Träning av årsföl

Sv: Träning av årsföl

Jag tränar ingenting specifikt. Vi hanterar det som behövs: Binda upp, lyfta fötter (när vi verkar dem) avmaska, leda tillsammans med mamma till och från hage. Lastning tillsammans med mamma när det ska köras till och från hingststationer och bete. Leder själva gör vi när det är dags för avvänjning. Brukar aldrig vara några problem.
Innan betet som ettåringar körs de in.
Alla hästar är snälla att leda, lyfta fötter, binda, lasta osv. Det behövs inte någon direkt träning för detta, det enda som krävs är att det du faktiskt gör med hästen, är bra.
Ett lugnt, fast och självklart hanterande gör hästarna lugna och lydiga.

Till och från hagen, boxen, stallet (själv, med mamma och med kompisar). Stå uppbunden, kunna lyfta på fötterna.

Ungefär det. Dvs kunna hanteras i vardagen men utan någon form av prestation eller träning.

Har inte tränat något i egentlig mening, snarare grundhanterat. Han har ju fullt upp med att bara växa och vara föl. :) Fölis kan lyfta fötter, låta sig bli borstad, kliad och klappad på hela kroppen, ta på/av grimma och ledas (med mamma inom synhåll) och gå undan för tryck framåt, åt sidan och bakåt. Han går fortfarande inte på trailern med mamma utan övertalning, men det kommer med tiden.

Gör det vanliga vardagspysslet med fölen. Ha på grimma, leda, ltfta och verka hovar, borsta , kolla öron, klippa vid behov (man!) osv. Sen blir det inte så mycket mer.

Lär dem en sak i taget:
Jag brukar vänja dem vid sele, sedan träns, i boxen.
Sedan jobbar jag i grimma och grimskaft med ett långt spö, med en plastpåse på. Först ska de lära sig att acceptera att påsen får vara överallt på deras kropp, utan att bry sig. Ta en sida i taget. Håll alltid lektionerna MYCKET korta, däremot gärna många lektioner varje dag. (Har jag en bunt som ska köras in, står de i sina boxar under några timmar, och så kör vi löpande band principen.)
Nästa steg är att pisken med påsen kan viftas runt i luften runt om hästen, och slå i marken. Försök alltid att undvika att utlösa flyktreflex.

Därefter byter jag till dressyrspö, fortfarande grimma och grimskaft, och lär hästen att knackning med pisk, oavsett var på kroppen, betyder framåt. Jag lär dem också att om jag istället håller pisken fast mot dem, oavsett var på kroppen, ska de stå stilla. Allt detta brukar de lära sig mycket fort.

Nästa steg är styrning. Grundläggande styrning lär jag dem i kapson på volt, mestadels i skritt, eftersom jag är rädd om deras ben. Trav bara så pass att de lär sig igångsättning i princip.
När de tar styrning från en sida i taget (Longering) så tömkör jag dem. Jag börjar med sidepull, ifall de skulle rycka till osv, så att de inte får ett ryck i munnen. När de är något sånär styrtama på sidepullet går vi över på träns. Jag har då i allmänhet ett oledat tränsbett, samt en remontgrimma med ställbar nosdel. Första gångerna ställs nogrimman med nosdelen lite för lång, så att det går att fästa tömmen i både bettringen och nosdelen.
När hästen tar bettet på ett bra sätt, kopplas tömmen bort från bettet. Nosgrimman är alltid väldigt lös.
Jag har tömmarna genom tömringar som är på däckelns sidor, för att få ökad stabilitet på vingliga unghästar.

Sedan tömkör vi rakt ut i skogen, tills hästen lugnt och avspänt traskar på, både bortåt och hemåt. Jag vill också kunna göra halt, och hästen står stilla på hängande töm. Vi övar på att den ska stå stilla då jag kaster tömmarna över ryggen, och går fram till hästens huvud, då jag är klar.

När detta funkar, tar vi lite till longering, med plastpåse/plastflaska med grus i, fästade på olika ställen på selen. Tänk på att ha det på hästens innersida, så att du inte får en rädd häst i knäet. För att vara rädd om hästens ben, görs detta så lite som möjligt.

Här kan det vara läge att öva lite med släpa av något slag. Jag brukar göra det enkelt för mig, och bara släpa med mig en tom plastdunk i ett grimskaft, samtidigt som jag tömkör.

Nu är det dags för vagn. Ha en lätt vagn, och en medhjälpare som kan dra vagnen, och så att säga hålla den på plats, utan att den behöver spännas fast.
När hästen kan svänga, och få ytterskackel mot benet, utan att bry sig, åt bägge håll, är det dags att spänna fast.
Vi använder ALLTID slaggjord.
Ett stycke stark och enveten medhjälpare placeras vid hästens huvud, sedan är det bara att köra!:D

Eftersom vi brukar köra löpande band metoden, tar det inte så väldigt många dagar att få dem inkörda. Om man alltid slutar i rätt ögonblick, är inlärningskurvan mycket brant.
När de är körda i vagn en eller två gånger, släpper vi ut dem på bete.
När de kommer hem från betet, tömkör vi en (Eller två om de behövs) gånger, sedan sätter vi för dem och kör. Nemas problemas.

Självklart är alla hästar individer, och vissa kan behöva mycket jobb på en viss detalj, medan en annan behöver jobba mer på något helt annat.

Senast ändrad:

Mitt stos föl är nu fem månader och han gör ingenting mer än busar i sin flock !

Han kan har grimma på sig och han kan verkas och avmaskas.

Min kopplade tryck i grimman=gå framåt väldigt snabbt vid ledande så jag band upp henne i en stolpe bredvid stoet när hon stod i kedjor på stallgången. Fölet backade en gång tills det tog stopp, grejade lite med huvudet och gick sen fram och började gnaga lite på grimskaftet i godan ro. Har kopplat helt (lätt frustrerad dock :D ) att ibland är det uppbundet som gäller, punkt. Aldrig ens varit i närheten av att få panik eller liknande.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
932
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 989
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka