigt så inte hunden får i sig för mycket märg på en gång - magen kan reagera.
Märgben med "konstgjord" fyllning i neonfärger och udda smaker ger jag inte alls...

Färska med lite köttrester kvar på står högst på Lokas lista. Kan finnas i charkdisken hos större affärer ganska billigt.

Kotor är flisiga! De går sönder för lätt, sådana ger jag inte längre.

Här går tuggbenen åt snabbt också, de som håller längst är de bruna pressade rullarna. Jag önskar ibland att Sally var riktigt liten så hon kunde nöja sig med de där små man kan köpa billigt i 100-pack.

Jag brukar ge märgben också, även när märgen är slut så är de goda att gnaga på en stund så de brukar få ligga kvar i några dagar. Märgbenen köper jag ganska billigt på Ica.

Något annat jag brukar göra är att svälla torrfodret, fylla kongen (eller tomt märgben) med det och frysa. Det är lite slafsigt men en uppskattad aktivering :)

Ja visst är det smart :)
Jag fick det tipset från ett annat forum vars mamma alltid fyllde med blötlagt torrfoder och så hade mamman ben till nästa gång dotter och hundar kom på besök. Jag har gjort massor av sådana och mina hundar älskar det.

Det är bra med tips, just nu använder jag ett torrfoder som jag fick gratis tack vare någon här som tipsade om en länk där man fick presentkort på en torrfoderpåse :bow:

Färska märgben från mataffären ger jag.Brukar köpa på Willys,ca 20 kr för 4 st.
jag tycker de är både billigare och nyttigare då de inte är rökta alls.Dessutom brukar de vara av varierande storlek,så man kan börja med små,så hunden vänjer sig vid märgen utan att bli dålig i magen.

Luktar lite sunkigt,men klart uppskattat:)

Det låter helt klart super! Måste prova det, ska bara kolla med sambon var närmsta willy's ligger :angel:

Märgben funkar här, livslängd på ett halvår.

Ett halvår! Shit, du är lycklig du. Min voffa fick ett älgben efter älgjakten och efter en timme hade hon tuggat i sig halva benet (avsågat en bit på 40 cm) sen tog jag ifrån henne benet för att hon inte skulle bli dålig i magen.

TS: Jag kör på billiga ben istället för hållbara ben, inget håller länge för min benmördare. Köper vanliga oxhudsben på GeKås i Ullared, tror jag fick 50 ben för 250 kr sist och det är ju inte så blodigt, då har man råd med ett om dagen.

KL

Hur ger ni märgbenen?

Jag kan köpa frysta på ica, men ger man dom till hunden när benet är fryst? Känns så... Kallt..

Och det blir ju lite blodigt av dom på golvet när dom tinat upp lite.

Det är olika.När de är nyköpta blir det ju ett upptinat,men sen slängs de i frysen och plockas upp efter hand.

Det kanske beror på vad man har för hund,men ärligt talat tror jag inte att det är så farligt att ge fryst.Eftersom de inte får bort så mycket på en o samma gång så blir det ju inte kallt i magen iallafall.:)Och många hundar gillar ju att tugga snö och is,de är ju inte så känsliga vad det gäller sånt.....

Angående blod och slem från märgbenet,ja det är lite halvsnuskigt,men lägg hunden på "sin" plats medan det värsta är uppätet så slipper du problemet i hela bostaden.

KL

Hur ger ni märgbenen?

Jag kan köpa frysta på ica, men ger man dom till hunden när benet är fryst? Känns så... Kallt..

Jag ger fryst, blir lite mer utmaning då. Min hund får bara äta sitt märgben på en speciell handduk och i sin bädd.

KL

Hur ger ni märgbenen?

Jag ger färskt direkt när jag får dem (från nyslaktat vilt) men sen fryser jag ju in resten och de frysta benen får hon direkt från frysen sen. Men märgben får hon äta ute, det slafset vill jag inte ha inne.

Jag ger mina gnagare (läs valpar som byter tänder) märgben och hudknutar. Jag pratade med innehavaren av djuraffären här på orten att vissa av dessa hudknutar är gjorda av garvat skinn från möbelindustrin och de innehåller en massa kemikalier som inte är nyttiga för någon att äta. Fråga om det är giftfria gnagprodukter de har i affären innan du köper dom.

Liknande trådar

R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 207
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka