Tror ni det finns någon..

Kibani

Trådstartare
..som vill köpa hundull för att göra någonting med?
Ziva fäller som fasen nu och tänker visst bli i det närmaste naken i år igen. Borstade idag av ytterligare en ica kasse päls och visst vore det roligare om det kom till användning än att man bara slänger det:laugh:

Sv: Tror ni det finns någon..

Ziva fäller som fasen nu och tänker visst bli i det närmaste naken i år igen. Borstade idag av ytterligare en ica kasse päls och visst vore det roligare om det kom till användning än att man bara slänger det:laugh:

Jag klippte våran pudel sen gav jag pälsen till syslöjden på skolan, där tovades och spann garn av pälsen =)

Seriöst så har man faktiskt testat att använda ullen från hund. Då vet jag det var schäfer man tog det i från. Men när ullen blev våt så lukta det blöt hund så det vart nog ingen större succé. För vem vill lukta blöt hund :D

Går säkert att få bort den lukten på nåt vis vad vet ja...

Aven jag borstade av min kusins stackars Alaskan malamute har i Polen idag, 34grader varmt var det idag..och stackarn gick runt med 1,5 "ica-pase" med extra pals... Blir sa arg pa dom att de inte bryr sig om att borsta hundarna har...sa nu har jag stora blasor pa handerna..men GUD vad skont det kanns att ha gjort nagot bra for hundstackarn!
Jag undrade oxa om man kunde gora nagot av all pals...men det gick i soptunnan istallet :p

Senast ändrad:

Förutom lukten så är fibrerna på hundull mycket kortare än på tex får, så du måste blanda upp det för att kunna spinna ihop ett garn.

Mycket jobb för lite ull sas, men en kul grej.

Forra sommaren nar jag var i Sverige sparade en kompis allt hon borstade av sin rottis till hennes kompis som spann det till garn.

Man tvattar ull fran hundar precis som fran far ... annars skulle ju all riktig ull lukta far, men det gor det inte.:p

Hundtrimmet jag utbildade mig på gav bort sopsäckar med hår till en skogsägare som hade använde det för att "skrämma" rådjur. De vågade inte äta plantorna när de kände hunddoften ;)

Jag skickade mitt leonberger ull till en kvinna som gjorde strumpor av dem. Underbara varma strumpor:love:

Finns företag som tar emot - kolla på nätet eller bland radannonserna i Hundsport

Förutom lukten så är fibrerna på hundull mycket kortare än på tex får, så du måste blanda upp det för att kunna spinna ihop ett garn.

Mycket jobb för lite ull sas, men en kul grej.

Jag har skickat in på prov och fått lite garn från min terv och schäfer jag hade för många år sedan. Blev två olika nystan. Ett blandat med ull och ett med bara hundhår. Båda lika fina :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 248
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 120
Senast: kma
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 510
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut