Tidningsartikel om skyddstävling

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jenn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 403
Sv: Tidningsartikel om skyddstävling

Ehm, det lilla jag vet om detta, så är det fullt naturligt att hunden låter i bevakning och det är alltså ingen svaghet.

I bevakningen ska den ju skälla, men jag menar morrandet när den sitter i bett och precis innan upphoppet i modprovet.

Beror på att hunden går igång och låter för det är roligt. Kampen om ärmen kommer fram som hunden ser som sitt byte.
Alla våra gamla schäferhundar som tävlade aktivt i skydd lät och morrade i dessa moment som ses på filmen. Inget konstigt.

Är det inte ett tecken på att hunden känner sig lite osäker, därav blir den mer emotionell? Jag menar, i IPO vill man ju att hundarna ska vara lugna och trygga i bettet utan morr som jag fattar det. Vissa hundar morrar ju lite dovt, andra har ett mer stessigt/hektiskt morrande som denna hund mer lutar åt, eller är det fel analys?

Är det inte ett tecken på att hunden känner sig lite osäker, därav blir den mer emotionell? Jag menar, i IPO vill man ju att hundarna ska vara lugna och trygga i bettet utan morr som jag fattar det. Vissa hundar morrar ju lite dovt, andra har ett mer stessigt/hektiskt morrande som denna hund mer lutar åt, eller är det fel analys?

Morr i ärm kan man nog räkna till osäkerhet i många fall

I vissa fall kan man se morr eller ljud när hunden har extremt temprament eller stor kamp man får läsa hunden ytliggare för o e vad det handlar om.

Men helt klart vill man ha ett tryggt bett men en hund som slåss om ärmen o vill få stopp på figuranten.

Har den bra klipp i bettet så är "pratandet" för mig enbart ett tecken på kamplust och högt temperament, ingen svaghet.

Tro ni att hunden i filmen är osäker då, därav morrandet, eller vad tycker ni om henne, bra bevakningar och ganska bra klipp men det var just det här morrandet jag blev fundersam på, men antar att det också kan vara tidigare erfarenhetet eller lite känslor från korgarbetet som spiller över även på ärmarbetet kanske. Å andra sidan är det väl värre med hundar som både morrar men också saktar in mer i angreppen pga osäkerhet. Hittade en text om just morr i ärmen, verkar finnas lite olika synsätt på vad det beror på och om det är något att hänga upp sig på, vissa hundar morrar ju bara man kampar med den i en kampdutt utan att direkt vara osäkra hundar.

http://www.imzedrift.com/tyska/TRANING/SKYDD.htm

Ja, det var ju en första klassens ordbajsare...

Ställer du frågan om hundens egenskaper eller om hur detta med morrandet påverkar hunden på skyddstävling?

Jag besvarade frågan med tanke på hundens mentala egenskaper, dvs för mig är en hund som morrar i bett definitivt inte = en osäker hund. Jag har träffat på en del pratglada hundar på träning och de har inte varit av det mentalt svaga slaget precis...

Hur det sen bedöms på tävling det vet jag inte.

Jag är beredd att hålla med Jeeves här. Min lilla malletik har tex. morrat i kampen ifrån väldigt tidig ålder. Och det har hon fortsatt med. Ju mer intensiv hon blir i sitt tillkämpande desto mer ljud.

Sen får man hör att rusk också kan vara osäkerhet vilket jag tror är bull shit. Många hundar ruskar sina små döda trasor redan som valpar. Döda-döda. Jag tror helt klart hundar kampar och låter på sina egna små sätt.

MEN jag har också sett hundar som ljudar i ångest. Exempelvis att hunden har ont i munnen och vägrar ge sig med ärmen.

Jeeves, ställde frågan främst om morrandet har något samband med om hunden känner sig besvärad eller inte i situationen. Rusk ser jag inte som något negativt, finns ju många bra hundar som ruskar en del i bettet, är inte det mest ett tecken på en stor social kamplust? Men när det gäller betten då, hundar som inte har så fulla bett, är det en svaghet i hundens mentala egenskaper, eller vilka egenskaper skiljer hundar som naturligt har djupa fulla bett mot de som biter lite mer tunnt? Att bra fulla bett inte behöver betyda en stark hund menatalt vet jag, men varför biter vissa fullt och andra mer med halva käften?

Bra, fulla bett hänger för mig helt ihop med en stor kamplust - för mycket på aggressionsidan=lökiga bett. Enligt min erfarenhet.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 849
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 334
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 103
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 625
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka