Tjuvbetäckt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare olsgard
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 631
O

olsgard

Min systers sto började för någon vecka sedan bete sig lite underligt. Hon har blivit lite surig och när man tar på magen, spänner sadel gjorden, elelr kommer åt när man rider så "hugger" hon liksom (hon biter aldrig men visar bestämt att hon inte gillar det). Hon är annars en världssnäll häst och har aldrig gjort så. Vi blev ju oroliga och ringde veterinär efter ett tag som kollade henne och ingenting verkade vara fel.
Vad veterinären istället upptäckte var att det kom mjök ur spenarna.
Hon är inte nå väldigt tjock, (eller jo tjock är hon men hon går också på krafigt bete) men efter 4dagar kommer det fortfarande mjölk och hon vill fortfarande inte att man tar mycket på magen.
Veterinären sa att det är väldigt ovanligt att dom får mjölk om dom inte är dräktiga och hon undrade om kanske kunnat blivit tjuvbetäckt.
Hon sa även att hästar inte kan bli skendräktiga då vi funderade på det ett tag.

Någon av er som har någon aning eller någontintg att säga om detta? Vad tror ni? kommer det något föl eller har ni varit med om liknande situationer?:eek: Vore jättesnällt om någon kunde säga vad dom tror!

I efetrmiddag kommer i alla fall en bekant till oss och lyssnar på ljuden i magen med något sorts ultraljud.

:D

Sv: Tjuvbetäckt??

Inte kan bli skendräktiga?!!!
Nähä....ja tala då om det för min gamla shettis...för det visste hon inte i så fall. Hon blev rund om magen och började på slutet producera mjölk...riktig mjölk....inte nåt genomskinligt blask som man alltid kan få ur en märr. Men något föl...det blev det inte ;)

Hoppas att ni kan få svar via ultraljudet....
spännande...

// M

Jag förstår inte varför inte veterinären gjorde dräktighetskoll på henne när hon var där..??!!
Om hon nu även misstänkte det..
Jag säger som ovan.. visst kan hon vara skendräktig, om det skulle vara så så blir dom det oftast om det är hingst, eller annat sto som ät dräktigt eller fölat i deras närvaro.. inte för att det händer särksilt ofta att dom blir skendräktiga, men visst an dom...
Hon kan ju även vara dräktig..
Ingen ide att spekulera förens ett ultraljud är gjort..
Hoppas det löser sig på det ena eller det andra sättet.

Det var såhär att veterinären sa ingenting om att hon misstänkte dräktighet förens vi ringde två dagar efter.
Det finns inget sto i närheten som har fölat och heller ingen hingst.
Och hästarna hon går med brukar aldrig "betäcka" varandra.

Ja hoppas vi får veta då :)

Vad är det för hästar hon brukar gå ihop med då, om de inte brukar betäcka var andra?
Finns det någon hingst i hennes närhet?

finns det nån möjlighet att det har kommit in nån hingst till henne öht?

Förra året vid den här tiden var vi iväg med henne på lite olika saker. ridläger och turer osv. Hon har ju stått ute i hage dygnet runt då och liksom "hage i hage" med andra hästar. Och möjligheten finns ju att hon skulle kunna blivit betäckt.
Men det är väldigt svårt att tänka sig riktigt hur det skulle ha gått till :confused:

Men har ni varit där ni vet att det finns hingst?
Och OM en hingst har betäckt henne så lär han knappast ha lämnat henne innan ni eller ngn annan hämtat ut honom ur hagen.

Men har ni varit där ni vet att det finns hingst?
Och OM en hingst har betäckt henne så lär han knappast ha lämnat henne innan ni eller ngn annan hämtat ut honom ur hagen.

Fel.

Om stoet gick i flock så kan dom andra ha jagat ut honom igen.
Betäckningen kan ske på under 1 minut. Inget förspel..nä. :D

Vi vet det....av erfarehet. :crazy::D

AM

Tja,de jag känner som haft hingstar och som rymt,de har inte lämnat stona.

och jag har svårt å tro att min egna hingst skulle lämna stoflocken om han smet och kom in där.

Tid för betäckning å sånt,ja jag vet.. ;) Min egna hingst blev "jagad i 4 timmar" av ett sto som absolut inte ville att ett annat sto skulle bli betäckt utav honom,men inte lämnade han de för den sakens skull.(Och nej,de fick sen inte gå ihop alla 3)

Däremot så har jag mycket svårt å tro att man kan få sitt sto tjyvbetäckt utan att någon övht vet om det,dvs hingst och sto tillbaka i sina egna hagar utan försörelse på trådar å dyl.

Senast ändrad:

Hästar kan definitivt vara skendräktiga. Jag hade ett sto som blev skendräktigt varje sommar. Hon hade i och för sig haft föl tidigare, men jag vet även ett treårigt travsto i full träning, som blev skendräktigt. Hon hade då inte fölat tidigare.
För att inte tala om alla dessa hästar som är betäckta och konstaterat dräktiga, och sedan resorberat. Det är ju mycket vanligt att de verkar vara fortsatt däktiga, även om de inte är det.

men på dig låter det som att den skulle betäckts förra sommaren..... borde den inte vara typ fördig att föla nu då? :confused: och isf borde väl tom vet sett att den var dräktig? :smirk:

Jadu.. idag när jag skulle kolla hästarna så upptäcker jag att mitt sto har börjat sätta juver :crazy: och det kommer halv vit mjölk ur spenarna..
Hon går på bete men där finns knappt inget gräs för hon ska bantas ner men det märks inte på henne hon är tjock och rund ändå.

Hon har dock brunstat rejält för några veckor sedan. Hennes senaste avkomma är 1 år nu och vi skiljde dem ifrån varandra runt april så mjölk kan hon ju ha ändå men att juvret börjas fyllas oroa mig lite..

Fd Minishettishingsten har inte fått komma i närheten av henne tidigare för hon hatar honom men veckan innan vi kastrerade honom så var han helt plötsligt så välkommen (han når dock inte upp och vi hann skilja dem åt innan han kom på en annan lösning) men det var ju i maj och så fort går det inte.

Tror mest att hon är skendräktig men ska be veterinären kolla henne iaf.

men på dig låter det som att den skulle betäckts förra sommaren..... borde den inte vara typ fördig att föla nu då? :confused: och isf borde väl tom vet sett att den var dräktig? :smirk:

Jag fick hem ett sto som enl. vet inte var dräktig, hon fölade 14 dagar senare.

Däremot så har jag mycket svårt å tro att man kan få sitt sto tjyvbetäckt utan att någon övht vet om det,dvs hingst och sto tillbaka i sina egna hagar utan försörelse på trådar å dyl.

:D:D
Men då ska du få en funderare.

Stoet Cher åkte för några år sedan till Danmark för betäckning.
Dom sickade hem henne efter sommaren med beskedet att hon ej tagit sig.
Stoet gick tillbaka till träning i ett "skapligt stort" verksamhet.
DVS mycket folk i rörelse.

Cher startade med visade sämre resultat och nytt beslut togs om att hon minsann skulle in i avelsboxen.
Hon kom till oss i full tävlingskondition strax efter nyår.

Vi gödde på henne men det gick långsamt.
Hingst ställdes i boxen brevid för att se när hon kom i brunst.

Det gjorde hon ju inte..nä.

Jaja, tänkte vi. Hon får väl sprutas igång.

Samma vecka som hon skulle iväg till hingst-station så kom ägaren och tittade.
-Fan vad tjock hon är!! Sa han.
(då med tävlings-häst-ögon)
-Är hon dräktig??

-Näääjanäääkan hon ju inte vaaa..sa vi.

Vi tog ett DRU och nog var hon dräktig allt..pinsamt..för oss alltså.

I det läget så trodde vi att märra visst hade tagit sig i Danmark..sådana missar har ju gjorts förr.

Märra fölade och vi bara glodde i boxen.
Mamma är mörk. Pappan är svartbrun. Och ut kom en sjuhelsikes stor fux.
-Halvblodshingst som vart i farten??? Undrade vi.

Efter DNA test mot den legale betäckningshingsten i Danmark så var det svaret negativt.

Ut och leta hos travtränaren efter en stor fux.

Behöver jag säga att vi faktist hittade den skyldige??
Och när vi räknade bakåt i månaderna, tränaren kollade journaler så hade "friaren" visst fått en sparkskada...i sin hage då han gick med andra hingstar..trodde dom.

Denne friare hade gjort exakt som jag sa.
Hoppat över staketet. Betäckt märra, fått sig en dyngsmäll och hoppat tillbaka i ren förskräckelse..

Ungen fick jag äran att döpa till...Surprise Arriba :D

Så man ska aldrig säga aldrig....

Ägarens/veterinärens kommentarer hittar du här:

Överraskning

Skrivet fram tills DNA testet skulle tas.

AM

Självklart kan allt hända,men tillhör det vanligheterna? ;)

För hur man än vänder och vrider på saker,så kan allting alltid hända,men hur stor är sannolikheten?

Och först å främst,TS har inte klargjort om det övht funnits en hingst i närheten av stoet..

Senast ändrad:

citerar:
I efetrmiddag kommer i alla fall en bekant till oss och lyssnar på ljuden i magen med något sorts ultraljud.

Kom din bekanta? Är hon dräktig "nyfiken"...

.

Märra fölade och vi bara glodde i boxen.
Mamma är mörk. Pappan är svartbrun. Och ut kom en sjuhelsikes stor fux.
-Halvblodshingst som vart i farten??? Undrade vi.

Efter DNA test mot den legale betäckningshingsten i Danmark så var det svaret negativt.

Ut och leta hos travtränaren efter en stor fux.

AM

OT
Liten lektion i färglära: Två bruna hästar kan visst få en fux.
Nu hade ni ju i och för sig rätt i att pappan VAR en fux, men ändå.:D

Helt ok med lektionen.. :D
Så två mörk/svartbruna kan alltså få fux??
Stoet är ju efter Alf Palema och i s.j s photo stamträd hittar jag bara bruna/mörkbruna och svarta...

Då Viva fick en fuxhingst efter WSB dök ju tanken upp igen om "snedsprång"

Men stoet har ju Songcan i stammen och så förklarades fuxfärgen omgående.

AM

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 014
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka