Tips till blivande uppfödare?

Lenis

Trådstartare
Finns ju ett koppel uppfödare här inne, vad säger ni, vad ska/kan man göra för att förbereda sig på bästa sätt? :)

Det som redan görs är:

-gå uppfödarutbildningen via skk
-gå på mkt utställningar och titta på hundar
-vara med på så många valpningar som möjligt hos andra uppfödare
-ha full koll på RAS och rasstandarden
-välja blivande eventuella avelsdjur mkt noga

Alla tips är värdefulla :)

Sv: Tips till blivande uppfödare?

Skulle vilja lägga till:
-Sätta sig in i rasens sjukdomar och hur dessa nedärvs
-Skapa ett kontaktnät (men det får du ju automatiskt om du t.ex. går på utställningar)
-Bestämma vilket mål du vill ha med din avel; hur ska hundarna se ut (finns nästan alltid olika typer inom raserna), vilken mentalitet vill du ha osv. helt enkelt vad är viktigt för dig?

Var väl det jag kom på nu!

Det enda jag kommer på nu som jag vill tillägga är:

Ha bra koll på rasens historia! Ha koll på hur rasen förändrats osv, ha koll på om det idag finns utställningsvariant och arbetsvariant och kanske ännu fler varianter av hundar inom rasen. Det räcker ju inte att ha koll på rasstandarden och ha kontakter på utställning om man tex vill stödja den mest "ordentliga" aveln (i brist på bättre ord) vilket sällan är utställningsaveln.

Sedan om det är så att rasklubben har träffar av olika slag: var med på dem för att lära sig mer om allt möjligt.

Tycker du redan har fått en del bra råd, men ingen har skrivit det som jag tänker på först.
Prata med din hunds uppfödare, förhopningsvis har hon koll på din hunds linjers styrker/svagheter

Min hunds uppfödare har en mentor som hon kan vända sig till i alla avelsfrågor osv. Det verkar jättebra!

Försök träffa/umgås/hantera så många, många hundar du bara kan!
Åk på kennelläger, rasklubbsläger, träningar, kurser osv osv.

Sanningen är ju det att ju fler hundar du träffar desto mer lär du dej vad du INTE vill ha!

Jag tycker nämligen att det är vilktigt att som uppfödare veta vad det är man strävar efter! Vad vill JAG ha ut av min avel!
Inom alla raser finns ju lite olika "linjeinriktning" och det gäller att veta vad det är JAG strävar efter att uppnå!

Självklart skall man hålla sej inom rasens "ramar", men sedan kan man ju fokusera på olika riktningar - sport vs. tjänst, utställning vs. sport, sällskap vs. sport osv.

Alltså: Kom underfund med vad DU vill bidra med till rasens utveckling!

/Swat

Försök träffa/umgås/hantera så många, många hundar du bara kan!
Åk på kennelläger, rasklubbsläger, träningar, kurser osv osv.

Sanningen är ju det att ju fler hundar du träffar desto mer lär du dej vad du INTE vill ha!

Jag tycker nämligen att det är vilktigt att som uppfödare veta vad det är man strävar efter! Vad vill JAG ha ut av min avel!
Inom alla raser finns ju lite olika "linjeinriktning" och det gäller att veta vad det är JAG strävar efter att uppnå!

Självklart skall man hålla sej inom rasens "ramar", men sedan kan man ju fokusera på olika riktningar - sport vs. tjänst, utställning vs. sport, sällskap vs. sport osv.

Alltså: Kom underfund med vad DU vill bidra med till rasens utveckling!

/Swat

Jättebra inlägg! :) Det är faktiskt, kan man säga, mycket därför jag är intresserad av att börja- att vara en del av att påverka rasen åt ett positivt håll!

Tillägger (utan att vara uppfödare): Åk på tävlingar eller träningar (alltså inte bara utställning) där rasen deltar också.

Om jag gissar rätt är det ingen direkt arbetande ras du ska föda upp, men alla hundar behöver ju aktivering och det känns som det kan vara bra att ha koll på både hur hundarna är där och hur man vill att de ska vara.

Tillägger (utan att vara uppfödare): Åk på tävlingar eller träningar (alltså inte bara utställning) där rasen deltar också.

Om jag gissar rätt är det ingen direkt arbetande ras du ska föda upp, men alla hundar behöver ju aktivering och det känns som det kan vara bra att ha koll på både hur hundarna är där och hur man vill att de ska vara.

Är tyvärr ganska ovanligt att se men jag försöker vara en av dem som pushar på att man ska kunna jobba aktivt med sina "knähundar" också, de kan mycket mer än folk fattar. Jag går ju på agility o lydnadskurser med mina och har väl tänkt spår med nytillskottet, de andra använder knappt näsan alls o spårträningen har varit ganska misslyckad :angel: Men valpis kan kanske bli nåt.

Kul att du jobbar med de iaf!

Totalt OT: Är det viltspår eller personspår du testat? Min hund förstod inte alls personspår. Sen började vi träna lite specialsök med tepåse inomhus, och sen tog jag med mig tepåsen och spårade med! Har fasat ut den efterhand och nu spårar han riktigt fint på rena personspår även om vi inte går så avancerade spår än.
Ganska "ovetenskapligt" tillvägagångssätt kanske men det funkade för oss.

Jag är inte uppfödare själv men se upp med fällan som många nya uppfödare trillar i (säger inte att du är en av dem): tror att de kan "allt" och har en uppenbar brist på ödmjukhet. Att inse att man är nybörjare och skaffa en mentor - eller flera - som någon var inne på tror jag är en stor fördel :).

Nu vet jag ju inte hur många valpningar du varit med på men jag hade velat ha en back-up som kunde assistera vid mina första egna valpningar. Om inte annat så kan det behövas någon som kan köra till veterinären OM något går snett. Ett par extra händer är inte fel! Det behöver ju inte vara en person som har samma ras som du.
(Har själv varit med och assisterat, visst är det spännande:laugh:!)

Lycka till:bump:!

Har bara testat personspår faktiskt. Har försökt ovetenskapligt förstärka med köttbulledoft på uppmaning av instruktören men njaa.. det har gått sådär.:angel: Kanske ska testa ditt trick :)

Absolut, man märker när man börjar läsa på och försöka lära sig hur otroligt lite man kan. Att ha nån som kan assistera är givetvis det bästa men tänkte försöka vara så pass förberedd att det känns ok även utan- ifall personen ifråga inte är tillgänglig just då av nån anledning. :)

Utöver de tips du redan fått: Sätt dig ordentligt in i regelverket och framförallt: Se till att du vet exakt vad allt i skk's köpekontrakt betyder och innebär för båda parter!!!

Det kommer att bespara dig en del gråa hår i längden nämligen :cool:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
869
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 857
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 285
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 122
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka