Tips o råd, vinglig bakkärra

miamiSwing

Trådstartare
Har en fbl valack f.93 som jag red idag, efter ett tag tycker ja han gör ngt konstigt och stannar, han typ vickar rumpan åt sidan precis som benet inte orkar
Hålla upp det. Sen hoppar ja av och går en liten bit o händer samma igen.
Sen går ja till stallet o ber om hjälp o går runt lite och de kom igen. Ställer in han men vill inte äta grov fodret och ser väldigt deppig ut.
Har ringt vet men dom bad mig återkomma i morgon. Vad tror ni det kan vara??

Sv: Tips o råd, vinglig bakkärra

Käns han sladdrig/slingrig från sida till sida bak eller avlastar han ett specifikt ben mer?
Har han feber?
Känns något ben varmt/svullet/har förstärkt puls?
Dricker han?

Jag får spontant tankar mot anaplasma nu den här säsongen då jag hör om sladdrig bakdel/vinglighet.
Jag hade begärt ut veterinären iaf. Better safe than sorry..

Nej han känns stel/stum och ovillig att gå fram. Vilar de ena benet lite mer än andra. Bena kändes lika. Han har druckit vatten! Ser ut som han är på väg och sätta sig men efter en stund blir de bra sen kommer de igen! Ingen feber tidigare, men ser väldigt olycklig ut.

Kolla upp det, Vi hade två hästar i stallet jag stod i höstas som blev förlamade (troligen fick det i sig nån mögelform/gift som uppkom pga höstens dåliga väder (varmt, fuktigt och regn) ena hittades liggande i hagen, man trodde på åldern. Två dagar sedan kom hagkompisen in med nått som såg ut som korsförlamning, 12h sedan fick hon tas bort. Bara dessa två hade gått på betet

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 710
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 344
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 578
Senast: Hyacinth
·
Skola & Jobb Kort bakgrund: jag mår psykiskt dåligt. Jag har i ett antal månader varit i kontakt med vc. Jag har fått medicin -- just nu bara...
Svar
6
· Visningar
1 074
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka