Tillskott av magnesium?

Snobben

Trådstartare
Någon som ger extra magnesium till era hästar?
Läste att det var sällan hästar fick brist på det?

Sv: Tillskott av magnesium?

Jag har läst att de flesta svenska hästar har brist på magnesium.

Enligt alla beräkningar jag har gjort så har min häst ett ganska stort överskott på just magnesium, vilket inte ska vara farligt. Ingen av de andra hästarna i stallet har heller något problem med magnesiumbrist.

Det är ju bara att sätta sig ner och räkna lite

Hade fysioperatp ute för ett tag sen och jag blev rek Magnesium och e-vit som en kur ett tag. Ca 2veckor

Jag ger min häst magnesium för att hon är så spänd för det mesta. Magnesiumet gör att musklerna inte blir så spända även om hon är rejält på tårna och det gör att hon blir lite lättare att rida och hela hästen mår bättre av det.
Har för mej att vi har ganska magnesiumfattiga marker i Sverige eller är det bara i norra delen av landet?

Min häst får magnesium dagligen, eftersom det hjälper till att lösa upp hans "fettnacke". Dessutom är det generellt magnesiumfattig mark i vårat område.

Finns en brist i foderstaten så självklart drabbas hästen av magnesium brist, det får ma helt enkelt se efter när man räknar ut foderstaten.

Ger till ena stoet främst för att lugna ner brunsten och den andra pga att hon har mycket nerver och spänner sig väldigt lätt.

kl

Finns det några nackdelar med att ge magnesium?

Det mesta har sina nackdelar om man ger det i för stora mängder. Lagom är bäst.

Ger min travare magnesium för musklerna.

Det mesta har sina nackdelar om man ger det i för stora mängder. Lagom är bäst.

Ger min travare magnesium för musklerna.

Fick just höra (vet inte om det stämmer dock) att det inte är någon fara att ge för mycket magnesium till hästar, då de kissar ut överskottet.

Jag vill gärna höra fler synpunkter och diskussioner till att ge magnesium eller inte.

Har precis fått höra (som flera redan skrivit) att de flesta hästar i östergötland samt längre upp i landet lider brist på magnesium, eftersom det är dåligt med det i marken.

Är det någon som vet om det har forskats om det? Ger ni och isf varför ger ni? Vilka slags hästar har ni? Ni som inte ger, varför ger ni inte?

/M som hoppas på en givande och lärorik diskussion :laugh:

Puttar lite..

Finns det ingen här på buke som har åsikter om magnesium? Vad jag har förstått så är det "inne" att ge det?

Kom igen nu :p:bump:

Jag undrar i min okunskap hur mycket magnesium tex en häst på 370 kg behöver.
Höanalysen visar att det finns 2,2 g Mag/kg torrsubstans

Kan inte svara dig tyvärr, jag har ingen aning.. Hoppas någon annan tittar hit och kan svara

Jag ger min ena häst extra magnesium, 1-2 mått BioMag varje dag. Bor utanför Norrköping

Åh tack för svar :laugh:
Kan du utveckla lite varför du ger extra magnesium? Märker du ngn skillnad på din häst? Vad har du för häst, berätta gärna lite om honom/henne och vilken skillnad du märkt (om du märkt ngn) :D

Köpte en burk magnesium från Krafft för ett tag sedan för att min häst var så galen. Men det hjälpte inte ett dugg. Pratade med en foderrådgivare från Krafft och även en butiksförsäljare och de sa båda två att det inte hjälpte ett dugg för stissiga hästar. Nu har jag satt igång honom ordentligt istället och nu är han lugn och snäll och stumulerad:D.

Tack för svar!

Du märkte alltså ingen skillnad på din häst.. Sa foderrådgivaren eller återförsäljaren ngt om vad magnesiumet skulle hjälpa för?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 502
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
479
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 867
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10