Eros

Trådstartare
Mitt 20 åriga halvblodssto har igår och idag haft torrhosta, hon hostar inget vid hantering i stallet utan vid ridning. Hon har haft en period av vila just innan detta.
Hon står på lösdrift och har gjort de de senast 4 åren. Fram tills i januari detta år så bodde vi i östergötland men nu bor vi i västerbotten. De går i en hage med mestadels sand och de äter torrt hö från marken.

Veterinär är kontaktad och kommer på fredag men tänkte om ngn har någon ide?!

Sv: Torrhosta

Grov gissning utifrån det du skriver är att hästen blivit känslig för dammet från sanden och/eller höet och/eller ströet, och hostar upp det när du rider.
Särskilt om det blivit värre nu när det är torrare klimat än t ex i vintras.

Veterinären rådde mig att byta grovfoder och det är gjort. Jag ska dessutom i veckan flytta hem hästarna så då kommer de bort från sandhagen och det var positivt tyckte hon. Dessutom så sa veterinären att det just nu var väldigt höga halter pollen i luften som mycket väl kunde ge hostan som hon har nu, ( plus, damm i hage och damm i höet ) Tyckte i övrigt att hon lät bra i lungorna så jag skulle höra av mig igen efter flytten. Passade även på att kolla masken och avmaska.

Kan ju vara bra att testa vad det är, om det är pollenallergi, inflammation i luftvägarna, t ex. Ofta kan det ju vara ganska stora omställningar som behöver göras, och det är ju skönt att veta att man lägger krutet på rätt saker, även om man fortfarande kan behöva prova sig fram.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: MayGrace
·
Hästvård Ska försöka hålla de kort :) Har en 24-årig varmblods valack som jag sedan han var 16 år har ridit och tränat regelbundet och han har...
Svar
1
· Visningar
4 051
Senast: Zipp2010
·
Hästvård Ja då va det dags igen, känns som det har varit mycket nu dom sista åren.. Om vi ska dra det lite kort först så har jag en 17 årig...
Svar
7
· Visningar
1 566
W
Hästmänniskan Vet inte om den här är på rätt ställe men om den inte är de så vore de toppen om någon kunde flytta den? :) Hej. Behöver skriva av mig...
Svar
10
· Visningar
3 143
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka