Tillfällig föräldrapeng - Pappadagar

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Clintan

En liten dum fråga, men jag fattar inte hur man ska gå tillväga enligt FKs hemsida. Jag ska ha mitt första barn i maj, bf 2 maj. Pappan har ju då rätt att ta ut 10 dagars tillfällig föräldrapeng i samband med barnets födelse (eller inom 60 dagar). Man måste ju anmäla detta till FK, men när ska man göra det? Kan man redan göra det eller måste man vänta tills barnet är fött och kan man göra det via nätet (e-leg) eller man får fylla i några blanketter hemma? Tycker att FK är en djungel.
 
Sv: Tillfällig föräldrapeng - Pappadagar

De 10 dagarna anmäls den dagen bebisen föds, eller den dagen man vill ta ut dem. Man kan inte anmäla i förväg. Vår son föddes på skärtorsdagen förra året och sen låg vi kvar över helgen och sambon ringde FK i efterhand och de ordnade saken via telefon. Men jag har för mig att han även fick hem papper att fylla i och skicka in i efterhand.
 
Sv: Tillfällig föräldrapeng - Pappadagar

Det man kan göra i förskott vad gäller pappa-dagarna är att meddela att man ska bli pappa. FK rekommenderar själv att man ringer in samma dag man åker in till BB. Man gör en sk anmälan. Det ska gå fortare då att få sina pappa-pengar, man är redan inne i systemet.

När sedan pappan har haft alla sina 10 dagar så fyller han i antingen på nätet eller på blanketten vilka dagar han varit hemma. Detta går inte att göra i förskott, trots att ni vet vilka dagar pappan ska vara hemma.

Vi var duktiga och ringde på väg in till BB, men något blev fel så när min sambo skulle fylla i blanketten efter 20 pappa dagar så hade hans anmälan inte kommit fram. Vilket gjorde att vi inte fick pengarna förrän i juli, vi fick barnen i april.

/Timsetim
 
Sv: Tillfällig föräldrapeng - Pappadagar

när vi va på infomöte med försäkringskassan så sa dom att det är bara att ringa dom så fort som möjligt efter att bebisen kommit. dom hade förståelse om man inte ringde första dagen, men dom ville gärna att man ringde dag 2 i alla fall. Det borde gå lika bra att anmäla över internet... men jag är inte säker=)
 
Sv: Tillfällig föräldrapeng - Pappadagar

Tack alla. Då har det börjat klarna hur man ska gå tillväga när det gäller den biten.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 773
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 308
Senast: Petrow90
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 323
Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp