Tips inför en "hästletar-resa"

Adina

Trådstartare
Hej!
Jag planerar att åka till södra Sverige för att leta häst. Jag bor i Luleå och här uppe har vi inte så stort urval som i södra delarna av landet. Vad ska man tänka på? Letar jag annonser på t ex hästnet och gör upp en färdplan eller besöker jag försäljningsstall? Vad finns det för försäljningsstall?
Jag tänkte flyga ner och hyra bil för att åka runt och provrida, hästen som jag förhoppningsvis hittar tänkte jag sedan ta upp med någon transportfirma. Någon som vet vad det ungefär kostar att köra upp en häst med firma? Och hur gör man med veterinärbesiktningen? Bör man stanna kvar och vara med på besiktningen, man kan väl knappast ha sån tur att veterinären har tid samma dag?

Hur har ni gjort?

Tacksam för tips och råd!
 
Vill bara påminna om att enligt forumreglerna får man inte göra reklam och inte diskutera enskilda, vilket betyder att ingen får tipsa dig om försäljningsstall, veterinärer, transportfirmor och liknande.

Däremot får man gärna ge goda råd om hur du bör lägga upp en sådan resa och saker som är viktiga att tänka på. Mitt eget tips är att alltid vara med på veterinärbesiktning. Det finns många exempel på besiktningar som gått till på ett felaktigt sätt. Allt från att hästen har varit drogad till att köparen undanhållits information. Det finns också säljare som har förfalskat veterinärintyg.
 
Jag som bor långt söder ut och skickat långt norr ut har betalat som mest 6000 för enkel resa stall till stall. Men nästa vecka ska ett sto med föl åka 150 mil och det kommer att kosta 7500 inkl moms för bägge.
Om det är långt mellan dig och där du tänker köpa häst, vill ja avråda från försäljningsstall som erbjuder bytesrätt eller säljer billiga importerade hästar. Det stor risk att du kommer att bli lurad och få lägga ut stora summor själv vid ett byte eller reklamation.

Som alltid när man ska köpa häst så har priset på hästen och ens egen ekonomi stor betydelse för besiktning och vilka chanser man ska ta. Men generellt bör man vara med själv vid besiktningen och även själv bestämma veterinär och betala för den. Det ger pluspoäng vid en eventuell framtida tvist. Har man råd att eventuellt förlora beloppet man köper häst för kan man chansa och antigen helt strunta i besiktning eller låta säljaren göra den.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Någon som vet vad det ungefär kostar att köra upp en häst med firma?

Två gånger har jag tagit upp häst från Skåne till Västerås med transportör och båda gångerna kostade det 2500 kr. När jag tog från Tyskland (ca 10 mil söder om Hamburg) till Västerås, så kostade det ca 5000 kr.
 
Hej!
Jag planerar att åka till södra Sverige för att leta häst. Jag bor i Luleå och här uppe har vi inte så stort urval som i södra delarna av landet. Vad ska man tänka på? Letar jag annonser på t ex hästnet och gör upp en färdplan eller besöker jag försäljningsstall? Vad finns det för försäljningsstall?
Jag tänkte flyga ner och hyra bil för att åka runt och provrida, hästen som jag förhoppningsvis hittar tänkte jag sedan ta upp med någon transportfirma. Någon som vet vad det ungefär kostar att köra upp en häst med firma? Och hur gör man med veterinärbesiktningen? Bör man stanna kvar och vara med på besiktningen, man kan väl knappast ha sån tur att veterinären har tid samma dag?

Hur har ni gjort?

Tacksam för tips och råd!

Ang transport så skickade jag en häst med lastbil från Skåne till Uppsala i somras, gick på ca 3500 om jag minns rätt. Dörr till dörr.

När hästen besiktigades hade köparen en bekant som närvarade och såg att allt gick rätt till. Efter besiktningen bekräftade hon via telefon till köparen att hästen var u.a. och att avtalet var undertecknat, köparen satte in pengarna och hon tog avtalet med sig och postade. Kändes tryggt för alla parter :) Hästen hämtades nästa dag.

De flög ner och hade ett antal hästar inbokade, inga försäljningsstall vad jag vet.
 
Hej!
Jag planerar att åka till södra Sverige för att leta häst. Jag bor i Luleå och här uppe har vi inte så stort urval som i södra delarna av landet. Vad ska man tänka på? Letar jag annonser på t ex hästnet och gör upp en färdplan eller besöker jag försäljningsstall? Vad finns det för försäljningsstall?
Jag tänkte flyga ner och hyra bil för att åka runt och provrida, hästen som jag förhoppningsvis hittar tänkte jag sedan ta upp med någon transportfirma. Någon som vet vad det ungefär kostar att köra upp en häst med firma? Och hur gör man med veterinärbesiktningen? Bör man stanna kvar och vara med på besiktningen, man kan väl knappast ha sån tur att veterinären har tid samma dag?

Hur har ni gjort?

Tacksam för tips och råd!

Jag bodde ännu längre norrut än vad du gör ;) , när jag köpte min nuvarande häst.
Jag hade läst annonser och bokat in tretton hästar i Stockholmsområdet en långhelg, flög ner och tog en hyrbil på Arlanda.
Hade med mig en kompis (jag stod såklart för alla hennes kostnader) som är duktig ryttare och har ett bra öga.
Vissa hästar provred vi bägge två, andra red hon först och sedan jag, andra tyckte hon inte att hon behövde rida.

Mina tips är att alltid få hästen visad innan du själv sitter upp.
Gärna vara med i stallet och se hur den beter sig vid borstning och sadling t.ex. (kan ju vänta till provridning två om man har tid för det.)
Våga säga att du inte är intresserad om du inte är nöjd med det du ser när säljaren visar hästen.
Det är väldigt bra att ha med sig någon som kan filma, både när hästen visas och när du rider.
Jag fotade alla hästar både uppställda och huvudbild, för att lättare komma ihåg dem och för att kunna studera exteriören i lugn och ro efteråt.
Rangordna hästarna efter vad du tycker om dem och provrid de tre första i annan miljö om möjligt för att kolla hur de beter sig där (ridhus/utebana), om det kan påverka ditt val, beror ju mycket på vilken "kravspec" du har på din blivande häst, har du skrivit en sådan?

Vid veterinärbesiktning kan det vara bra att själv bestämma veterinär och komma överens med säljaren om att du betalar besiktningen om hästen går igenom, annars får de göra det.

Min häst stod hos en "kändis" för försäljning och erbjöd sig att ta hästen till den klinik och den veterinär jag valde för veterinärbesiktning. (mot ersättning såklart) Jag hade telefonkontakt med veterinären före och efter.

Har du dammsugit övre Norrland på tänkbara hästar? ;)
 
Jag brukar leta upp annonser och åka rundt på olika stall, sista hästen jag köpte stod faktiskt på ett försäljningsstall, men då var det endast DEN hästen jag kollade på på den stallen. Iom att jag har ganska bestämda åsikter på vad jag söker så tycker jag det är bäst.
Om du tänker åka till ett eller flera större försäljningsstall så se till att du beskriver för dom eksakt vad du söker innan du kommer dit.

Annars så ber jag alltid om filmer på hästarna innan jag åker om de står långt borta, så att jag vet att de verkligen är värda att lägga tid på att åka och provrida.
Personligen vill jag inte att ägaren/ryttaren rider innan jag sitter upp, jag ska känna att jag klarar av hästen själva, utan att någon (förmodligen) bättre ryttare har ridit igenom den direkt innan. Då ser jag hellre att de visar upp hästen efter att jag ridit klart.

Lycka till med hästletandet!
 
Vad det kostar att sätta häst på lastbil är nog väldigt olika beroende på hur långt från "rutten" hästen ska hämtas o lämnas. En häst har vi skickat över 100 mil för 3000 medan en annan kostade 5000 kr att få transporterad 50 mil. Oavsett prislapp så kan man nog inte göra resan billigare själv och oftast så står hästen bättre på en lastbil även om resrutten med lastbil blir längre än om man kör själv "raka spåret".
Vilken firma man sen anlitar beror vem som kör på sträckan o vem som kan hämta runt det datumet man vill, sen gissar jag att de samarbetar en del också. Jag köpte min häst 2009 och jag bokade med en transportör men det var sen en annan som ringde upp när det närmade sig och som sen hämtade och transporterade hästen.
Jag bokade transport o därefter fick jag hästen veterinärbesiktigad så att jag kunde försäkra den. Detta skedde dock inte i en handvändning så hästen stod kvar hos ägaren ett tag innan den åkte. Det var absolut en risk för min del, men för oss var det det enklaste. Jag köpte hästen osedd och inte för några gigantiska pengar även om det var mycket pengar för mig.
 
Jag tog tåget ner till skåne. Ägaren hämtade mig vid tåget och sen provred jag. Hästen motsvarade helt förväntningarna och uppförde sig som på filmen jag sett.
Naivt men jag lät säljaren besiktiga hästen och jag pratade bara med veterinäen efteråt. Sen fick lilla hästen åka lastbil upp :)
 
Gör din hemläxa blir mitt tips. Be om filmer som du verkligen granskar, fråga och fråga igen över telefon. Ta typ ingenting för givet, tex att bara för att man tänkt sälja så kanske man inte har möjlighet att visa hästen. Det har jag råkat ut för efter en resa på 15 mil. Utan var tydlig och åter tydlig.

Jag hade kunnat bespara mig ett antal resor om jag bara hade ställt fler frågor och sållat via telefon.
 
Som andra sagt så gör din hemläxa. Google är en bra vän. Fråga runt. Hästsverige är mindre än man tror.
Vad gäller transport så är det bara en firma som kör upp till dina trakter idag. Har kostat runt 5000 från mellansverige de gånger jag anlitat dem.
 
Jag gjirde det där klassiska "ajabaja"-köpet på min förra häst. Köpte osedd över telefon efter ua besiktning. Hästen kostade inga stora summor så tog grisen i säcken.
Fick hem ett vrak med fantastisk personlighet och positiv attityd, efter mycket kärlek och rätt ridning blev han en vansinnigt trevlig häst att rida också :D. Välutbildad och erfaren i grunden.
Skickade hem honom med transportör från västkusten till gotland för ca 3000kr, då ingick båtbiljett och övernattning på box i Oskarshamn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp