Tid för häst och pojkvän

@Lillkumpula Jag är en av dom som har alldeles för mkt fritid. Jobbar heltid, femskift. Jag spenderar många lediga dagar i tristess där mitt största problem är hur jag ska slå ihjäl den tid som återstår efter 3 Tim stall, 7 Tim sömn och 3 tim hushållssysslor/slösurf.

Vi finns ;)

@klasselover Sålde du hästen för att du ville sälja den eller för att du ville vara nån annan till lags? Rätt avgörande skillnad. Det första är ju en ickefråga för tråden och det andra enbart tragiskt imo.
 
@Lillkumpula Jag är en av dom som har alldeles för mkt fritid. Jobbar heltid, femskift. Jag spenderar många lediga dagar i tristess där mitt största problem är hur jag ska slå ihjäl den tid som återstår efter 3 Tim stall, 7 Tim sömn och 3 tim hushållssysslor/slösurf.

Vi finns ;)

@klasselover Sålde du hästen för att du ville sälja den eller för att du ville vara nån annan till lags? Rätt avgörande skillnad. Det första är ju en ickefråga för tråden och det andra enbart tragiskt imo.
Jag sålde av flera anledningar. Delvis att han inte fick tiden han förtjänade när jag jobbade så mycket. Istället för att motionera två hästar halvdant, hann jag med en häst ordentligt och samtidigt ha mer tid med sambon, vilket i mina ögon är viktigt. Han är borta en del i jobbet (militär) så jag prioriterar min tid med honom. Hade jag varit singel är det osäkert om jag sålt hästen, men det var inte enbart för sambons skull utan även för att minska min stress över att ingen av hästarna fick ordentligt med tid.
 
Senast ändrad:
Jag undrar hur alla ni där ute med häst får tid över, tja till allt annat? Jag är snart 24 sambo med en underbar pojkvän och har en häst. Jag jobbar 07.30 - 16.30 varje dag mån-fre, sen skall man ut till stallet, fixa, rida m.m ni vet hur det är. Sen är man hemma vid 20.30. Nästan varje dag. Ibland senare någon gång tidigare. Träning med hästen 2ggr i veckan.

Jag får dåligt samvete pga av tiden som liksom läggs mer på hästen än pojkvännen. han jobbar skift så ibland ses vi nästan inte på 2 veckor känns det som. När han kommer hem åker jag till jobbet osv.

Så jag undrar hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?

Dessutom är jag sugen på att köpa en till häst då den häst jag har nu inte riktigt har den kapaciteten för att ta sig högre upp i klasser och ej är så ridbar i dressyren. Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst, men jag är rädd att han kommer inse senare hur mycket tid som faktiskt går åt. Även om jag to.m. gjort ett tidsschema för att visa hur mycket tid som kommer att gå åt till två hästar. Observera att jag EJ är en tävlingsryttare utan bara rider/tränar seriöst på hobbynivå ca 6 dagar i veckan och hoppar P&J samt startat nån 90cm clear round.

Så mina två frågor är som sagt:

- Hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?
- Tycker ni det är stor skillnad tidsmässigt att ha en vs 2 hästar?

Men varför ska du ha en häst med mer kapacitet om du ändå inte har ambitionen att tävla? Som hobbyryttare spelar det väl då ingen roll om du hoppar 80 eller 1,40 hemma i paddocken?
Och om din nuvarande häst inte lever upp till dina önskningar, varför ha den kvar? Varför inte sälja den till någon som uppskattar den för vad den har att ge och köp en annan som du tycker passar dina krav bättre.
 
Men varför ska du ha en häst med mer kapacitet om du ändå inte har ambitionen att tävla? Som hobbyryttare spelar det väl då ingen roll om du hoppar 80 eller 1,40 hemma i paddocken?

Och om din nuvarande häst inte lever upp till dina önskningar, varför ha den kvar? Varför inte sälja den till någon som uppskattar den för vad den har att ge och köp en annan som du tycker passar dina krav bättre.
Första stycket: Jag tävlar inte heller men vill ha en häst med kapacitet, vilja, ridbarhet och kapacitet - för att det är roligt.

Stycke två håller jag med om. Jag är just nu i en process att sälja min tant (som jag avgudar men som inte vill som jag) och köpte i somras en häst med mer kapacitet.
 
Första stycket: Jag tävlar inte heller men vill ha en häst med kapacitet, vilja, ridbarhet och kapacitet - för att det är roligt.

Stycke två håller jag med om. Jag är just nu i en process att sälja min tant (som jag avgudar men som inte vill som jag) och köpte i somras en häst med mer kapacitet.
Jag undrade eftersom ts skriver att hästen inte har kapacitet att "ta sig upp i högre klasser" och i ts sits med tidsbrist så varför då "satsa" högre? Jag förstår att man vill ha en ridbar och trevlig häst oavsett vad man gör med den.
 
Jag undrade eftersom ts skriver att hästen inte har kapacitet att "ta sig upp i högre klasser" och i ts sits med tidsbrist så varför då "satsa" högre? Jag förstår att man vill ha en ridbar och trevlig häst oavsett vad man gör med den.
Jag tolkar henne på det sätt jag beskriver, vad du menar vet jag inte riktigt.
 
