Top Nordpol....så läcker...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 512
Sv: Top Nordpol....så läcker...

Top Nordpol en välstammad, trevlig hingst som troligen lämnar bra blivande pretationsponnyer även i vårt land! Skulle bara vilja veta hur bra fertilitet han har, vet ngn var man kan hitta något om det? Resultatet här kan vi ju inte veta med säkerhet ännu då han betäckte första året i fjor, men nog finns det några som inte blev dräktiga. Kan vara stoet, ja men man vill inte chansa för mycket. Har inte ekonomi för det!

Hej...

Alla ridponnyhingstar för språngrulla och noterar sina betäckningar och födda föl. ASRP brukar pyblicera i sin tidning ridponnynytt resultatet varje år.

Nu har det inte ännu kommit..men jag har hört att det är på väg. Inget hindrar att du ringer ASRP´s kansli och frågar--siffrorna är officiella.
Nu är det relativt få ston på varje hingst och lite svårt att tolka siffrorna--vem felar när det inte blir något föl, hingsten stoet ???

Det är dyrt att ställa ett ponnysto på seminstation och betäcka med inseminering.

På ridponnysidan finns det tre ridponnyseminstationer som om man åker till dem ivarjefall du slipper betala stationsavgiften om du använder någon av stationens hingstar, dessutom när hingsten står på stationen blir det ju inga transportkostnader för skicken.

Du får fortfarande betala för veterinärens tjänster, men den kostnaden är lämplig att ta, samma undersökning och eventuellt bakterieprov är ju lämpligt att göra även om du väljer naturlig betäckning..

Har man ett äldre ponnysto som kanske inte varit dräktig tidigare eller det ivarjefall var mycket länge sedan--är det vanskligt det kan gå alldeles utmärkt och det finns också en inte helt obetydlig risk att det överhuvudtaget inte fungerar.

Utan tvekan blir det billigare att första gången prova med en hingst som betäcker naturligt och det finns bra ridponnyhingstar som gör det också - då stannar ju kostnaden om ditt sto inte blir dräktigt, med veterinär+språngavgift och oftast betydligt billigare uppstallning kanske i en hage hos en hingsthållare.

Många väljer att när de betäcker ett sto första gången och inte har en aning om utgången, istället för att välja en ridponnyhingst provar med en bra welshhingst då majoriteten av dem ligger långt under ridponnyhingstarna i pris.

I nästa ridsport (tror jag) , kommer en samlingsanons med ivarjefall de flesta hingstarna och där finns uppgivet vilka hingstar som går på semin och vilka som betäcker naturligt och förstås tel. nr till ägarna.

Att ägna några timmar till att undersöka ekonomin runtikring betäckningen är väl värda timmar.
I princip alla godkända ridponnyhingstar har ett gott avelsvärde, en del är "poppis" hingstar en del inte, men hingstarnas popularitet står nog inte alltid i direkt relation till hingstarnas avelsvärde.

Just nu är bråda tider att fundera..dividera..och ta beslut.

peråke

Har funderat och funderat som du sa....:D och börja nu bli osäker på denna hingst, har tittat på hingsten Hanassie som börja falla mig mer i smaken, det ända negativa med honom är att han inte är så hög men han matcha mitt sto bättre tycker jag..... ju mer jag titta på Top Nordpol ju osäkrare blir jag,han ser så fruktansvärt spänd ut:confused: ... tur att man ha en tid på sig att fundera, men jag ska åka och titta på hingstuppvisningen i alla fall....;)

Det finns många bra hingstar att välja bland. Det är helt klart värt att utvärdera ordentligt.
Just Hanassies storlek(bla) är det som är ett klart + för mitt sto.Då jag helst ser att avkomman hamnar på rätt sida om 148cm gränsen.

:angel: Har ju redan 2 d-ponnyn, som jag hoppas flickan vill tävla sen, när hon blir lite äldre...:o om hon får tillbaka hästintresset:crazy:

Sen har jag ju en liten häst, men vill ha en till mellan 1.55-1.60 är nämligen inte så stor själv, ynka 1.62 lång....:D
Hästen jag ska betäcka har otroligt fina gångarter och är väldigt vacker...Shagyaarab/halvblod....:angel: men ser spöken överallt...
Vill ha en cool, trygg hingst med ett bra psyke och fin gång/bra hoppteknik...lite väl mkt begärt...kanske....men någonstans hittar jag nog den rätta....:smirk:

Har en dotter efter henne på 4 år nu, efter egen hingst(såld) med ett fruktansvärt bra psyke, ärvt efter fadern och så klart uppväxt här ha ha .;)

Jag TROR detta är sista året Top Nordpol är i sverige, så vill du ha honom bör du kanske passa på i år då. Du kan ju kolla Hästaks hemsida för säkerhets skull, har för mig att det är så.

Jo det är så, var ju där och tittade på honom och fick katalogen, ska åka och titta på hingstvisningen den 11 maj...så får vi se, hur det bli...;)

Lånad knapp
Ser att tråden är gammal men är det någon som vet något om Top Nordpols son Nord Kap?

Jag har praktiserat på Hästak och då såklart skött om Top Nordpol.
Han är en trevlig krabat! ;)

Han är förresten med i den senaste Hööks katalogen. :)

Jag vet ej stammen på Nord Kap, såg en annons på en häst E: Nord Kap( Nordpol) U: Katy (Kentacky).
Blev därför nyfiken på vem denne Nord Kap är, men även mördenet Katy E: Kentacky ?

Nej det tror jag inte, men ska jag vara ärlig har jag inte sett den på länge. Men tycker inte det ser ut så på korten vad jag kan se.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 677
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
5 071
Senast: Badger
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka