Toppig ungponny tappar nu hår!

S

savage

Har nya problem med min ungponny :(
Fick goda råd här för ett tag sedan då hon hade blivit toppig på korset och var allmänt trist i pälsen. Har sedan dess gett henne B-vitamin och Plus grön + kraffts foderolja. Nu har hon börjat tappa päls! Där sadel ligger är det ett antal 5 krona stora hårlösa fläckar (inte helt runda dock utan snarare avlånga). Mycket tveksam till att det är sadel som skaver, utan har en magkänsla att det är något "inifrån och ut". pälsen är fortfarande mjällig och småtrist på sina håll på andra ställen på kroppen superblank och fin. Hon har fällt vinterpälsen helt ok. pigg och glad är hon dessutom. Mycket finare i hullet och toppigheten är i princip borta. Är det någon som har ett tips om detta? Beror det något med fodret eller är det något annat? :confused:

Sv: Toppig ungponny tappar nu hår!

Skulle kunna vara svamp eller någon form av ohyra. Eftersom hon är blank och fin på vissa ställen och sedan mjällig på andra.
Finns många olika sätt att behandla, lika många som det finns folk som råkat ut för det, nästan. Jag har själv provat med att tvätta hästen i mild Vironlösning. Ja tvätta och tvätta, jag sprutade på med sprutflaska ett par gånger och fick ett fantanstiskt resultat. Det kan hjälpa mot svamp och bakterier. Är det någon form av ohyra så kan det behövas veterinär för att få rätt preparat.

Pälsätare kanske???

Behandlas också med virkon,se tidigare svar...

Hur vet jag om det är ohyra resp pälsätare? Kan man se det på något vis?

Det kanske är läge att kontakta en veterinär som kan titta på hästen? :idea:

Självklart skall jag ta ut en vet men jag märkte detta igår och missade telefontiden i morse så jag kan ringa först i morgon.
Tanken med mitt inlägg var mest om någon hade en ide, även om man tar ut vet så kan jag vilja bolla ideer om vad det kan vara med andra.
Tror egentligen inte på ohyra heller eftersom hon inte har något i svans eller man utan endast i sadelläget och hon verkar inte ha någon klåda. Var ut nu och gav lunch-hö och kunde då stå och dra tussar med hårsäck och allt och kvar blev det bara kala fläckar. Pälsen är också mycket mjälligt just där, det kanske tyder på ohyra :confused:

Låter inte riktig som ohyra utan mer som någon form av svamp eller exem. Fast det kan vara ringorm också. Hon kanske har blivit smittad av sin vojlock om den t ex varit på en annan häst. Hästar kan vara smittbärare av ringorm utan att det syns några symtom.
Kolla på hästvård och sök på ringorm där.

För någon månad sen så fick min shettis (2 år) små, kala fläckar på olika ställen på kroppen. På ryggen, halsen, bringan.
Fick tipset av en bekant att lägga en sträng Switch på honom.
Det funkade! Inga fler fläckar har kommit och pälsen växer ut igen. :)
Antagligen var det pälsätare han hade.

Hej!

Har liknande problem med min ung ponny. Han har fallit ur mkt sen sommar betet. Mycket troligen pga att han gick ensam som hingst ett tag, sen kastrerad och ensam sen pälsfällning + katasrof värden i höet :( . Så nu håller jag på att få upp foder staten samt ger b-vit och tänkte för säkerhets skull nu även göra ett träck-prov för att se så det inte är mask som ställer till det. Har även tvättat honom med om växlande jodopax vatten och virkon med positivt resultat.Har hört att överdosering av mineraler kan ge päls av fall men vet ej om det stämmer.
Annars så är det ju svamp infektions tider nu så ringorm etc är inte att utesluta.

Lycka till!

En del hästar som fått fel foder (ffa mineraler) kan tappa gammal päls som de inte fällt helt plötsligt och då har det inte hunnit växa ut någon ny under. Detta kan kanske vara orsaken om inte veterinären hittar något.

Liknande trådar

Hästvård Det var inte igår som jag var inne på Buke men nu behöver jag åsikter utifrån. Sedan ett par månader har min häst skavt av sig pälsen...
Svar
6
· Visningar
1 804
Senast: traceys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka