Tips med mat

P

Piffelina

Dottern som nu är 15 månader ratar mat med bitar till lunch och middag. Vi har försökt med matburkar och egen lagad mat, med sås och utan. Ja i alla former. Hon äter smörgås m.m så svälja är inga problem. När vi var på BVC i tisdags så sa barnmorskan att det är bara att ge henne mat med bitar, inget annat. När vi testat ge bit-mat innan så ratar hon det och då har vi gett henne purémat efteråt. Just för att hon ska bli mätt. Barnmorskan sa att hon bara är lat :p

Så den senaste veckan är matschemat;

9.30 Välling 250 ml
10.30 Frukost (gröt, smörgås, fil o bär)
13.00 Mat
15.30 Mat
17.00 Mat
19.00 Välling 250 ml

"Mat" är då köttbullar o makaroner, korv, ris, potatis, ja vanlig mat helt enkelt. Ibland smakar hon en bit oftast kommer den ut igen. En del gånger smakar hon inte ens :( Vi ställer fram en tallrik så hon får ta maten själv med händerna eller bestick, vi försöker även ge henne mat med egna bestick. Så alla alternativ är testade känns det som. Mormor och farmor har också försökt locka henne utan resultat. Vi sitter med henne allt från 5-45 minuter, när hon bara leker och kastar maten på golvet då är det "tack för maten". Om hon precis har fått mat och är gnällig kort efter testar vi att ge samma mat igen, så hon vet att utan mat blir hon inte, dock är det enbart mat med bitar som bjuds. Maten som hon får är ju samma som innan, dock bara med bitar alltså smaken känner hon igen.

Alla tips tas emot :bow:
 
Sv: Tips med mat

Isak kastar också omkring med maten nu och är inte så förtjust i att äta alla dagar. Han får äta det han vill och kastar han bort maten så försvinner den.
Alltså vi tar bort tallriken från honom och matar. kastar han bara då också så vill han inte ha mer
 
Sv: Tips med mat

Har ni provat med att ge henne mat med längre mellanrum? Elina tramsar med maten när hon får mat för ofta - hon vill ha ca 4 timmar mellan målen. Då äter hon bra. Även om hon äter dåligt så klarar hon 3-4 timmar, försöker jag mata henne för tidigt för att hon 'borde' vara hungrig så är det mest kladd och lek. Väntar vi så att hon är HUNGRIG så fokuserar hon mer på att äta.

Ibland kastar hon det mesta på golvet, sen när hon får komma ner så käkar hon upp det under stolen :o.Unge ! :love:
 
Sv: Tips med mat

Fast skillnaden är att Tyra aldrig ätit lunch/middag med bitar. Dock har de perioder som de äter sämre men inte i detta fall.
 
Sv: Tips med mat

Nej, det har vi inte testat men vi har inte ändrat på mattiderna utan bara själva maten så jag tycker inte det borde spela roll. Hon har alltid ätit med ca 2 timmars mellanrum. Innan vi ändrade nu så åt hon alltid mycket.

Ibland önskar jag att jag kunde trolla :p
 
Sv: Tips med mat

Nej, det har vi inte testat men vi har inte ändrat på mattiderna utan bara själva maten så jag tycker inte det borde spela roll. Hon har alltid ätit med ca 2 timmars mellanrum. Innan vi ändrade nu så åt hon alltid mycket.

Ibland önskar jag att jag kunde trolla :p

Men jag tror om du bara gett mellis på mitenmålet (15.30)av mat så blir hon lite mätt och åndå hungrig till nästa mål vid fem.Så kanske maten blir mera inressant.

Leker hon med maten är hom mätt och slänger den på golvet!

Jonna äter bara lagad mat lunch och middag.Hatar brurkmat då vägrar hon öppna munnen.
 
Sv: Tips med mat

Vår son har också bara velat ha mat utan bitar. Vi har inte gjort någon särskilt utan han har fått vår mat och lekt med och sen ätit sig mätt på burkmat (6-8 mån mat). Helt plötslig började han bara äta vår mat. Han är 17 mån nu och vi har rätt nyligt slutat med burk. Några veckor sedan. Nu äter han burk om vi reser och det är enklast. Han gillar mat med mycket smak.
 
Sv: Tips med mat

Innan ändringen så var det lunch, mellanmål och sedan middag, men nu för att försöka få henne att äta bit-mat så fick vi rådet att erbjuda lunchen och sedan om hon inte åt det så erbjuda samma mat igen vid mellanmålet och samma till middag om hon fortfarande inte ätit. Detta för att hon inte ska skippa lunchen för att hon vet att vid mellanmålet får jag annat.
Vällingen som hon får vid 19-tiden sveper hon snabbt, vilket sällan hänt innan, så hungrig är hon. På morgonen så vaknar hon och är akut hungrig vilket hon inte gjorde innan heller.
 
Sv: Tips med mat

Så har vi också gjort när hon suttit med oss. Anledningen till att vi försöker få henne att äta bit-mat nu är för att hon börjar förskolan om en månad och där ges enbart mat med bitar. Annars hade jag aldrig "pressat" henne som vi gör nu. Jag tror säkerligen att när hon börjar förskolan och ser andra barn äta så kommer hon nog sakta men säkert göra det också, men det skulle kännas bättre för oss föräldrar att veta att hon "klarar" av det.
 
Sv: Tips med mat

Nej, det har vi inte testat men vi har inte ändrat på mattiderna utan bara själva maten så jag tycker inte det borde spela roll. Hon har alltid ätit med ca 2 timmars mellanrum. Innan vi ändrade nu så åt hon alltid mycket.

Ibland önskar jag att jag kunde trolla :p

Ja det är konstigt hur mycket det där med maten kan oroa ...
Elina åt också 'lätt mat' (som inte krävde så mycket av henne, dvs puré och sånt) även när hon bara var sådär hungrig, men för att hon skulle testa nytt var hon tvungen att vara lite hungrigare. Eller så var det en slump, vad vet jag :)

Hon gillar också sånt med mycket smak, om jag lägger upp typ vitlökssås (:o) så att hon kan doppa och suga på bitarna så äter hon dem så småningom.

Fast det är väl så ruskigt individuellt, det viktiga är väl bara att inte pressa så att mat får en negativ klang. Det ordnar sig nog, om inte annat börjar hon säkert äta bitar på förskolan, försök att inte oroa er :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 059
Småbarn Ogillar verkligen den "nya" vällingen från Nestlé :( Den klumpar sig, smakar och luktar illa och dottern har klagat över ont i magen...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 249
Senast: hvala
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 830
Senast: Buck
·
Ridning Igår så red jag och en annan i stallet ut i det fina vädret. Min medryttarhäst är den där sjyssta hästen som det mycket sällan krånglar...
2
Svar
20
· Visningar
2 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp