Träna spatthäst med "viktmanschetter"? + klättringsfråga.

M

Mayara

Det tipset har jag fått av min hästmassör för att min häst ska få hjälp med att stärka sina muskler över korset samt låren, där han just nu är väldigt muskelfattig. Han berättade att det var en tjej i hans stall som hade det rådet från sin vet. eftersom spatthästar ju har litet problem att muskla sig bak. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan berätta om det? Jag känner mig litet tveksam, är litet rädd att det ska bli för mycket för snabbt. Men man kan ju alltid använda det vid promenadridning för att träna styrka mer...Var kan man köpa sådana manschetter? Pris? Berätta gärna!

Sedan undrar jag om det finns några hinder att träna mycket klättring med spatthäst för att stärka fa bakdel och rygg? Min häst kan ibland vara litet försiktig nedför och känns ibland litet stel/ovillig att gå nedåt. Uppför är inga problem. Jag försöker ofta klättra som uppvärmning i lång och låg form för att få igång bak och rygg ordentligt inför träningen. Jag skrittar alltid minst 30 min innan jag inleder annat arbete. Är detta bra eller sliter det för mycket på haserna. Är kanske mest orolig för frambenen vid klättring
nedåt eftersom han behandlades i knät förra sommaren. Kan tillägga att han skos med tårikad skoning samt rid i dressyr och western på hobbynivå. Andra tips på hur man på ett skonsamt sätt kan sträka och muskla en spatthäst så han blir fin igen mottages tacksamt! :) Mayara

Sv: Träna spatthäst med "viktmanschetter"? + klättringsfråga.

Du ska bara skritta med vikterna, annars blir det för stor rörelse. Har själv använt det på min häst för flera år sedan. Vet inte om det hjälpte då hon inte hade spatt utan en hasledsinflammation.

Jag fick rådet att rida med viktmanschetter av min "vet".
Då min häst är väldigt svag i hb och har haft låsningar och ett antal ledinflamationer.
Där jag köpte minna viktmanschetter fick man träningråd till.

Jag tycker inte att du skall använda viktmanschetter på din häst om det inte är på din egen veterinärs inrådan.

Mvh Monika

Var köpte du dem och vad kostade de? Har din häst också spatt eller varför använder du dem? Vad väger de styck? Kan du ge exempel på träningsråden? Jag kommer naturligtvis att kolla med min vet. om det blir aktuellt! Många frågor från Mayara :bump:

Mayara skrev:
Var köpte du dem och vad kostade de? Har din häst också spatt eller varför använder du dem? Vad väger de styck? Kan du ge exempel på träningsråden? Jag kommer naturligtvis att kolla med min vet. om det blir aktuellt! Många frågor från Mayara :bump:

Dom kostade 1400kr.

Du kan läsa mer här:

http://www.stallstoraskuggan.com/pag4.html

Min häst har haft en del ledinflamationer, låsningar och ryggbesvär.
Hon är också väldigt svag i höger sidan så då råde "vet" mig att köpa viktmacetterna.

Curtis skrev:
Jag tycker inte att du skall använda viktmanschetter på din häst om det inte är på din egen veterinärs inrådan.

Mvh Monika

Håller med. Skulle vara försiktig med klättring i vanliga backar om inte vet också där säger att det är OK just i ditt fall med din häst.

När vi var på strömsholm med min kompis häst som blev diagnoserad för kronisk artros på hovbenet, berättade veterinären där att vikter är något som i vissa fall kan ersätta klättring i backar, och att många som hade artros osv har börjat använda det som alternativ, då hästen får ont av att gå i nedförsbackar osv annars.

men som sagt, skulle aldrig mixtra med det utan inrådan från vet.

För det första så tror jag att investeringen/priset säkert inte motsvarar effekten/resultatet. Jag menar 1400!!! Då satsar jag hellre på skogsridning, tömkörning m.m. Sedan, om jag förstod min massör rätt, är det ju bakbenen på min häst som behöver ngt extra vikt i så fall, skulle inte drömma om att sätta på ngt på framdelen eftersom det ju hela tiden är just risken för överbelastning på framdelen som jag oroar mig för...

MVH Mayara

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka