Tinker & Irish Cob?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nougat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 066

Nougat

Trådstartare
Är Tinker & Irish Cob samma ras?..
Finns det någon hemsida för Tinker & Irish Cob? Info om hingstar m.m?:idea:

Tacksam för svar!

Sv: Tinker & Irish Cob?!

Är Tinker & Irish Cob samma ras?..
Finns det någon hemsida för Tinker & Irish Cob? Info om hingstar m.m?:idea:

Tacksam för svar!

Tinker är det korrekta namnet, men ibland så är det samma..
Det finns många tinkerhästar reggade som IrishCobs pga att folk tycker det låter "finare".
MEN många Irish Cobs är korsningar ..
Tinkerföreningen är hårdare i sina regler.

Jag har tre tinkerhästar o skulle aldrig kalla dom för Irish Cob ,,det är ju vilken irländsk cob som helst tyvärr ...och En Tinker Vanner eller Tinker Grai är inte av cob typ , endast Tinker Cobben är det .

Det är två rasföreningar som registrerar i stort sett samma hästar, med vissa skillnader.
Det går inte att kategorisera och säja att det ena är mer rätt än det andra.

Jisses..
Ja du kan din historia du...:rofl:

Jag ger mig verkligen inte in i denna diskussion för att mucka gräl på nått vis och jag är medlem i bägge föreningarna och mina hästar är i stort sett allihopa dubbelregistrerade och jag jobbar aktivt i den ena.

Men,du har fått det liiiite om bakfoten.

På det stora hela är det Tinkern som har varit bredare i sina typer av inregistrerade hästar i och med att de har 3 sektioner,grai,cob och vanner.
Många utav de "äldre" grai som finns är sådana som ej kan reggas in som IC då IC är "ngt smalare i sortimentet" bland de inregistrerade hästarna.
En del utav dessa Grai-avkommor kan ej heller reggas som IC då de har för mkt inslag av andra raser.Vill man ändå ha sin häst i IC-föreningen så reggas de isåfall som ICC,dvs en korsning.(Är hästen helt ostammad och den i sin tur betäcks med en IC-hingst kan man prova att rastypa in avkomman och ev. få in den i IC-registret.)

Det har även blivit stramare hos Tinkerföreningen i och med att oavsett typ av häst,så ska de alla vara ett kallblod,den enda skillnaden är lätt,medel och tung modell.
En IC är alltid ett kallblod,men även här har en å annan tunnare variant slunkit igenom,men är det så konstigt? Båda föreningarna är nya och bägge föreningarna utvecklas!
Om nu detta börjas selekteras mer och att folk accepterar att det finns två föreningar gör ju det också att dessa två föreningar så småningom kanske kanske kanske kan börja närma sig varandra och ha ett bättre samarbete än vad som finns idag.
Att säga att den ena eller den andra rasen är fel osv. gynnar varken hästarna eller föreningarna i dess arbete och eftersom folk numera börjar bli så pass upplysta om hur det ligger till så har ju aveln börjat selekteras hårdare och framförallt,folk har börjat visa sina hästar på premieringar och kan utefter det välja kombinationer.

/Mirre - med en hel drös IC/Tinkers :smirk:

Liknande trådar

Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
836
Gnägg Snubblade just över en engelsk reel på FB. En filmsnutt där en ca 3-årig unge rider på sin mini cob ( står det). En ponny som ser ut som...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: finapina
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 113
Senast: Rosett
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