Tuggar på bettet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 807
S

smultronfot

Hej!

5 åringen riktigt tuggar äckligt mycket på bettet, från de man stoppar in de i munnen tillsde åker ut igen.

Jag har alltid tänkt, de måste ju va ngt med tänderna så vet. kände lite snabbt på dom i våras och sa att hon inte kunde känns ngt konstigt (hon hade inte med sig några grejor då, hon vacc. hästarna).

Han värkar inte ogilla bettet eftersom han i princip gapar då jag kommer med tränset.
Vet. trodde inte heller att de skulle kunna va tänderna eftersom han bara är 5 år och har gått på fri tillgång och slitit tänderna rätt naturligt.

Då jag använder de 3 delade så trycker han som fram bettet med tungan och tuggade sedan på bettet.
JAg bytte sedan till ett tagt, då tnkte jag då kommer han då inte åt att tugga, om de skulle ligga på ngn tand eller så.
Då är de precis som om han försöker tugga på de också.

Vad tror ni de kan va?

Mina teorier:
Att tänderna växer och de kliar?
Vargtand?
Ngt annat obehag?

Jag behöver värkligen hjälp nu, vill reda ut de här.

/S

Sv: Tuggar på bettet

Har tyvärr inget tips, men jag håller tummarna för att det inte är något dåligt :) Lycka
Till :D:banana:

Det enklaste vore väl att ta ut en veterinär som är duktig på tänder så att h*n får kolla? Antingen är det något fel, som då åtgärdas, eller så är det inte det och då måste det vara någonting annat. Man kan ju inte gissa om hästen har problem med tänderna eller inte.

Jag bad en veterinär kolla tänderna på en av mina hästar en gång. H*n kände lite så som din gjorde och sa att det inte var några problem.

En månad senare gjorde jag ändå en riktig undersökning och då hade hästen vassa kanter som gjorde att den fått sår i munnen.

Mun problemet är löst! :D
Bytte till ett rakt tränsbett får då kom han inte åt att tugga på de, då blev det bättre.
Men de största problemet var nog jag, jag satt och tjuvhöll i innertygeln pillade för mkt i tyglarna och då blev han orolig i munnen eftersom han är väldigt kännslig.
Nu så fort jag tar lite för mkt i innertygeln så sparkar han med inner bakben så jag ska släppa efter. ;)
Förutom då han surar och vi rider sent på kvällen och han är hungrig så sparkar han oavsett.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 440
Utrustning När jag köpte min häst, så fick jag höra från tidigare ägare att hon var stark när man red ut. Det jag la märkte till vid första...
2
Svar
22
· Visningar
1 765
Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 943
Senast: Maja_Kandi
·
Utrustning Har en häst som tyvärr har för sig att tugga på bettet med tänderna = tänderna slits. Han kontrolleras hos hästtandläkare som har...
Svar
5
· Visningar
2 408
Senast: Anzzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka