Tips på müsli?

Sv: Tips på müsli?

Mustangs och fobergis har ju identiska MJ-värden så där kan jag inte se att Mustangs har alldeles för höga värden?

Jag har ju just Mustangs fibermusli hemma nu, men inte öppnat säcken än, så vet inte hur konsistensen är. Deras aktivmusli däremot var det väldigt mkt hela korn etc, så får se om den här är likadan.

Ja det är ett dyrt foder, man betalar just för ingenting, islandsvarianten är väl den som innehåller mest ogräs.;)

*KL*

Mustang Fiber musli hade en klart godkänd 'konsistens'. Ganska mkt pellets i, men de är små, mindre än kaninpellets, och väldigt enkla att 'ta sönder'.

Priset däremot är ju inte riktigt det bästa kanske, 8,30 kr/kg. Samtidigt så med stigande spannmålspriser är det nog ganska ont om billigare 'färdigfoder' nu. Och jag får det hemkört (det bör ju eg vägas in i priset, att slippa åka och hämta)

Min häst får ÖB´s müsli:crazy:
Små pellets, inga hela havre korn och har för mig att det var lågt MJ. Billigt är det och hästen gillar det (han får det också som krubbskrammel)

Hippo Bas Harmoni har 12 i MJ och 80 i Smrp - Gjorde en perfekt foderstat till min islandshäst med Hippo Harmoni, men han kunde inte äta det - Jättelös & blaskig i magen! Så nu är det bara Krafft Groov som fungerar på honom. Annars ser fodret fräscht & gott ut - Betalade ca 160 kr för säcken. //Linda

Marstalls foder då? De har nån variant som heter Haferfrei (osäker på stavningen) som är just havrefri. Minns dock inte hur det var med pellets i den. Granngården här säljer det iaf.

om det nu handlar om en näve mat- spelar roll vilket foder.
Ta en näve havre.:idea: krossat. En påse havregryn kostar inte mkt o borde räcka en 14 dar.

Senast ändrad:

om det nu handlar om en näve mat- spelar roll vilket foder.
Ta en näve havre.:idea:

Något mer än en näve får de väl, typ en halv lite ungefär när de fått sånt med ganska låg volymvikt, och 2 - 3 dl av sånt med högre volymvikt.

Ger gärna äldre valacken havre, hans favvomat alla kategorier. Men det kommer ut alldeles för mkt hela korn för åringen (vilket gör att pippifåglarna har party). Och med tanke på hur lite det går så blir ju krosshavre dålig alldeles för fort, skulle få kasta hutlösa mängder (och skulle bli lika dyrt som musli).

När man förvarar havre i utomhustemp blir den inte dålig- nu.
granngården har havrekrossäckar på 15 kg- borde passa utmärkt.

Hmm, inte här? (Sådana 'småsäckar').

Ang inte blir dåligt i utomhustemp, det är ju kontakten med LUFTEN som gör det :confused:

Tror du det? det är fettet i havren som kan härskna vid varm väderlek. det är inte farligt att ge gammal havre, men den kan förlora i hygienisk kvalité.
Vad jag vet så blir ingen havregrynsgrötätare dålig o den i matbutikerna brukar vara betydligt äldre.

Fettet i havren ja, som när det kommer i kontakt med luft påbörjar en härskningsprocess. Borde rent teoretiskt gå fortare i varm väderlek dock.

Havregryn är behandlade, de vi köper i affären alltså.

Sen, innan jag hade en aning om det där med kort hållbarhet på krosshavre, gav jag det utan problem låååångt efter det borde härsknat. Luktade som vanligt, såg ut som vanligt och hästarna mådde som vanligt.

Men jag är lite för pipig för att klara att 'köra vidare' mot bättre vetande så att säga. Speciellt som jag inte 'behöver' det.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 192
Senast: Farao
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vilka raser passar in?