Tips till dopet önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tips till dopet önskas!

Tack ska du ha! Här står hjärnkontoret tydligen helt still. Det hade ju inte varit svårt att själv räkna ut totala antalet sopp-liter baserat på en portion, haha! Vi har i alla fall bestämt oss för soppa, lagad från grunden och till det hembakat bröd/bullar + smör och ost. Efter det kaffe med kakor o doptårta av något slag.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det blev jättelyckat idag! Alla åt och tyckte det var kanongott! Vi lagade också soppan från grunden och hade hembakat brytbröd med smör och ost. JÄTTEGOTT!!

Lycka till!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Har du kollat på dopklänningarna av grått/beige linne, jättefina och inte lika "dulliga" som många av de vita varianterna.
Vi bjöd på smörgåstårta och te och sedan ananaspaj med glass och kaffe. Soppa med gott bröd till lät mysigt i höstmörkret.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag blir helt chockerad när jag läser om att folk inte kan tänka sig att ha dopklänning på sitt lilla barn för att man anser honom som "stor och grabbig".
Vad månne det bli för machotyp av en sådan kille, när han växer upp med sådan attityd ikring sig?

Alkohol kan man bjuda på om man vet att folk kan hantera det. Men barn gillar sällan att vuxna beter sig annorlunda än de brukar, så finns det risk för att någon blir lullig skulle jag låta bli.

Soppa och hembakat bröd låter jättetrevligt, tycker jag. Billigt dessutom.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag håller med dig, vi hade kall lunch (kycklingspett, risonisallad och en röra) och till det vin eller öl el läsk, det funkade utmärkt. Jag ser ingen koppling mellan att det är dotterns dag och att vuxna inte ska få dricka vin, det är helt normalt att barn äter och dricker annat än vad vuxna gör, kaffe tex.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Kat: Jag är inte intresserad av ännu en av dina eviga könsdiskussioner! Jag vill INTE ha en sån diskussion här i min tråd. Om du känner ett trängande behov av att diskutera det så får du starta en egen tråd ok? Då kanske jag t.o.m. ev svarar på din fråga! ;-)
 
Senast ändrad:
Sv: Tips till dopet önskas!

Nej? Var kan man se sådana? Vill iofs inte lägga 1000-1500 kr på dopklänning i storlek till en ettåring (japp vi har en rejält stor 6-mån bebis haha) som ingen annan kan använda längre fram. Om vi skulle få fler barn så lär de döpas runt 3 mån och då är man ju inte lika stor. Kan inte fatta att dopklänningar är så dyra! Hitintills har jag inte heller hittat nån i rätt storlek (han börjar växa ur stl 74 redan...).
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag blir helt chockerad när jag läser om att folk inte kan tänka sig att ha dopklänning på sitt lilla barn för att man anser honom som "stor och grabbig".
.

Problemet med dopklänningar brukar dock vara att det är ganska så små... Det var på nypen att Freddan fick plats i dopklänningen, översta knappen kunde vi inte knäppa... :D Så det kan vara därför man avstår, helt enkelt för att barnet är för stort...
Jag hade inte heller någon dopklänning när jag döptes, men å andra sidan var jag närmare 2 år oxå...;)
 
Sv: Tips till dopet önskas!

off-topic och citat...

" fira den lilla oskyldiga varelsen man satt till världen. "

Precis min inställning och det är därför jag INTE döper mina barn öht. det kristna dopet är ju för att befria denna lilla oskyldiga varelse från arvssynden.

Så ett glas vin eller en konjak till kaffet är i allafall inget problem för mig om man kan ta det andra hyckleriet !

För övrigt, jag åt en fantastisk svampsoppa häromdagen ! Så jag tror att det är ett bra val med soppa !
 
Sv: Tips till dopet önskas!

ETT glas vin eller öl är väl inget att bråka om iofs, men vissa människor har svårt att låta det stanna vid ETT glas. I vårt fall kan det kvitta, för lokalen vi ska vara i är det alkoholförbud i. Inte ens en lättöl får förtäras där.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Du behöver ju inte jämt och ständigt uttrycka din förfäran heller...du kan helt enkelt låta bli...dina åsikter är inte de enda som räknas och andra kan faktiskt må illa av dina.

Tack för länken! Linneklänningen var jättefin, helt i min smak. Men som sagt, har inte lust att lägga närmare 1500 kr på något som används en gång och inte går att ha i arv pga "jättestor" storlek. Vår kille är inte bara stor när han döps (6½ mån) utan stor för sin ålder. Han har tex lika stora fötter som sin 18 mån gamla kusin. Och börjar redan närma sig stl 80. Hans kusin var knappt stor nog för stl 74 till sin ettårsdag!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det kan nog gå bra att hyra linnedräkt, det brukar finnas på samma uthyrningsfirmor som har balklänningar och dylikt. Vissa kyrkor lånar ut dopklänning gratis, ring och kolla på pastorsexpeditionen!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Du behöver ju inte jämt och ständigt uttrycka din förfäran heller...du kan helt enkelt låta bli...dina åsikter är inte de enda som räknas och andra kan faktiskt må illa av dina.

Tack för länken! Linneklänningen var jättefin, helt i min smak. Men som sagt, har inte lust att lägga närmare 1500 kr på något som används en gång och inte går att ha i arv pga "jättestor" storlek. Vår kille är inte bara stor när han döps (6½ mån) utan stor för sin ålder. Han har tex lika stora fötter som sin 18 mån gamla kusin. Och börjar redan närma sig stl 80. Hans kusin var knappt stor nog för stl 74 till sin ettårsdag!

Nej, det behöver jag inte, men jag ville göra det, så då gjorde jag det. Men uttrycker man sig på ett diskussionsforum får man räkna med reaktioner.
Det finns inte "grabbiga" bäbisar, bara dumma vuxna som skiter i allt ont könsroller gör.

Det måste vara jättelätt att sy in en sådan klänning, så jag skulle inte tveka angående det. Linne är väldigt tacksamt att jobba med.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Nej, det behöver jag inte, men jag ville göra det, så då gjorde jag det. Men uttrycker man sig på ett diskussionsforum får man räkna med reaktioner.
Det finns inte "grabbiga" bäbisar, bara dumma vuxna som skiter i allt ont könsroller gör.

Det måste vara jättelätt att sy in en sådan klänning, så jag skulle inte tveka angående det. Linne är väldigt tacksamt att jobba med.

Jamen Kat då kan ju du slänga ihop en dopklänning då så får pojken en klänning att ha på dopet :idea: det är bara att sätta igång och sy!!!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Kan, kan jag väl. Men eftersom jag är emot dop skulle jag aldrig göra det.

Det var grabbigheten jag reagerade emot, inte storleken.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jo, jag vet. Och båda våra familjer har dopklänningar som vandrar runt och går i arv. Men ingen har någonsin döpt en 6½ mån bebis, som dessutom är stor för en ettåring. De passar inte storleksmässigt!

Tycker de som döpte sin son i stålmannendräkt var jättemodiga, så modiga är inte vi! :-D
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Som jag sa innan så vill jag inte ha den här könsrollsdiskussionen i min tråd. Starta en egen är du snäll, ok? Jag vill ha en ren dop-tråd med tips, inget annat.

Och jag vet att det är ett diskussionsforum. Men i just den här tråden diskuterar vi tips inför dop! Man kan faktiskt respektera andra människor vet du, om man vill. Om du vill fortsätta prata könsroller så kan du väl vara snäll och göra det i en egen tråd?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det är inte Kat som bestämmer vad vår son ska ha på sig på sitt dop.

Jag har bett om att få slippa de här ständigt återkommande könsrollsdiskussionerna i den här tråden. Kan ni inte vara snälla och respektera det och i så fall starta en egen bebis-könsrollsdiskussiontråd? Please.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp