Tjäna pengar???

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

funlight

Min dotter på 13 år börjar att vilja jobba för att få lite extra pengar.

Jag tycker det är ett bra alternativ, då hon får lära sig att jobbar man får man lite extra, men saken är den vad skall man betala?

Hon får ingen vecko/månadspeng utan jag köper/betalar det hon behöver när det är läge.

funlight//som funderar på"barnarbete":angel:
 
Sv: Tjäna pengar???

När jag var liten, så tvättade jag pappas fälgar och fick 15:-

När jag blev lite större, i din dotters ålder, började jag jobba på ridskolan efter skolan 1 dag/veckan. Tjänade 60:-

Då så höll man i upprop och hjälpte till i stallet och på lektionerna.

När jag var 14 år hade jag min första stalltjänst med en 16 årig kompis, då har man stallet en hel helg dag. 600:- man delar jämt. Då är det fodring av alla hästar, mockning åt lektionshästarna, in och utsläpp samt se till att det är snyggt överallt.
 
Sv: Tjäna pengar???

Vi har bytt barn med våra kompisar för att få till en mer "riktig" arbetssituation. Våra barn har jobbat hos dem och deras hos oss.
Målat staket, klippt gräs, motionerat hundar, tvättat bilar, städat. barnvaktat är några sysslor som de jobbat med.
 
Sv: Tjäna pengar???

Min brorsdotter är 13 år och super duktig på att fixxa extra pengar till sig. Till mig har hon gjort sysslor som: tagit hand om min häst, städat, barnvaktat. Hon har också vet jag varit med och lagt kål och hemma städar och barnvaktar hon.
 
Sv: Tjäna pengar???

Funderar på varför hon inte får ngn månads/veckopeng ? Det är ett väldigt bra sätt att lära sig hantera pengar på. Kan det vara så att hon vill ha EGNA pengar att hålla i så att säga och därför vill börja jobba ?


Mina barn måste hjälpa till hemma, hålla ordning på sina rum mm för att få sina månadspengar (16 år= 950kr, 14 år= 500 kr, 6 år=150 kr)


Vill de tjäna mer pengar så får dom göra andra saker tex, tvätta bilen 30 kr, dammsuga bilen 20kr, klippa gräset hos ngn granne 100-150 kr, barnvakt 50-100 kr beroende på när/hur länge.

Många av våra grannar låter sonen klippa gräs och dottern tvätta bilar så de kan få ihop ganska bra med pengar.

Annars så är det väl reklam/tidningsförsäljning som ngn skrev men det kräver ju ibland lite av föräldrarna med, det är inte lätt att hitta ngt annat till en 13-åring.
 
Sv: Tjäna pengar???

Jag fick köra hö när jag var tonåring för att dryga ut kassan. Jag kommer inte i håg vad jag fick/lass som vi tog in men det blev lite i alla fall innan det var klart. Sen fick jag även hjälpa till med andra saker på lantbruket som att utfodra djur eller stänga hagar.

Jag hade inte heller någon vecko/månadspeng fram tills att jag var 15 utan då handlade mamma och pappa det jag behövde och var det något dyrare som jag ville ha som inte dom ansåg var livsnödvändigt så fick jag jobba i hop extra pengar och bidra själv.
 
Sv: Tjäna pengar???

indian-charlie skrev:
Mina barn måste hjälpa till hemma, hålla ordning på sina rum mm för att få sina månadspengar (16 år= 950kr, 14 år= 500 kr, 6 år=150 kr)

Vad ska en sexåring med 150 kronor i månaden till? :confused:
 
Sv: Tjäna pengar???

Fram till mina barn fyller 13 så får dom 20 kr för varje år dom är, sedan får dom 500/månaden fram till 15 år då dom får sitt barnbidrag. ( har gjort likadant med alla tre )

Dottern på 5 (fyller snart 6 år) år ska egentligen ha 100 kr men får 150 kr, hon lägger undan 50 i en sparbössa varje månad, köper eget lördagsgodis varje lördag samt om det är något annat hon vill ha, kan vara allt från dockgrejer till hästsaker.
De pengar som hon lägger i sparbössan sparar hon till något dyrare ( tillsammans med pengar från jul, födelsedag osv), hon köpte en egen stor studsmatta för drygt en månad sedan för de pengar hon sparat (1500 kr), studsmattan önskade hon redan förra året men fick snällt lära sig att spara. Inga problem, jag vill att mina barn tidigt ska lära sig pengars värde.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 366
Senast: Imogen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 167
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp