torrt koensilage

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Grizla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 879
G

Grizla

Jag har försökt hitta information om utfodring av koensilage till häst, men hittar inget som riktigt ger svar på mina funderingar. Vanlig uppfattning tycks vara att man inte bör ge koensilgae till häst. Ett argument är att koensilaget är för blött.

Jag jobbar på en kogård och kan få köpa torrt koensilage i storbal. Jag skulle tro att TS ligger på minst 60 %. Balarna ifråga är första skörden (av tre) på en vall med klöverinslag. Bonden har inte analyserat ensilaget men säger att det brukar ligga på 11 MJ till kor. Han säger också att det blir väldigt lite klöver i första skörden.

Vi kommer främst att ge detta ensilage till våra idisslare, men det känns som att det vore ett bra foder till stoet med föl, då detta sto kräver mycket kraftfoder för att hålla hullet. Jag ger hellre ett mer näringsrikt grovfoder och mindre kraftfoder.

För vad skiljer egentligen koensilage från hästensilage annat än att koensilage är tidigare skördat och har högre näringsinnehåll? Koensilage är ofta syrat. Vilken betydelse har det?

Vad bör man tänka på när det gäller mineraler, vitaminer osv?

Sv: torrt koensilage

Jag kan väl inte svara på så mycket men när min häst fick koensilage så blev han hemskt dålig i magen och gick ner mycket i vikt på kort tid. Dock var detta innan analysernas tid så vad det var för värden på det har jag ingen aning om. Kändes dock ganska blött.

Jag ger koensilage till mina hästar o det har aldrig varit nåt problem. ca 52% ts men de är inte så blött tycker jag.
mina hästar har aldrig varit dåliga i magen.

Du kommer säkert få mer svar, men vad jag har förstått så slås "koensilaget" längre ner???

Senast ändrad:

Ursäkta en dum fråga, men vad är det för skillnad på koensilage o hästensilage? Jag köper mitt silage av en kobonde så det måste väl vara koensilage då eller? Mina hästar har då inte varit lösa i magen

För vad skiljer egentligen koensilage från hästensilage annat än att koensilage är tidigare skördat och har högre näringsinnehåll? Koensilage är ofta syrat. Vilken betydelse har det?

QUOTE]
Att ensilage är taget före ett visst datum gör inte det automatiskt till "koensilage", det är nog bara ett språkval som inte har någon förankring i en viss fastlagd betydelse.
Jag föredrar osyrat till häst, har sett flera som får problem med magen av det syrade, men inte heller den iaktagelsen är annat än egen.
Har ingen källa att hänvisa till om nästa påstående heller men det syrade ensilaget hjälper bakterierna att bryta ner cellulosan i fodret. Lätt nedbrytbart cellulosa ger många bakterier som förökar sig glatt, vilket i sin tur gör att kossans kropp får många bakterier att äta.

Vad är koensilage ? Det heter ensilage vad än TS halten än må vara. Dessutom är inte ensilage automatiskt syrat. Vid dålig ensileringprocess kan syra tillföras, men det är inget som sker jämt, eftersom det knappast behövs. 60% ts halt är alldeles utmärkt för en häst. Vad har du för problem egentligen med ensilaget ? Jag fattar inte riktigt vad felet är ?

MEN jag kan anta att folk kalla blött ensilage, typ 30%-ig ts halt för koensilage. Är det det du menar ?

Finns inget som heter koensilage. 52% ts halt kallas i folkmun hösilage och är alldels utmärkt att ge en häst.

Många kobönder tar tre skördar - om det finns möjlighet - och det gör att vallen kan vara i ett tidigare stadie vid skörd än vad grovfoder till hästar normalt är. Därav spekulativt högre värden. Men är skördetiden samma bör det bara vara näringsvärdesskillnader som mellan två olika vallar - d v s otroligt stort spann ändå!

Om det är så hög ts som 60 % är jag tveksam till att det är något tillsatsmedel i det. Kofacil Ultra lär vara det som tar högst ts, och jag har för mig att det är verksamt upp till 50 % ts. Här är jag dock ute på gungfly, för jag har inte kommit i kontakt med just tillsatsmedel och vet väldigt lite om det, bör väl främst påverka PH-värdet?

Med koensilage menar jag ensilage som är odlat och skördat för att utgöra foder till högproducerande mjölkkor.

Hästensilage skördas sällan innan det har gått i ax. Det här ensilaget är skördat innan det ens kommit i närheten av axgång.

Det ensilage jag köpt till hästarna har aldrig varit syrat, men syran skall ju i sig bara hjälpa mjölksyrabakterierna att komma igång, så jag vet inte om det spelar så stor roll. Blir slutprodukten i ett syrat ensilage surare än i ett osyrat?

Att hästar kan bli dåliga i magen av koensilage kan jag förstå eftersom även kor kan bli det. När ensilaget är extra näringsrikt får korna på gården där jag jobbar, ärthalm som tillskott för att ge bättre balans i foderstaten.

Nja, inte riktigt. De ensilage som hästfolk kallar Hösilage är bara förtorkat ensilage. Jag har aldrig haft ensilage där axgången kommit i gång. Det enda som skillt mellan sk koensilage och hästensilage är enbart ts halten. Det är ju den som är intressant.

Det finns ett antal olika sorters ensilage. Det vanligaste i Sverige är troligen gräsensilage, eller ensilage av baljväxter och gräs, men i andra länder gör man inte sällan majsensilage och jag vet att man även gjort fiskensilage (ensilerad fisk). Koensilage (ensilerad ko) har jag dock aldrig stött på, därmed inte sagt att det inte finns...

Ett ensilage med högt näringsvärde, vilket den här frågan gällde, bör vara ett aldeles utmärkt foder till en häst med stort behov av energi och protein.

David

mina 4 hästar får torrt ensilage ca 50 % kanks elite mer. Min gamle arab har vatt lös i magen nu i nåstan ½ år av hö men så fick han också ensilage å då blev han kanon i magen så alla mina får de. tror de e så länge man ej ger hästar 40% ts och mindre så är det lugnt. för då e de ju större risak för botulism å sånt.

Fast nu är det ju så att Botulism bakterien finns i jord och växer till i syrefri miljö. Så du kan få in jord eller kadaver i vilken bal som helst som har olika TS halt och den kan tillväxa.

Bakterien tillväxer ju knappast bara för ts halten är låg..den måste ju komma in i balen också.

Min ena häst o gammelmärren fick ofta koensilage (brukar kalla det då de används främst till kor) o det funkade jättebra. Märrarna blev jättefina på det, sedan fick de betfor o lite havre samt mineralerna. Billigare i längden, dock!

Nu tänker jag kolla med min bonde, som även har en flock kor här inärheten om han även säljer "koensilage"....Då skall jag ge mina hästar BETFOR för att deras magar inte skall bli för dåliga av grovfoderbyte. Det funkade bra på min shettis, som fick rännskita när vi bytte från hö till hösilage. De lär nog få detta i några veckor kanske för att magen ska vänjas in successivt.:)

Jag har lärt mig att "koensilage"är ofta lägre ts och högre protein än "hästensilage" ofta för att mjölk kor behöver mer protein än standard hästen...men det är ju utmärkt kan jag tycka att ge det till fölmärrar och unghästar som behöver mer protein än vanliga...
Vad bör man tänka på när det gäller mineraler, vitaminer osv?
Det kan du aldrig veta utan analys...precis som med oanalyserat hö!

Det ensilage vi tar till våra hästar slår vi 2 veckor efter det att tagit in grovfoder till våra mjölkkor och ungdjur. Enda anledningen till detta är att jag vill ha mer "strå" samt tuggtid. När min häst var unghäst så fick hon samma ensilage som våra mjölkkor i princip det hon orkade trycka i sig men inget kraftfoder. Ts-halten på kornas grovfoder är c:a 45-55 och för hästarna runt 60-65 ts.

Sedan är det lite myt det där om att vi har så blött ensilage till korna, visst det finns de som har runt 30 i ts-halt med det är inte praxis för vi vill ju inte stå och fodra med vatten i första hand.

Kicki :)

Mina hästar äter samma ensilage som bondens mjölkande fjällkor och alla hans får. Fungerade bra förra vintern och lär göra det i år igen.

/M

Det finns ett antal olika sorters ensilage. Det vanligaste i Sverige är troligen gräsensilage, eller ensilage av baljväxter och gräs, men i andra länder gör man inte sällan majsensilage och jag vet att man även gjort fiskensilage (ensilerad fisk). Koensilage (ensilerad ko) har jag dock aldrig stött på, därmed inte sagt att det inte finns...

Ett ensilage med högt näringsvärde, vilket den här frågan gällde, bör vara ett aldeles utmärkt foder till en häst med stort behov av energi och protein.

David

:rofl::rofl::rofl:

ja, inte tror jag att hästarna skulle ge det heller, men helt plötsligt ser jag en stor vilkt med att vaccinera mot botulism. ;)

Av min egen erfarenhet av koensilage har ingen av mina hästar dött! Det har ätits av 2 minishettishingstar, 2 fölmärrar (båda mina) och även några andra startande travare o det har funkat bra.

Sen beror det ju på att koensilage har ofta högre protein än hästsilage.
Du kan läsa dom andra, som har både hästar o kor , de flesta fodrar sina hästar med koensilage. Många hästar blir fina i hull på det här grovfodret. Ska vara billigare i längden, dock.

Finns även hästar, som inte riktigt tål koensilage, det blir typ rännskita.

Liknande trådar

K
Foder & Strö Jag har för mig att koensilage brukar innehålla mer klöver än "vanligt" ensilage och därmed mer protein. Jag har några frågor om att...
Svar
11
· Visningar
1 151
Senast: Kola
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat