Träffa andra barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

nordsvensken

Trådstartare
Jag har väldigt dåligt samvete över att min 11-mån gamla dotter nästan aldrig träffar andra barn. Vi känner egentligen bara en annan barnfamilj, vilka har ngt äldre barn, men dem träffar vi inte så ofta tyvärr. Öppen förskola finns en gång per vecka, men de ynka två timmarna infaller när hon sover middag. Att hålla henne vaken då förstör hela dagen, och nästkommande dag, och att åka ngn stans med henne vid den tidpunkten på dagen är uteslutet om hon ska vara nöjd och glad.

Hur viktigt är det för barn i den här åldern att träffa andra, jämnåriga? Jag får liksom inte till det! :crazy:
 
Sv: Träffa andra barn?

Jag har det nog likadant med min son. Ska försöka börja med öppna förskolan snart, så han hinner vänja sig vid det innan nästa bebis kommer i juli.

Dock har jag inga samvetskval, min son träffar andra lite äldre barn ett par gånger i veckan, men det är inte alltid de leker.
 
Sv: Träffa andra barn?

Min dotter träffar andra barn flera gånger i veckan via vår föräldragrupp, kompisar med barn och babysimmet. Det märks att hon är van vid att umgås med andra på så sätt att hon blir inte rädd eller paff när andra barn gör något oväntat och hon är inte rädd för nya barn. Jag tror inte att det betyder så mycket för henne nu men däremot tror jag att det är bra träning inför att hon ska börja på dagis. Å andra sidan lär sig små barn väldigt fort så det är förmodligen inte avgörande på nåt sätt.
 
Sv: Träffa andra barn?

Tyvärr var våran föräldragrupp ingen "hit" om man säger så. :( Jag drog kanske... inte riktigt jämt med dem, så det blir inte att vi träffar dem ngt.

Dock ska vi börja på babysim nästa vecka, alltid något!

De få gånger hon träffar andra barn tycker hon att de är ganska spännande och intressanta, ungefär på samma sätt som hon tycker att djur är spännande och kul :crazy: :D Absolut inte rädd (vilket hon kan vara för främmande vuxna ibland) Sist hon träffade jämnåriga var på sjukhuset när vi var på dagvårdsavdelningen för kontroller. Hon klättrar och sätter sig gärna på andra barn när hon träffar dem :D
 
Sv: Träffa andra barn?

Min dotter träffade inte andra barn med någon större regelbundenhet förrän hon började på dagis, då hon var drygt ett år. Skall man tro de undersökningar som gjorts beträffande barns sociala utveckling, så behöver de egentligen inte lekkompisar förrän vid 2-3 års ålder, då de börjar kunna leka tillsammans och inte bara bredvid varandra.

Jag tycker personligen att det är ganska hysteriskt med alla aktiviteter som finns för barn under ett års ålder (!) och som en del föräldrar tycker att de "måste" hinna med för barnets skull. Nu är jag kanske extrem åt andra hållet, som varken var på öppna förskolan, fikade med andra föräldralediga eller gick på babysim, babyrytmik och allt vad det är, men min dotter (nu sex år) verkar ha klarat sig alldeles utmärkt utan allt det där.
 
Sv: Träffa andra barn?

Min dotter träffade inte andra barn med någon större regelbundenhet förrän hon började på dagis, då hon var drygt ett år. Skall man tro de undersökningar som gjorts beträffande barns sociala utveckling, så behöver de egentligen inte lekkompisar förrän vid 2-3 års ålder, då de börjar kunna leka tillsammans och inte bara bredvid varandra.
:bow: :bow:
Man behöver INTE ha dåligt samvete för att ett såpass litet barn inte träffar andra barn! Det är gott om tid för dem att lära sig umgås i sociala sammanhang ändå!
Min äldsta fick börja besöka öppna förskolan strax innan hon blev 2 år, efter det har iofs de andra fått hänga med också. Visst tycker även de små att det är kul när det händer saker runtomkring, men det är inget "behov". Och för att återgå till den stora flickan, som knappt hade träffat andra barn fram till dess, så kan jag berätta att trots att jag varit en så dålig mamma att jag inte farit runt på aktiviteter med henne, så hittade hon direkt ett alldeles naturligt sätt att umgås med de andra barnen! Det var som om hon aldrig gjort något annat!
Ta det lugnt du!
 
Sv: Träffa andra barn?

Hade det precis som du när min son var i den åldern, och jag kände likadant, men jag tror precis som de andra, föräldrarna är de viktigaste i början, tids nog får han träffa massor med barn på dagis. Nu med facit i hand ångrar jag att jag lade energi på att oroa mej över det...

Släpp det dåliga samvetet, och njut av er tid tillsammans!

Ameo::bow: :bow: :bow:
 
Sv: Träffa andra barn?

Jag tycker personligen att det är ganska hysteriskt med alla aktiviteter som finns för barn under ett års ålder (!) och som en del föräldrar tycker att de "måste" hinna med för barnets skull. Nu är jag kanske extrem åt andra hållet, som varken var på öppna förskolan, fikade med andra föräldralediga eller gick på babysim, babyrytmik och allt vad det är, men min dotter (nu sex år) verkar ha klarat sig alldeles utmärkt utan allt det där.
Det finns ingen anledning att vara kategorisk åt något håll och det är väldigt lätt att raljera över hur andra föräldrar gör bara för att man själv har en annan situation (och kanske inte har råd eller orkar)... Jag har en fysiskt väldigt aktiv dotter och hon älskar babysimmet som för övrigt ligger runt hörnet och att gå och gunga och andra fysiska aktiviteter. Däremot uppskattar hon inte babyrytmik så mycket så det går vi sällan på.

Tack och lov finns det mycket få föräldrar som försöker styra upp sina barns framtida karriärer genom att aktivera dem tidigt, samtliga föräldrar som jag har träffat på olika aktiviteter har gjort det för att barnen tycker att det är roligt och att man ska komma ut vilket är trevligt när man bor i lägenhet. Ingen är det minsta hysterisk, så som du framställer det.
 
Sv: Träffa andra barn?

Svarar alla

Då ska jag försöka släppa det dåliga samvetet lite! ;)

Visst finns det ett jätteutbud av aktiviteter, men för våran del är det oftast lågnt att åka. Babysim en gång/v kan nog kännas ganska lagom. Jag´ser iaf fram emot det och tror nog Alma kommer tycka att det är kul också!
 
Sv: Träffa andra barn?

Jag tycker att situationen med ett jätteutbud av organiserade aktiviteter för så små barn är hysterisk, därmed inte sagt att jag tycker att föräldrarna är hysteriska. De är antagligen som folk är mest.... Däremot tycker jag det är synd när folk blir stressade och får dåligt samvete över att de inte hinner med en massa aktiviteter med sina bebisar, för jag är som sagt övertygad om att barnen inte behöver dem (även om det givetvis är fritt fram att tycka att det är roligt).
 
Sv: Träffa andra barn?

Öppen förskola finns en gång per vecka, men de ynka två timmarna infaller när hon sover middag. Att hålla henne vaken då förstör hela dagen, och nästkommande dag, och att åka ngn stans med henne vid den tidpunkten på dagen är uteslutet om hon ska vara nöjd och glad.

Hur viktigt är det för barn i den här åldern att träffa andra, jämnåriga? Jag får liksom inte till det! :crazy:

Nu ska jag vara lite Jesper Juulig och fråga: Förstör dagen för vem? Ofta är det ju föräldrarna det inte passar när barnen är vakna enligt sin egen rytm. Det finns ju oftast en anledning till att öppna förskolan har de tider den har - barn är vakna.

Men generellt skulle jag inte oroa mig. Min dotter hade inte många andra barn omkring sig förrän hon som 1,5 åring började dagis. Bara de hon träffade i lekparker.
 
Sv: Träffa andra barn?

Det förstör dagen för HENNE! :mad: Våran dotter har själv valt sin sovtid: hon sover lunch ca 10-12 och sedan middag ca 17.30-18:30. (och sover 21:30-06:00 på natten) Det är INTE optimalt för oss vuxna på ngt sätt och vi hade gärna sett att tupplurerna låg lite annorlunda. Detta är dock hennes naturliga sömnrytm och vi har anpassat oss efter den.
 
Sv: Träffa andra barn?

Verkar hon nöjd och glad så skulle jag inte oroa mig.
Många aktiviteter finns ju för föräldrarnas skull lika mycket som för barnen tror jag. Man vill ha något att göra, och träffa andra. Är man nöjd och glad ändå så är det lika bra.
 
Sv: Träffa andra barn?

Min egen erfarenhet är att det faktiskt inte gör något om man håller barnet vaket ett par timmar extra för att gå på öppna förskolan. Min "trea" hade också såna sovtider normalt, men han var vaken utan problem när vi var på öppna förskolan. Sen sov han en längre middagslur när vi kom hem och kunde ibland hoppa över eftermiddagsluren också.
Ditt barn är nog dessutom snart så stort att hon kommer klara sig på att sova en gång om dagen...
 
Sv: Träffa andra barn?

Jag har försökt skjuta på det men det fungerar inget bra. Hon blir ledsen och blyg och vill bara sitta hos mamma och gömma sig eller allra helst tutta. Då kan man lika gärna stanna hemma!

Ibland händer det att hon bara "sover lunch" men då är kvällen jättejobbig för hela familjen. Dessutom somnar hon då för kvällen 2 timmar tidigare, och går därmed upp två timmar tidigare.

Än så länge får hon allt fortsätta sova när hon vill och behöver!
 
Sv: Träffa andra barn?

Min dotter är snart 10 månader och det enda vi gör är att gå på babysim och då träffar hon ju de andra bebisarna lite i vart fall. Tyckte inte heller föräldraträffarna var nån jätte hitt och gå till öppna förskolan känns inte heller som nått för mig.

Jag går på babysimmet i skara. Vart ska du börja?
 
Sv: Träffa andra barn?

I kvänum! Närmast stället!

Finns det inget bra sätt att träffa andra hästintresserade småbarnsföräldrar, så att även vi vuxna får trevligt och inte bara barnen! ;)
 
Sv: Träffa andra barn?

Hihi! lägg tråd på Buke :D "hästintresserade småbarnsföräldrar kring x-stad sökes" Typ ;)

Jag bor nog för långt i från, men det finns säkert folk hyfsat nära dej som du kan få tag på, på detta eminenta sätt:bump:
 
Sv: Träffa andra barn?

Varför går du inte till öppna förskolan ? Vet många som går dit med sina små bebisar. Den yngsta som jag känner till är 5 månader gammal och går på öppna förskolan varje vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 882
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 140
Senast: Emtherlia
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 432
Senast: Sonic76
·
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 828
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp