Top Nordpol....så läcker...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rocki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 512
R

rocki

Vi råkade stanna och titta på hingstarna på Hästak och fick syn på denna tyska ridponnyhingsten...:love: Top Nordpol, en elitponny av högsta klass...har stora funderingar på att betäcka ett av stona med honom (simenera)...

Någon som känner till honom eller har en avkomma?

Sv: Top Nordpol....så läcker...

har sett honom på träning och tävling då min dotter tävlar i samma klubb som matilda som tävlar honom och tränar för samma tr'änare ja han är fin

Han var grymt snygg:love: ..ska dem inte ha någon hingstuppvisning snart?

Han är elit premierad i Tyskland, Premierad GII i Sverige. Tävlas av dottern i familjen i hoppning här i Sverige.

Det lutar nog mot ett föl efter honom....:love: ;)

Hästak ska ha hingsvisning den 11 maj kl 19:)

Tackar, då ska jag dit..ha ha:love: ;)

Hoppas bilden funkar att lägga in!

Top-Nordpol-hel.gif

Japp, det gjorde det, visst är han snygg:love:

Rodde skrev:
Han är elit premierad i Tyskland, Premierad GII i Sverige. Tävlas av dottern i familjen i hoppning här i Sverige.

När en importhingst kommer till Sverige och blir godkänd för Svensk ridponnyavel, bedöms han på samma sätt som de svenska hingstarna och tilldelas en Svensk avelsvärdeklass.

Anledningen är att värdebokstäver och premieringssystem är OLIKA i princip i alla olika avelsföreningar.

Det betyder inte samma sak att ha Elit i avelsförening A som B och en del avelsföreningar har överhuvudtaget inget sådant system.

Svenska systemet är:
G= tillfällig avelsvärdeklass för unga ponny som inte av åldersskäl hunnit avlägga bruksprov. Dom är härstamningsmässigt-veterinärt och exteriört godkända.

GII= en hingst som dels uppfyller de grundläggande G kraven+ har avlagt ett godkännt bruksprov.

GI = hingstar som tidigare har haft GII, samt att dom har upprepade placeringar i minst en gren på nationell nivå.

Dom här tre ovanstående avelsvärdeklasserna är hingstens egna prestationer.

Men dom må vara hur bra dom vill själva som avelshingstar är mest intressant hur avkommorna blir. Så så fort det bara går gör man en avkommebedömning.
Det krävs i ASRP att minst 15 individer skall ha startat i någon form av uppsutten aktivitet. Kvalitetsbedömning/ungponnyklasser/tävlingsklasser.
Man samlar ihop resultaten och avkommebedömer.

C avkommor under önskad nivå på sportprestationer.
B avkommor med god nivå på sportprestationer
A avkommor med nationell konkurrenskraft, samt att visade avkommors exteriör är god (över medel)
ELIT avkommor med internationell konkurrenskraft, samt att visade avkommors exteriör är god (över medel).

Så importer passas då in i det här systemet.
Men en importhingst kan högst få ett A för sina avkommors meriter i andra länder, för att få ELIT måste hingsten fortsätta visa att Svenska avkommorna håller samma nivå.

I Sverige har vi tre sådana hingstar-Power Boy-Vita Novas Hanassie-Derbino, samtliga tre har avkommor i internationell ponnysport och gott om godkända söner+stambokförda diplomston. Om någon av dessa tre hingstar lyckas att få svenskfödda avkommor i denna nivå så blir den höjd från sitt nuvarande A, till ELIT
------------------------------------------------------------------
Top Nordpol är godkänd i Tyskland i två avelsföreningar MeclenbuRG/Westfahlen. Han är mycket använd som hingst och har sex godkända söner och 40 stambokförda döttrar varav 13 är premieston (motsvarande kvalitet som hingstar).
Han har 40 avkommor som har tävlingslic.
Avkommorna har bra tävlingsframgångar på regional nivå. Avkommorna är inte så gamla så det finns säkert möjligheter att flera av dom med tiden når de högsta nationella /internationella klasserna.
Avkommorna har ungefär lika många placeringar i hoppning/dressyr.

Själv har han som idivid tävlingsframgångar i de högsta ponnyhoppningsklasserna på Nationell nivå.

När Top Nordpol avelsvärderades i Sverige, fick han GI för att han hade egna meriter på hög nivå, men han avkommebedömdes aldrig.
Anledningen kanske är att avelsvärderingsnämnden inte fick något underlag och det måste hingstägaren till importhingstar själva se till att avelsvärderingsnämnden får.
Sådant går att reparera, avelsvärderingsnämnden gör denna bedömning årligen.

peråke

Tycker du:)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för all information..det var snällt....

Ska betäcka detta stoet tro jag, har ingen bra bild:crazy:

th_danne024.jpg

Ett sto med super steg, hoppar högt, men lite feg...:D

Jo jag glömde....

När man som du funderar på en hingst så finns tlll hjälp ett Svenskt avelvärderingsintyg.

Där står allt det här jag beskrev+ en exteriör+veterinär bedömning och då beslutet om avelsvärderingsklass.
(avkommornas tävlingsmeriter finns inte med för Top Nordpol, det är därför jag tror att de aldrig redovisades vid avelsvärderingen)

Du hittar det på http://www.svehast.se/allm/start.htm
resultat hingstar 2005.

peråke

Fel av mig han är naturligtvis GI, I år blev Leuns Velds Elegant RP 135 höjd till GI på egna tävlingsresultat!

Helt utanför detta ämne..Men jag rådfrågade dig tidigare vad jag skulle ta för hingst till mitt welsh sto. Du gav flera förslag o jag nobbade då Hanassie.Tyckte han såg lite tung ut. Men jag har bestämt mig för honom efter lite mer "forskning". Tack för förslaget.
Gäller att passa på när han lever.

Vad menas med detta::confused:

Hälsotillstånd
Förtjockning (hård, ej öm) på baksidan av kotan båda fram i området för ringbandet samt galla i kotsenskidan båda fram.

Du den där Hanassie var inte så dum:bow:

rocki skrev:
Vad menas med detta::confused:

Hälsotillstånd
Förtjockning (hård, ej öm) på baksidan av kotan båda fram i området för ringbandet samt galla i kotsenskidan båda fram.

Det här är sådana fynd som gjordes vid veterinärbesiktningen, sådana fynd noteras.

Skulle veterinären hitta saker som finns med på kassaktionslistan, dvs sådana veterinära defekter som man inte vill skall nedärvas--då kasseras hingsten veterinärt.

Alla ridponnyhingstar får också genomgå röntgen i kot knä och hasleder--skulle det finnas lösabenbitar/skelettdefekter så blir hingstarna inte veterinärt godkända--top Nordpol är friröntgad.

Så dessa "fynd" är inte på något sätt belastande för honom som avelshingst utan mer att han inte var helt fräsch i benen vid bedömningen.

Avelsvärderingsprotokoll är "nakna", allt allt beskrivs och man får läsa protokollen med en viss försiktighet och omdöme--den allt igenom perfekta hingsten existerar inte.

peråke

Visst är han snygg.Har sett han för han har Nalet ox på sin fars sida och det har vår ponny också.Även hon börjar på bokstaven N.Annars är dom inte särkilt lik varandra,vår ponny är mörkfux men hon har också bred bläs och givetvist så är hon jätte söt:)

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 677
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
5 071
Senast: Badger
·
Avel För några år sedan köpte jag ett föl tack vare hans härstamning. I somras "råkade" :angel: jag köpa fölets (enligt mig) ursnygga och...
Svar
17
· Visningar
2 604
Senast: Pudlan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka