Tips inför betäckning-2008

Mirraya

Trådstartare
Förra året vart jag mycket sugen på att betäcka mitt sto men efter att ha diskuterat saken här insåg jag att det skulle bli för sent samt att det kändes som att jag ville ha tagit reda på lite mer innan...

Så nu undrar jag vad ni har för bra tips? När brukar ni börja betäcka och är det något speciellt ni brukar se över innan(speciell försäkring eller liknande)? Jag har tänkt att fölis lämpligen kan komma i slutet på maj/börja på juni så då bör betäckningen ske slutet på juni/juli?
Jag har span på en hingst, men det kan ju ändras... fast jag vet att jag vill ha en trevlig allroundhingst, arab! Ja... ni kan tipsa om hingst också om ni vill...;) fast jag har nog betämt mig.. tror jag :p Men han kanske är fullbokad, vad vet jag...

Det här är första gången mitt sto betäcks och hon är nu 11 år, vad ska jag göra..? Börja kartlägga brunst över vintern fram mot våren kanske..?

Sv: Tips inför betäckning-2008

Jag tycker det är bra att få föl i slutet på april till i mitten på juni, så då ska man ju försöka tajma in en brunst senare än vad man vill ha lite drygt..

Men har man ett maiden sto (ej betäckt förut) så kan det ju vara bra att börja tidigare så man har fler chanser om det är så att hon är svår.
Eftersom det är en arab så gissar jag på att det är naturlig betäckning hon ska på o då kan det vara bra att ta ett bakterie prov på livmodern, om hon har nån infektion så är det mkt svårare att få dräktigt men är det nåt så är det ofta inte svårt att rätta till.
Provet måste tas i brunst och jag trooor att en vanlig veterinär kan göra det, annars är det en seminstation du får vända sig till.

Du behöver ha lite koll på de första brunsterna nästa år, skriv upp när de börjar och slutar så du ser intervallerna, då är det lättare att planera och förbereda när man ska åka, -alla kan ju inte bara lasta å åka ;)
Maj-brunster brukar vara bra säger dom, alla mina tog sig dock under juni på första försöket :)
Bra att tänka på är att det är bra om hon släppt all sin vinterpäls innan betäckningen så ge lite vitamintillskott och låt henne sola sig när det är väder för det - det brukar hjälpa till för att få bra brunster.

Ang försäkring så är det väl inget du behöver göra innan, däremot tecknar ju många en sk "Foster o Föl-försäkring" som man kan teckna tidigast när stoet är konstaterad dräktig på minst 45dygn. Den gäller fram tills att fölet sen är 20 dagar gammalt, 30dagar på vissa det skiljer sig lite mellan bolagen.

Grönt gräs och sol, (av med eventuella täcken när vårsolen tittar fram) samt ha henne i ett gott hull, så att hon släpper vinterpälsen.

Att göra ett baktprov någon brunst innan du ska betäcka är ett bra råd. Då har du koll på hennes status, och behöver inte slösa bort brunster på hingststationen på att ta baktprov/behandla. (Livmodermunnen är bara öppen under brunst, så man kan inte komma in i livmododern för varken bakt prov eller behandling annat än under brunst.)
Åk till stationen någon dag innan beräknad brunst.
Du får ju också ta ställning till vilket som i dina ögon är "värst": Att fölet föds lite tidigare än vad du har tänkt dig, eller att det föds lite senare. Om du hellre ser att det föds lite tidigare, börja en brunst tidigare än vad du egentligen hade tänkt dig, så har du i allafall en extra brunst på dig om det strular. Om du hellre väljer ett lite senare föl om det är strul att få henne dräktig, börjar du på den brunst som i dina ögon är den ideala att få henne dräktig.
Lycka till!

Tack för tipsen! Bakterieprov hade jag inte tänkt på så det ska jag kolla upp! Det är första gången för henne och vad jag har förstått så kan livmoderinflammationer vara "dolda" de märks väl mest då stoet inte blir dräktigt om jag förstått rätt. Ska kollas! :idea:

Försäkringen funderar jag lite på i alla fall... i en annons för en hingst stod "tänk på att det är stoets försäkring som gäller om hingsten blir skadad eller liknande". Trodde att uppfödare hade speciella försäkringar? Det här kanske bara var ett undantag? Tänk om jag kommer dit och är helt oförsäkrad(kanske missat en inbetalning eller vad som) och min häst sparkar av hingsten benet, vad händer då?

Det är väl inget som normalt händer, men det är ju bättre att tänka igenom det innan än efter.

Ja... eftersom hon går ute året om på lösdrift(även om vi har tillgång till box) så är det väl kanske bättre att den kommer lite senare än för tidigt, det kan ju vara så kallt på våren..?

Å vad spännande det ska bli!

Mitt sto betäcktes på dagen innan midsommarafton 2006 och fick sin fölunge 24:e maj. Det var perfekt. Hon fölade ute odch de har varit ute sen dess.

Hiingstval är ju svårt att hjälpa till med om man inte vet stam på stoet ! och mål med fölungen.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 140
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 985
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 507
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka