Träcköverföring

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare serenad
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 618
S

serenad

Går inte in på bakgrunden, men har en diarréhäst där vi provat så gott som allt. Har hört talas om något som kallas träcköverföring??? Någon annan som hört talas om denna behandlingsmetod? Det ska gå ut på att ge hästen en "drink" bestående av en frisk hästs tarmflora... Undrar om någon sett resultat. Känns lite äckligt... Tacksam för svar!

Sv: Träcköverföring

Vet att man ibland gjort detta på klinik. Kruxet är att veta att det är frisk tarmflora som man ger, så inget jag rek att man testar hemma i stallet.

Har du provat Pro Equo förresten? Det innehåller bakterier isolerade från frisk hästtarm, i ensilerad havre. Det jag provat som fungerar absolut bäst. Säljs i bag-in-box, är kylvara, och både ser ut som och smakar som filmjölk, det brukar gå att få i hästarna det med lite tid (dvs lämna det i krubban), annars är det ju lätt att ge med spruta i munnen.

Sv: Träcköverföring

Förr gjorde man så på bla. fånghästar. Man svälter hästen HELT i 3 dagar. Den får bara vatten. Sedan så silade man en frisk hästs gödsel och slangade i den sjuka hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 509
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka