Tips till dopet önskas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lupin

Trådstartare
Den 28/10 döper vi vår "lille" guldklimp, då är han drygt 6½ mån gammal. Vi kommer inte att ha dopklänning då han här så stor och grabbig, ska se om vi hittar nåt annat fint istället.

Men jag är helt lost när det gäller allt annat! Funderar på att ha höst-tema för dukningen, med höstlöv och tex rönnbärskvistar (måste ut och plocka och stoppa i frysen) + lite gullegull (vet inte vad ännu bara suck).

Inte heller kan jag komma på vad vi ska bjuda på. (Hjälp!) Dopet är kl 1300. Tänkte bjuda på nåt matigare och efter det kaffe med kakor och doptårta. Ingen efterrrätt dock, det blir för mycket.

Någon som kan tipsa om var man kan hitta blå hushållsfärg, som man kan köpa som privatperson? Gärna andra annorlunda färger med! :bow:

Alla tips och råd emottages tacksamt! :banana:
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Ang hushållsfärgen så fråga på ett bageri, vi fick köpa lite svart färg där för några år sedan. (Hade det till halloweenparty)

Varför inte bjuda på lite plockmat/kallskuret typ rostbiff, skinka, lite olika sallader, bröd och ost mm. Lätt att fixa innan och bra om det blir över.

Att duka med hösttema låter jättebra, jag har gjort det några gånger, ett tips är att lägga blad i en bok så du får några som är helt platta.
Snyggt med rostfärgade/oranga ljus/servetter till.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Blå har jag för mig att jag hittade i vanliga mataffären, jag måste kolla, för ev har jag en liten flaska som jag aldrig använde...

Vi körde "latmans versionen" när Fredrik döptes, jag beställde hem catering och beställde tårta... Catering maten kostade 100 kr p/p men som de själva sa när jag beställde så var det rejält tilltaget så vi hade mat att bjuda på dagen efter oxå... ;)

Men som sagt kall buffé är bra, eller smörgåstårta, men då blir det ju lite tårta på tårta... :D Tänk på att det blir lite kort om tid för er att fixa med mat efter dopet... Om du inte har någon som kan fixa medans ni döper...
Fredriks dop hade vi hemma så då var det väldigt enkelt att ställa in potatisgratängen som vi fick från cateringen...
De kunde även låna ut varmhållningsskåp så det kanske kan vara något att kolla upp?
Dukning är jag urusel på och gör det så enkelt som möjligt... :o :D
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Tack för svaren! Ska kolla med de lokala bagerierna ang färgen. Har haft tankar på buffé just för att det är så smidigt. Men blir det inte för kallt med kall mat så sent på säsongen? Smörgåstårta blir det i alla fall inte. Har valt bort det alternativet just för att det är svårt att förvara innan och blir för mycket tårta på tårta. Annars är det jättegott!

Har inte ens tänkt på att man måste skynda sig dit efter dopet och ställa fram käket! Haha! Men det är ju "bara" våra familjer det handlar om, de får väl tåla sig liiite medan vi ställer fram maten på buffébordet i så fall.

Hade tänkt åka till lokalen och förbereda antingen på kvällen innan eller samma morgon, eller både och. Får säkert hjälp av min mamma eller någon annan, förutom sambon. Det finns både kyl och spis/ugn på plats, dock ingen mikro. Men vi kan alltid ta dit vår egen om det behövs.

Tänkte plocka höstlöven vartefter och konservera med glycerin! Fast jag minns inte hur man gör? Sprejar man löven med glycerinen, eller lägger dem i "bad"? Spär man ut med vatten först eller använder man den ren?

Förresten, är det någon som vet var man hittar de där gulliga pepparkaksformarna i form av en barnfot? "Alla" gör ju såna där söta små barnfotskakor på sina dop/namnfester och det vill jag med!

Vi har inte råd med catering...måste försöka hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt. Ska göra tårtan/tårtorna själv med.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Ett tips är att köpa de "halvfärdiga" potatisgratänger som finns i matvarubutikerna nu för tiden. Dom är jättegoda och ska bara värmas innan servering så det går ganska fort. Servera kallskuret till det, det kan du förbereda innan.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Ica-affärerna har fina buffe-koncept som man kan köpa och välja olika saker till!

Angående dopkläder så har jag nog skrivit det här förut, har hört om en liten kille som döptes i stålmannen-dräkt! :D
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Vi ska döpa vår lilla kille på söndag, efter dopet kommer vi faktiskt bjuda på en god soppa med mjukt bröd sen kaffe och kaka efter det. :d Känns mysigt nu när det börjar bli lite höstigt ute.

Lycka till på dopet!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Stockholms Eter& Essensfabrik har blå karamellfärg.Tror man kan ringa och beställa.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Bugar och bockar för fler råd och tips! Stålmannendräkt lät ju urfestligt :-)

Soppa är kanske ett alternativ, har smygfunderat på det lite då och då, men inte vetat om det var acceptabelt. Men allt är väl acceptabelt kanske? Man kan ju göra en matigare soppa helt enkelt. Men hur många liter soppa går det åt till ca 35 personer?

Tusen tack för länken! Ska ringa och höra mig för om deras sortiment. De hade även dopdekorationer, lät intressant!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Visst är det acceptabelt. Det tycker jag absolut! Vet inte riktigt hur många liter det går åt, svärmor hjälper oss göra en god soppa. Vi kommer också vara ca 35 pers. Jag kan ju fråga henne om du vill?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Får jag låna din tråd lite grann?

Tycker ni att alkohol hör hemma på ett dop? Jag tycker inte det men min pojkvänn tycker att det gör det visst. Vad är egentligen vanligast?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Det får du hemskt gärna göra! Vi har inte bestämt soppa ännu, tar tacksamt emot all inspiration jag kan få.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Nej det tycker jag absolut inte. Det är bebisens dag och barn dricker inte, ska inte dricka, alkohol. Man ska vara nykter och fira den lilla oskyldiga varelsen man satt till världen. Ett dop är inte en dålig förevändning för att supa sig full!!! :crazy:

Fulla människor = stor risk för högljutt stökigt bråkigt och den direkta motsatsen till bebis- och barnvänligt.

Usch och fy och nej!

Det vanligaste är faktiskt en tillställning utan alkohol. Och ett traditionellt dop = fina kakor och tårta med kaffe. Ingen mat. Men det behöver man ju inte följa om man inte vill. Vet inte om det är det att man serverar mat som gör att vissa vill ha in alkohol också på dopfesten?
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag tycker som du. Förstår inte alls varför det skulle serveras alkohol på ett dop, jag vägrade till och med alkohol på mitt bröllop just av anledningen att jag itne ville ha fulla och stökiga människor på min och makens dag. Detta accepterades dock inte fullt så lät av släkten.... men jag fick som jag ville i alla fall.

Men på dop jag tidigare haft har vi aldrig serverat sprit på. Men nuvarande pojkvännen anser att man visst ska ha sprit där om man vill, de brukar de ha i släkten.

Eftersom han är som han är så ska jag säga att om han vill att det ska serveras sprit så får han själv köpa spriten för till den lägger jag itne en endaste krona!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag tycker att det är synd att ni har en sån inställning till alkohol att man måste dricka sig full för att man blir serverad alkohol...

Jag tycker att det beror på vilken tid på dagen och vad man bjuder på...
Fredriks dop hade vi vid tre och åt vid fyra och hade marinerad fläskfilé och potatisgratäng med div tillbehör och det var väldigt gott med ett glas vin till, för de som ville ha. Ingen blev full och gapig och skrålig på något vis...

Elin dop var kl 11, sen åt vi landgång och kakor och tårta och då passade inte alkolhol så bra...

Så jag anser att man får ser till situationen och självklart hur man själv vill ha det!
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Inte min inställning ;) Min sambo dricker så gott som aldrig själv och jag ytterst sällan. Men jag vet att många har den inställningen att serveras det alkohol då dricker man sig full! Och det vet ju alla vad fulla människor kan hitta på...

Vi var på sambons brorsdotters namngivningsfest för drygt en månad sedan och efter fika så var det grillning lite senare på kvällen och även vin mm för de som ville. Och det var många som ville. Och det urartade rejält för ett par gäster... Inte roligt! Bättre att stämma i bäcken och ha alkoholfritt på just dop.

För övrigt har jag inget emot alkohol på fester. Tycker bara inte det hör ihop med dop. :)
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Cirka 12 liter soppa kommer det bli. 3 dl / portion. Brytbröd till det.
 
Sv: Tips till dopet önskas!

Jag kan inte ens föreställa mig att dricka sprit på dopet. Fast det klart, om vi skulle bjuda på mat så kanske ett glas vin till skulle gå.
Men det kommer att bli helt alkoholfritt. Som nån sa, Det är Stinas dag, och hon ska inte dricka sprit på många år än.

I övrigt så blir det tårta på tårta hos oss. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp