Tips på müsli?

Alexandra_W

Trådstartare
Någon som vet något som kan passa?

Musli, ej med hela sädeskorn eller stora pellets i.
Så lågt MJ som möjligt. SRP/MJ-kvot spelar ingen roll.
Gärna låg volymvikt.
Och om man får önska, gärna lågt pris, men det är inte så kinkigt.

Sv: Tips på müsli?

Varför krångla till det med DYRT müsli?? Det finns inget billigt müsli och titta på innehållsförteckningen vad som finns i....

Eftersom jag vill ha ett torrt foder, dvs inget som behöver blötas som t ex betfor. Inte helhavre och inte pellets. Och krosshavre har alldeles för kort hållbarhet för att det ska gå.

Och skrället är inte förtjust i lucernhack.

Kvar är müsli. Och som sagt, priset är inte så kinkig egentligen, det var mest om man kunde önska (dvs man har två likvärdiga alternativ). Men jag har svårt nog att hitta något som uppfyller de andra kriterierna.

Hestekraft är ju närmast, men det är onödigt mycket MJ i det.

Men lägre MJ än Hestekraften finns det ju en hög. Den tycker jag ligger rätt högt i MJ. Vad är lågt? 10?

Varför kan du aldrig va som alla andra och vilja ha höga proteinvärden eller höga MJ? :devil:

Högt proteinvärde gör inget som sagt. Så lågt MJ som möjligt helt enkelt, less is more typ, men jag har inget sånt 'absolut inte mer än X MJ', men 10 eller under är ju ett klart steg i rätt riktning jmf med Hestekraften.

Och ja det finns en massa musli, en massa musli med endera hela pelletsar i, elelr med massor med havrekorn i :crazy:

Jojo ang proteinet... Men annat folk brukar ju FRÅGA efter höga proteinvärden, det var så jag menade. :)

Nej, havrefritt och pelletsfritt ffa diskuterades ju i en annan tråd att det var svårt att hitta. Kom väl fram till att knappt Hestekraften var pelletsfri. ;)

http://www.rebeccasfoder.com/ Har Derbyfoder där flera av muslisorterna ligger runt 10MJ. Vet att jag kollade på deras foder i våras och minns bara att det var av intresse just för att det inte var pellets i. Minnet kan dock svikta något. :crazy:

Men vad är det du behöver i tillskott i fodret?? Hur mycket rider du?

Jag behöver inga tillskott alls, utan det ska bara vara krubbskrammel. Därför det inte är så kinkig med sort, proteinvärde etc, och inte tvärkinkigt med MJ heller, men jag gärna vill ha den lite lägre än HK om det går.

Det behövs nämligen inget kraftfoder ALLS egentligen, men jag vill ha något lätt och enkelt att blanda ut mineralerna med, och så att de får 'något' när de kommer in.

Att jag inte vill det ska vara pellets eller hela korn är för att det är lite fippligt för unghästar i tandväxlingsfas att tugga/äta. (Och fåglarna är alldeles för förtjusta i bajset om det är hela havrekorn i det).

Kirre - den lilla mängd pellets som är i HK är okej, men finns ju musli som ser ut som pellets med havre och halm i typ, dvs med mycket pellets.

Mustang har ju ett muslisortiment, finemang tyckte jag. Förutom att det är satans mycket hela säderkorn i den. Köpte nån fibervariant nu sist, men inte öppnat den än och kollat hur den ser ut.

Hittar jag inget annat får det väl bli HK, men känns 'onödigt' att slå med storsläggan, men..

Hej!
Min äter D&H Lesuire Mix, det lägger han inte på sig av, inga hela sädeskorn. Dock har det gått upp i pris, men man behöver inte fodra med så stor mängd för att få i sig alla vit + min.
Han mår bra på det!

Tack för alla tips, fortsätt gärna tipsa.

Eggersman har helt okej konsistens, pelletsarna i den är ju som små kaninpellets. Tyvärr är Eggersman (och D&H) i princip omöjligt att få fatt i här, men man får ju se hur/om man kan lösa det sen om det är bästa/enda valet.

Vad är det för konsistens på kraffts muslisorter btw?

Kolla i tråden Kraffts musli, finns en bild där.

Hel havre och pellets dock. :smirk:

SKulle det stå korn? Det är samma sak där, krossat korn har för kort hållbarhet, och stöpa det blir för krångligt. Ska gå att 'bara skopa ur tunnan och servera'.

Salsa skulle nog fungera, är pyttesmå pelletsar i det, vet inte om du har ngn återförsäljare i närheten bara.

Fibergi?

Jag har deras + mustangs produktkataloger i bilen efter gårdagens foderletarresa..

Kan hämta in dem sen om du vill det, så kan jag kolla värden.

Jag har för mig att fibergi låg väldigt lågt i MJ och smbrp

Hittade Fibergis analyser..

Fibergi låg: 10MJ, 63 g smb rp

Mustang hade alldeles för höga värden för dig också..

Fiber orginal: 10MJ och 93 g smb rp

Senast ändrad:

Hippo.

små pellets, inte många hela korn, mkt smakligt, billigt. Finns en havrefri och en med havre.Hippo Bas harmoni (havrefri) 12MJ
och Hippo Musli bas (med havre) (glömt vad det är för MJ på den)

Dodson&Horrel har många trevliga müslis.
Men de är ganska dyra... Jag ger Icelandic Power till min.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 166
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 192
Senast: Farao
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 706
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka