Tips till dopet önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tips till dopet önskas!

Varför inte ta på honom vanliga finkläder? En liten kostym kanske?

Eller rent av sy en dopklänning?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jo, det är precis det vi tänker göra. Dvs köpa andra fina kläder istället!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Och jag vet att det är ett Om du vill fortsätta prata könsroller så kan du väl vara snäll och göra det i en egen tråd?

Om någon adresserar något till mig, så svarar jag, ÄVEN om det är i en tråd som inte är menat för det.
Du kan låta bli att läsa de inläggen om du vill.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Min lille grabb passade finfint i dopklänning, även om han också var en liten knubbis.

Du döper ju din son enligt den kristna tron (antar jag?), och då står klänningen för rollen den lilla ska växa i, inte för något feminint.

I alla fall. Jag sydde Elis klänning själv, då jag inte ville ha en massa ryschpysch och överdrivet massa spets.

Jag serverade smörgåstårta och vinbär/hallonpaj. Hade hyrt församlingshemmet och där kunde jag få in alla åtta (!) smörgåstårtor och 12 pajer.

Närmre 70 pers kom på hans dop.

Borden var dukade med blå dukar och massa småstjärnor utspridda. Lite rosor i vaser, samt en bärbar dator med ett bildspel på Elis fanns också. Hade gjort egna dopprogram också.

Bilder på klänningen finns här:

http://www.lunarstorm.se/BananaBambi/kollage/345
http://www.lunarstorm.se/BananaBambi/kollage/325
http://www.lunarstorm.se/BananaBambi/kollage/320
 
Senast ändrad:
Sv: Tips till dopet önskas!

Jättefin dopklänning du hade sytt! Om vår son varit runt tre månader så hade vi kanske också haft dopklänning, men då mest för att det finns att tillgå i våra familjer. Inte pga någon symbolik.

Vi är inte speciellt religiösa, utan som de hycklare vi är döper vi i kyrkan för att det är enkelt, tradition och så gillar jag små, vackra medeltida kyrkor. Som pricken över i visade det sig att kyrkan vi valt har en koppling till min familj långt bak i tiden. Min farmor är född på sin farmors köksbord här i bygden och min farmors farmor och farfar ligger begravda på den här kyrkogården! Min gamla farmor (som fyllde 89 i somras) blev mycket rörd och glad när hon hörde vilken kyrka det var. Det känns som en fin gest åt min älskade farmor. Jag ska be henne visa mig gravarna när vi är där, efter dopet, och lägga blommor.

Igår var i alla fall och kollade på mönster och tyger och handlade. Ska se om jag kan lägga upp foto när det är färdigsytt. Det blev ett litet set: skjorta, byxor, väst och fluga. Har köpt festligare tyger (typ brudklänning) i vitt/offwhite i olika struktur/mönster. Tre olika tyger. Nu ska vi bara hitta passande skor och strumpor också, så är sonens outfit komplett.

Tack för dukningstipset! Har funderingar på höst-tema, men har inte fått ändan ur vagnen och plockat rönnbärsklasar ännu.

Vi blir runt 40 personer, inkl barn och bebisar.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

*knapplån*
Herre Gud som jag inte tror på, vilken tråd!
Och vad skönt det känns att varken behöva döpa sina barn eller ha några problem med att sätta klänning på sonen.
Det verkar ju så krångligt det där med massor av möjligheter till konflikter.
Jag gillar inte konflikter, det skall vara trevligt.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Nu är du nog lite för snabb igen. Vi/jag har inget problem med att sätta klänning på sonen, förutom det jag skrev att jag tycker han är för stor - dvs nästan 7 mån när han döps (dessutom stor för sin ålder) = svårt att hitta snygg dopklänning (utan en massa rysch o pysch, som jag har svårt för i största allmänhet) till billig peng i rätt storlek. Vill som sagt inte lägga 1000-1500 kr på en dopklänning som sen inte kan gå i arv. Vill öht inte lägga så mycket pengar på ett enstaka plagg till bebisen! Och förstår inte heller varför man ständigt måste förklara och försvara sig när man inte vill ha dopklänning? Vi är knappast ensamma i universum om att välja andra kläder än dopklänning när vi döper!

Konflikterna har enbart uppstått här inne, på detta forum. Finns inga konflikter vg vårt dop vare sig mellan oss föräldrar eller våra inbjudna gäster (våra familjer). Ingen annan ifrågasätter vårt val av dop-plagg etc. Det är kul att diskutera, men i slutändan bryr jag mig inte om att Kat anser mig vara en "dum vuxen" för att jag kallade min bebis för grabbig, eller ifall någon stör sig på att vi inte vill ha dopklänning. Vi/jag gör som vi/jag vill och mår mycket bra och sover gott ;-)

Som kuriosa kan jag nämna att min son haft en kortärmad body med rosa nallar på (stl 62). Och hans barnvagns-leksak (sån man spänner tvärs över vagnen) består av rosaklädda nallar. Och varken han, jag eller min sambo har något som helst problem med det, ingen har någonsin kommenterat vare sig hans kläder eller de rosa nallarna och ingen tror heller att han kommer att bli könsförvirrad, förtryckt eller olycklig över detta. Ärligt talat bryr jag mig inte ett dugg om ifall han är bög eller bisexuell eller väljer att sätta bo med tre fruar i framtiden. Eller kommer att vilja klä sig i kvinnliga underkläder under kritstrecksrandig kostym. Bara han är lycklig och tillfreds med sitt liv och sina val och lovar att aldrig röka/snusa ;-)
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag tar förresten gärna emot tips på soppa! Fantasin tryter och vi har några kräsna gäster. Ett par stycken (mina svägerskor) äter inte fisk/räkor (skaldjur), en äter inte kött öht och brukar bli serverad fiskrätt vid alla andra tillställningar (sambons morfar). En är glutenintolerant (min mamma) och en är laktosintolerant (min ena bror).

Jag hade tänkt göra räksoppa först, från grunden = koka fond på skalen å hela baletten. Det är så himla gott! Men min ena svägerska har fiskfobi, hon mår dåligt och kan börja gråta om hon ser en fisk, räka etc. Hon äter dock fisk numera, om man inte kan se att det är fisk. Hela räkor klarar hon inte av att se bara. Den andra svägerskan äter inte fisk, svamp, kött med fett i...mm mm och dricker inga varma drycker. Vet faktiskt inte om hon öht äter soppa?

Helst vill jag kunna servera samma soppa/rätt till alla, vill inte behöva laga till fem olika en-portionsrätter, det är mycket nog som det är! Men jag vet inte hur det ska gå till. Sambons morfar vet jag nöjer sig med tex en färdigköpt grönsakspaj, men det känns så torftigt. Å andra sidan älskar han fisk etc! Då återstår mina svägerskor. Den ena är som sagt oerhört petig och risken är att det bara återstår bröd/smör/ost till henne och det känns inte heller sjysst. Den andre skulle nog inte ens kunna vara i samma lokal om alla andra sitter och äter räksoppa med synliga räkor...

Har funderingar på någon slags kycklingsoppa. Eller kanske en matigare tomatsoppa med frikadeller? Sambons morfar kan ju i så fall låta bli frikadellerna och jag tror alla andra klarar av att äta. Bortsett ifrån att jag inte ens vet om ena svägerskan öht äter soppa. Det finns ju glutenfritt skorpmjöl man kan ha i frikadellerna och laktosfria mejeriprodukter till ev redning (minns inte ingredienserna till soppan).

(Tänker högt)
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det är inte Kat som bestämmer vad vår son ska ha på sig på sitt dop.

Jag har bett om att få slippa de här ständigt återkommande könsrollsdiskussionerna i den här tråden. Kan ni inte vara snälla och respektera det och i så fall starta en egen bebis-könsrollsdiskussiontråd? Please.

Men herregud människa vad har du ätit egentligen, kostar det på att vara trevlig mot mig?


Ursäkta om jag försökte vara lite rolig men nu tycker jag att du överdriver väldigt mycket och dessutom så överreagerar du. Får jag fråga vad jag gjort dig egentligen?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det är jag som ska be om ursäkt! Både till dig och Kat... Vilket jag gör ödmjukast här och nu. Jag vill fortfarande inte ha den där eviga könsrollsdiskussionen i min tråd, men jag hade inte behövt vara otrevlig för det. Jag glömde nog ta på mig humorn häromdagen... Och du har inte gjort mig någonting, jag bara lackade ur vilket jag skäms för nu i efterhand.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Den var jättefin!

*Till alla i tråden*
Jag som då inte tror på någonting alls undrar så varför inte barnen kan få välja sin religion när det blir stora nog för det i stället för att döpas innan de rimligtvis kan ha en åsikt om det?

Jag är döpt och med tiden så börjar det kännas litet som ett övergrepp på min fria vilja.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

En av anledningarna till att sonen är så "gammal" när han döps är för att vi inte kunnat bestämma oss för om vi ska döpa "på riktigt" eller ha sk namnfest. Först var vi helt inne på namnfest, av samma anledning som du tar upp. Vi tyckte att han själv kunde bestämma när han var gammal nog.

Sen så var vi på namnfest (sambons brorsdotters), vår första för den delen. Och det var en mycket trevlig tillställning! Men ett par saker slog mig under kvällen. Nr 1 var att det verkade krångligare att ordna namnfest än att ordna dop (min tolkning och jag har dessutom bara varit på en namnfest, så inte sagt att det måste vara så!) och nr 2 var att oavsett om man döper eller gör en namnfest så kommer sonen ändå att välja själv när han blir gammal nog.

Mig kvittar det i stort sett om vi hade struntat i alltsammans, eller valt namnfest istället för dop. Sambon tyckte att namnfest var ok, men ville gärna ha dop pga traditionen. Ingen av oss är speciellt religiösa. Jag är inte ens med i kyrkan (gick ur 1992), men hör och häpna så funderar jag på att gå med igen! ;-) Många av di äldre tycker det är lite skumt med namnfest, men det kan ju också kvitta egentligen.

Den fria viljan har man ju kvar, vare sig man döps eller inte. Ska man hårddra det så ska man väl inte ens ge barnet ett namn, utan låta barnet själv bestämma längre fram, vad det vill heta? Skämt åsido, religionen väljer man själv när man blir stor nog och att vara med i svenska statskyrkan är frivilligt.

Så vi valde att trots allt döpa i kyrkan. Enklast hade varit att strunta i alltsammans. Min ena brors dotter är inte döpt och de hade ingen namnfest heller. Likaså med min lillasysters son.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det är jag som ska be om ursäkt! Både till dig och Kat... Vilket jag gör ödmjukast här och nu. Jag vill fortfarande inte ha den där eviga könsrollsdiskussionen i min tråd, men jag hade inte behövt vara otrevlig för det. Jag glömde nog ta på mig humorn häromdagen... Och du har inte gjort mig någonting, jag bara lackade ur vilket jag skäms för nu i efterhand.

Ursäkten godtas, jag tog mycket illa vid mig av din ton och lackade själv ur :angel:

Jag förstår att du inte vill ha könsrollsdiskution i din tråd.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Vi är jättesnurriga, jag vet, men nu har vi bestämt oss för att skippa maten och ha ett traditionellt dopfika istället, med doptårta och fina kakor. Det var min mamma som övertalade oss.

Är det någon som vet var man kan få tag på kakformar i form av händer och fötter? Typ pepparkaksformar.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Här respekteras och jag tycker som...hm.. kommer inte ihåg vem som hade ätit god svampsoppa, men hänvisar till det förslaget.

Svamp hör ju hösten till och jag har ett gudomligt recept på trattkantarellsoppa om du vill ha. Kan PM:a dig i så fall.

Det är ju inte alla som äter svamp, men å andra sidan så verkar det ju inte spela någon större roll vad man bjuder på. Det är ju alltid någon som ska opponera sig för att de "minsann inte tycker om/tål det." So What? Gillar ni det och det finns en bit bröd och ost att tillgå för dem som är krismagade blir det alldeles utmärkt!

Dessutom ska ni ju ,om jag har förstått det rätt, ändå bjuda på tårta och kaffe efteråt. Då får de väl ta lite mer av den och efter kalaset ta en tur förbi närmaste "korvmoj".

Vad det gäller kläderna så tycker jag att småpojkar i sjömanskostym är gudomliga!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Ahh!

Här har jag suttit en lång stund och lyckats knåpa ihop en text och när den kommer upp har du bestämt dig för att strunta i maten!
Vad är nu detta? Tänker du inte alls på oss andra bukefalister som försöker knåpa ihop ett hjälpande svar efter bästa förmåga?:angel:

Tycker att idén med bara kaffe och tårta låter lysande! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med kakformarna. Hoppas ändå att du nappar lite på min idé om sjömanskläderna...//Korpen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips till dopet önskas!

Kanske köra lite matigare smörgåstårta och sedan "fintårta"?

Saker som gjorde våra flickors dop till en en underbar tillställning var;
Barnen fick varsin dopservett med broderat monogram av min svägerska som prästen torkade deras små huvuden med.
Dikten jag läste.
Välja psalmer folk kan, vi hade "Tryggare kan", "Bred dina vingar" och en tonsatt "gud som haver"
Kantorn spelade "Ave Maria", vår älsklingslåt, när själva dopet var kvar och alla satt och njöt.
Fina heltäckande dukar på borden gjorde mycket för helhetsintrycket, ljus och matchande blommor (vi körde rosa och vinröd).
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Kan du inte lägga ut ditt ljuvliga svampsopperecept. Jag blev så sugen och har en hel hög med kantareller i frysen. Snälla:p !
(förlåt för trådnappingen)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp