Tråden för de Okända!!

Sv: Tråden för de Okända!!

Här har vi en oäkting till: Searlas född 97 enligt tänderna. Imp. från Irland som unghäst. Tinkerherre med okända föräldrar. Köpte honom när han var 12 år, Hobbyhäst/familjehäst som rids i western och är heeeeelt fantastisk häst. :love:

283216_10150256971288061_5701419_n.jpg


65468_472414398870_2339699_n.jpg


163438_472416063870_4806573_n.jpg


Min fina prins :love:
 
Sv: Tråden för de Okända!!

KL

Jag har två oäktingar!

Sofia, även kallad Dundertunnan, f -97, 140 cm, imp. Tyskland med okänd härstamning och ras. Har haft henne i 8 år och hon har fått stå ut med det mesta, har nog provat varenda gren jag kan komma på :p Började klickerträna henne för två år sedan och det + körning är det roligaste hon vet! Nu skruttar hon runt i hagen och rids av medryttare några gånger i veckan + körs av mamma, då jag bor 7 mil enkelväg från stallet och inte har möjlighet att ta mig dit särskilt ofta. Hon har kronisk bronkit och fick sitt livs första fånganfall i våras, olyckligtvis.

196834_1602879587588_3443701_n.jpg

262054_1829787740150_1059275_n.jpg


Liten Olga, 180 cm, f -08, egenuppfödd lettiskt halvblod/trait poitevin. Mamman (halvblodet) är av okänd härstamning. Världens coolaste häst, alla tider! Och vinner ALLAS hjärtan! Just nu är hon på inridning hos en vän till mig. Sent inriden pga allt oflyt med stall o.s.v de senaste åren. Men det tar hon igen med bravur nu då hon gör superbra ifrån sig! :banana:
Kan tillägga att detta nog är den absolut smartaste hästen jag någonsin träffat! Jag kan inte ta åt mig äran av att hon kan lägga sig ned på kommando, för det har Sofia lärt henne. Jag provade helt enkelt bara att göra samma kommando på henne som på Sofia, då hon brukar stå och titta på när jag tränar Sofia. Det tog bara någon minut innan hon låg ned och det har funkat även efter, så det var inte bara "tur" för den gången. Sjukt, egentligen!

336422_2007214535709_809337288_o.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Min kille är halvt okänd. Pappa är Roderik och hans mamma var imp. Danmark. Har avlat upp honom själv och han är idag 9 år gammal, används som hobby häst och har världens största hjärta :love:. Mäter 168 cm i manke.

399380_10150939833676367_831356198_n.jpg

554304_10150778904281367_2046624914_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

kl

Min ena häst är okänd i passet men jag har fått uppgifter om vilka hans föräldrar ska vara. Han är efter en icke godkänd halvblodshingst och undan ett Welshsto.
Han har extremt mycket ponnyfasoner, och lika mycket styrka vilket ställt till en hel del. När han kom till mig var han 7 år och hade haft lika många hem. :( Väldigt mycket huvud och styrka är inte alltid jätte optimalt...
Det var en himlans massa jobb och skador på mig under de första åren och problem vid både ridning och hantering. Efter att ha hamnat på akuten och läkarna trodde att jag både brutit nacke och ryggen så fick han bli sällskapshäst vilket han trivs super med! Idag sköter han sig mer eller mindre exemplariskt i hanteringen och är rent av riktigt väluppfostrad.. han kan dock ha sina dagar.. men det har vi ju alla! :angel:

Apollo
f.99
e. Chairmans Charlie
u. Faxita

apollo_503202a89606ee262b00023c.jpg


apollo3_197003575.jpg


img_3787_169196754.jpg


prick_165204021.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Jag har också en halvokänd:D
Varmblodstravaren Janna Allen blev tjuvbetäck med en 'Bruno' 1993, en newforest som nog egentligen ingen vet vem det är... I passet hos SH står han som helt okänd.

Resultatet av tjuvbetäckningen blev en översmart halvponny med en hel hög fasoner och hyss:devil:, 154 cm i manken. Lättlärd som satan och kräver en väldigt hög konsekvensnivå vid all hantering..varje dag:cool: Först nu vid nitton års ålder har han börjat lugna ner sej och blivit mindre krävande...

Däremot är han gudasnäll och otroligt omhändertagande av rädda, totala nybörjare och/eller barn, så klok är han ju också :love:

Han är så sjukt klok och trygg i allt vi hittat på genom åren. Men att bli körd/dra nånting/nåt släpar bakom/brevid, det går INTE. ..
Mest tävlar och tränar vi dressyr och är nu kvalade till msvb och jag är så stolt :o
Namnlst-1.jpg

DSCc_0203.jpg

CSC_0323.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

*kl*

Här passar min häst in! Båda föräldrarna står som okända i passet men mamma vet jag är en welsh cob, pappan kan vara vad som helst - hon som köpte hans mamma visste inte ens om att hon var dräktig. Resultatet av denna tjuvbetäckning blev en 161 cm hög häst med rena ponnyfasoner som rymmer ur hagar, testar på alla sätt han kan - i början oftast genom att stå på bakbenen och ska tugga på allt. Han är född -02 och jag har haft honom sedan i maj. Jag tränar mest i hoppning men i vår första dressyrtävling kom vi 2:a på 71,1 % så vi ska väl testa på det lite mer också.

dressyraugusti.jpg


tomkorning8juli.JPG


skutt23sep.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Han är så fiiin! :love: Gosplutt!

Lindgren: Din stora pålla är skitball!
Din lilla med såklart. Och hon har sjukt snyggt namn. :angel:
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Totalt okänd. Köpt av en tjej som i sin tur köpte honom av en hästhandlare i värmland.
Misstänker att han är korsning mellan skogtroll och vildsvin ;)

DSC_53162.jpg


Men vi tror mer på att han är korsning mellan nordis och varmblodstravare eller så är det kallblodstravare i honom till stor del.

DSC_5503.jpg


DSC_5492.jpg


Sysslar mest med skogsmullning varvat med lite enklare träningar både i dressyr och hopp. Har varit med på några dressyr CR i de lägre klasserna och fått godkänt iaf en gång.

Nu i höst är han sjukskriven från ryttare pga han är orytmisk bak. Behandlad i SI-lederna och återbesök nästa vecka.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

*KL

Här är min okända kille. 17, Halvblod/Ardenner. Båda föräldrarna okända i passet men pappan är den icke godkända hingsten Moondancer.
Köpte honom som hingst när han var 14. Det har varit några knepiga år med att få honom att bli i bra skick men efter kastreringen för ca 16 månader sedan så har vi bara utvecklats uppåt - spikrakt. Både i ridningen och på det mentala planet. Sved absolut att kastrera då han var en underbar hingst, men eftersom han började bli stressad och må dåligt av det så var det enda utvägen :)

Vi dressyrar med inriktning på AR. Det märks att han är mycket välutbildad men det ska mycket till att han ska trycka till. Man får ingenting gratis men när han lägger in sin ambitiösa sida så är han heeelt otrolig! Det enda jobbiga med honom är att han inte fattar vad ett vanligt tränsbett är, funkar bara på stång. Men det hade varit lite av ett mål att komma ut och tävla en vacker dag.

Asgo häst på alla plan. En riktig charmkille som alla förälskar sig i

644077_4617489765638_1566729556_n.jpg


424141_3241119077231_1143960258_n.jpg


216870_1909777594526_7542540_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

kl

Min är en riktig oäkting. :D Är dock övertygad om att hon är korsning shettis/fullblod.
Shettis pga pälsmängden, envisheten, och färgen. Fullblod pga ögonen och beteendet. ;)

Hon är världens snällaste och lugnaste så länge hon är i sin "comfort zone" men kommer man utanför den och försöker få in henne i en transport eller visar henne en klippmaskin så blir hon ett eldsprutande monster. :o

Men jag älskar den hästen och det har jag gjort sen allra första gången jag såg henne! :love: :love:

50CE8401-0EC8-4885-8C01-9311BA00A9BA-6572-00000A35FA2762F7.jpg


DSC_7350.jpg


DSC_6695.jpg


e17b22bb.jpg


DSC_5523.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Jag är verkligen lite förälskad i din Pålla. Verkar så otroligt trevlig, det känns nästan som att jag kan titta in i hennes själ. :rofl:
Jag har ingen aning om vad det är, men hon tilltalar mig extremt mycket.
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Jag har en korsningshäst som jag köpte utan papper o pass. Han är inte ens reggad ännu. Köpte honom för ca 3 månader sedan, då var han hingst. Han kastrerades några dagar efter att han kom till mig.
Jag fick döpa honom själv så han heter nu Milton Tail´r, han är efter fullblodsstoet Elisabeth Tail´r, morfar är Richard of york, pappan är vbl travare. Då han inte "finns" så kmr han stå som okänd i passet, jag vet dock vem han är:) Han är född februari 2011 och var inte speciellt hanterad alls när jag köpte honom så vi jobbar på det än så länge, att han ska vänja sig vid att vara häst.

DSC_1243_zps55e5be63.jpg

DSC_1189_zps9ff61d4b.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

delvis kl


Vilka tjusiga "oäktingar" folk har!! :love:


Idag longerade jag min lille på ridbanan och så stod en "bro" och vippbrädan framme på ridbanan (anordnas shettisagility lite titt som tätt hos oss) så jag lät honom testa dessa. Bron klev han rätt över, han såg den knappt, så mycket brydde han sig. Vippbrädan klev han upp på, gick rakt över, stannade tvärt och undrade "vad hände" när den vippade över med en liten duns.

Sedan tog vi vippbrädan från fel håll och det gick lika bra det. Haha. Han är så cool!

Jag har precis beställt ett pannband till honom där det står "ÖVNINGSKÖR" på. Jag måste skaffa en sele och börja tömköra ordentligt snart... Och vagnen ska hämtas så fort jag får tid! :)


Tyvärr inga bilder från dagen....


Vad har ni hittat på med era pållar och har ni några mål
så man kan behålla motivationen när det är mörkt och regnigt en dag som denna (i alla fall här)?
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Åh kul med vippbräda och sånt :) hahaha klockrent med pannbandet ju!

ang vad vi gör. Jag är lätt arbetslös just nu så jag passar på att rida i dagsljus och än så länge har det *peppar peppar* varit uppehåll och bara regnat kväll/nattetid här. Vi, eller ja jag, har anmält oss till en Pay & jump i början av november så just nu jobbar vi på att komma igång efter kort vila ... sen ska vi börja hoppa och åka och provrida i ridhus och hoppa lite där så att vi inte dör när den stora dagen kommer.

35 cm blir uppvärming sen får vi se.. tar vi oss runt och pålle verkar pigg och glad så kör vi en runda på 55 när vi ändå är ute och åker. Det får visa sig där och då helt enkelt. Det lilla vi har hoppat tycker han är galet kul så bara vi har koll på styrningen och kommunikationen kommer det säkert att gå fint!

wpid-imag0216-1.jpg


Annars så... spanar vi på älgar (eller ja, i dag var det en ko som plötsligt stod i vägen för oss :angel: )
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Åh ja. Så nu jagar jag så klart då matchande utrustning... vi ska ta världen (läs: alla ridskoleryttare) med storm. G har ju två blå ögon så jag fnurrar lite på vilken färg som bäst passar vit/brun/svart skäck med blå ögon? Vi funderade på turkos eller babyblå :angel:

Vi ska så klart ha matchande: hoppluva, schabrak, benlindor (ja, uhm om vi har kommit så långt att vi rakat av allt fluff på benen det vill säga, annars ser det för löjligt ut med lindor, bildbevis:

wpid-imag2931.jpg


wpid-imag2943.jpg


Japp, vi tar det här på största allvar. Jag har till och med privatchaufför och groom :rofl: :love: och jag ska såklart matcha med. På ett eller annat vis :angel: (man har det ju inte roligare än vad man gör det så...)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för de Okända!!

Min oäkting är en import från Irland född -91 Det sas att hon var korsning eng. fullblod/connemara men jag tror snarare att det är fullblod + nån hunter ras.
Nu är hon en glad pensionär men har tidigare i sitt liv tävlat hoppning, hon har bott hos oss i 14 år och kommer att stanna kvar här tills hon kastar in handduken.
17176_272794775195_25709_n.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

kl*

Jag passar väl in här då min min danska imp, född 08 ingen aning vad han kan vara för ras men gissar på danskt halvblod/ paint. han är 165 cm hög. Han rör sig som ett halvblod, har superlätt för att samla sig.. Någon som har förslag på ras han kan vara? min tränare trodde utan tvekan att han va renrasig paint, den gamla lite mer rejäla sorten.. men jag vet inte. just nu rider jag honom mest i skogen, tränar dressyr och western
293377_4516346426064_1722869374_n.jpg

387041_4516336465815_1538227778_n.jpg

543075_3976937141169_508374513_n.jpg
27007_1345628554.jpg

42173_1345628552.jpg
 
Sv: Tråden för de Okända!!

Jag håller på att försöka få in min häst till nya stallet så snabbt det bara går. Just nu står han ute på landet och det är rena mardrömmen att ta sig ut dit, inge bussar och att gå en mil till gården från närmaste busstation är inte direkt roligt. Jag är så fruktansvärt ridsugen och vill inget annat än att komma igång med hästeriet.

Hö ska vi förmodligen hämta och lämna i stallet i helgen så sen är det bara hästen som ska köras in till stan :D. Ska ännu göra om lösdriften till en utebox men det får bli när han redan är där för jag kan inte vänta mer. :bump:

Har förövrigt beställt hem ett Slow feeding-nät från H**ks. någon som har har något erfarenhet av detta hönät? Håller det bra? Min kille är världens matvrak och äter upp 5kg hö på ca 20-30 minuter vilket Inte är bra och jag vill att han ska ha hö hela natten iom att han kommer vara ute. Jag är rädd att han ska bli frustrerad och ha sönder nätet nämligen :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 482
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 099
Senast: mamman
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 446
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 382
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp