Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
känner likadant. själv har jag mina hästar(6st) på lösdrift blandat valacker och ston och de mår bättre än aldrig förr! tycker det är väldigt tråkigt att se hästar stå i små tråkiga hagar i 8 h för att sedan stå på box resten av dygnetDjurplågeri för ett strövande flockdjur med födosöksbehov.
Enda undantagen jag moraliskt kan tänka mig är kortare perioder av utbildning i annat stall eller olika typer av skador/sjukdom.
hur ser ni på att hästar går i paddockliknande hagar? vissa utan någon anna häst pga ”skaderisk” för att de leker med varandra. helt platt hage förutom höhäck och ens det.
Alltså. Det här med kompisar är ju självklart i teorin - men det är ju inte så enkelt i verkligheten.
Vissa hästar är ju väldigt svåra att matcha ihop med andra och ska man dessutom hitta stall inom rimlig tid och med rimligt pris så kan det ju bli väldigt svårt att få ihop det. Får man ihop det ska man ju dessutom hoppas att den hästen aldrig flyttar eller blir skadad liksom..
Kan man inte erbjuda hästen ett drägligt liv så borde man inte ha häst, nej.Det blir ju lite magstarkt att kalla det för "djurplågeri" eller "förvaring". Det känns dessutom som att man ser ner på de med sämre förutsättningar stallmässigt. Många har inte möjlghet att ha häst på annat sätt än i platta, mindre hagar. Bor du t ex i Sthlm så är dte liksom ofta så det ser ut här. Eller menar ni att man inte ska ha häst då?
Ptja. Beror ju på hur man ser det.Det hör dock till undantagen om man ser till helhetsbilden att hästar ”är väldigt svåra att matcha ihop med andra”.
Känner att det finns rätt många kliv mellan något sämre hage och inte ett drägligt liv faktiskt.Kan man inte erbjuda hästen ett drägligt liv så borde man inte ha häst, nej.
Samma som med andra djur.
Ptja. Beror ju på hur man ser det.
De flesta hästar brukar ju fungera på större beten med flock och så, men det är ju kanske inte dessa hagmöjligheter som man brukar ha till vardags - och då är det i min erfarenhet rätt många som kan vara svårmatchade med andra.