Jag har en hopphäst, som står i halvservicestall, som jag tränar för instruktör en kväll i veckan,

På en vanlig vardag jobbar jag 09-19. Åker till stallet efter det, är hemma 22:00.
(Då har jag varit i stallet i två timmar och gjort det viktigaste samt ridit ca 45 min utan stress)
Jag och sambon tar då ett mindre kvällsmål/ser på en serie/myser/pratar gemensamt och vi sover oftast straxt innan 00:00.
En dag i veckan har jag medryttare i form av min lillasyster, då prioriterar vi att umgås med varandra.
En dag i veckan vilar hästen och jag är ute i 30 min. Då kommer jag hem snabbare från jobbet och vi kan äta en ordentlig middag ihop, gå på bio eller göra andra vanliga kvällsaktiviteter. :)

Han jobbar skift, så ibland möts vi i dörren hemma. Men det är inget hinder, tvärt om.
Han har ett socialt behov som är större än mitt och han har ett stort intresse i träning på gym och ishockey så han får sina kvällar och dagar att gå utan att sakna mig där hemma, när han är ledig men inte jag. (Han kan också åka ut och göra allt jobb i stallet de dagar som hästen vilar, för att få hem mig snabbare från jobbet)
Vet jag att han kommer hem mitt i natten så kan jag vara i stallet hela den kvällen och putsa/fixa städa och mysa, eftersom jag inte har bråttom hem och då kan lägga mer tid på honom när vi bägge är lediga.

Både jag och min sambo är överrens om att våra liv klaffar så bra ihop för att vi bägge två är väldigt självständiga individer. Vi bägge prioriterar egna intressen väldigt högt. (och visar stort intresse och respekt för varandras intressen, han filmar på träningar, jag hejjar på matcher! :D) Jag avgudar honom och har svårt att tänka mig ett liv utan honom, vi har t.ex. bott väldigt trångt (35kvm) de senaste tre åren pga studier och det har inte en enda gång känts trångt.

Han är min "soulmate" helt enkelt, han mår bäst när han får göra det han vill medan jag gör det jag vill. :heart
 
Jag undrar hur alla ni där ute med häst får tid över, tja till allt annat? Jag är snart 24 sambo med en underbar pojkvän och har en häst. Jag jobbar 07.30 - 16.30 varje dag mån-fre, sen skall man ut till stallet, fixa, rida m.m ni vet hur det är. Sen är man hemma vid 20.30. Nästan varje dag. Ibland senare någon gång tidigare. Träning med hästen 2ggr i veckan.

Jag får dåligt samvete pga av tiden som liksom läggs mer på hästen än pojkvännen. han jobbar skift så ibland ses vi nästan inte på 2 veckor känns det som. När han kommer hem åker jag till jobbet osv.

Så jag undrar hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?

Dessutom är jag sugen på att köpa en till häst då den häst jag har nu inte riktigt har den kapaciteten för att ta sig högre upp i klasser och ej är så ridbar i dressyren. Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst, men jag är rädd att han kommer inse senare hur mycket tid som faktiskt går åt. Även om jag to.m. gjort ett tidsschema för att visa hur mycket tid som kommer att gå åt till två hästar. Observera att jag EJ är en tävlingsryttare utan bara rider/tränar seriöst på hobbynivå ca 6 dagar i veckan och hoppar P&J samt startat nån 90cm clear round.

Så mina två frågor är som sagt:

- Hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?
- Tycker ni det är stor skillnad tidsmässigt att ha en vs 2 hästar?

Kan du inte vara i stallet 05.30 en eller två dagar i veckan och rida hästen innan jobbet?

Det låter lite dumt att skaffa en häst till, när du känner som du gör. Du verkar ha dåligt samvete både för hästen och sambon. Jag tror att du måste bestämma hur DU vill prioritera.

Du väljer ju att prioritera att rida träning ons och fredag. Då MÅSTE inte hästen gå både tis och tors också.

Jag ser verkligen inte problemet faktiskt. Medryttare på måndag, rid innan jobbet på tis. Träna ons, vila tors, träna fredag och medryttare lör eller sön för en hel helgdag med sambon.

Lycka till med hur du än gör :D
 
Tips för att tidsoptimera:
När han ändå inte är hemma, passa på att förbereda höpåsar för flera dagar framåt (jag packar gärna för hela veckan på söndagar). Mocka supernoga och lägg in mycket strö så kan du bara ta högar och ev blöta fläckar ett par dagar, jag tar ordentligt och strör ca var tredje dag. Spara putsandet och fixandet. Planera in de kortare passen och vilodagarna.

/Heltid, man, barn, gård, två tävlingshästar.
 
På det viset är ju gemensam ekonomi en risk. Det finns ständigt en risk att den ena parten lyckas framställa sina synpunkter och önskemål som de mest betydelsefulla.

Sen måste man ju överhuvudtaget inte förstå sitt förhållande som en bas för en massa konsumtion och "investeringar". Det finns ju många sätt att leva på.
Intressant med det sistnämnda, så många par som "bygger upp" något tillsammans i form av hus, gård eller andra materiella saker. Det blir verkligen det viktiga, inte relationen i sig. Märklig företeelse det där.
 
Men varför ska du ha en häst med mer kapacitet om du ändå inte har ambitionen att tävla? Som hobbyryttare spelar det väl då ingen roll om du hoppar 80 eller 1,40 hemma i paddocken?
Och om din nuvarande häst inte lever upp till dina önskningar, varför ha den kvar? Varför inte sälja den till någon som uppskattar den för vad den har att ge och köp en annan som du tycker passar dina krav bättre.

Jag är ej tävlingsryttare nu, men jag skulle gärna vilja tävla. Dock har vi ej så mycket tävlingar där jag bor med höga klasser. Jag vill ha kvar honom för att jag älskar hästen och uppskattar honom och har roligt ihop med honom men vi kan ej komma vidare i vår utveckling tillsammans då han ej har kapaciteten.

De P&J som jag "tävlar" med min häst nu skulle kunna bytas ut mot riktiga tävlingar med en annan häst. Hoppar P&J nästan 1 gång per månad ibland fler
 
De P&J som jag "tävlar" med min häst nu skulle kunna bytas ut mot riktiga tävlingar med en annan häst. Hoppar P&J nästan 1 gång per månad ibland fler

Kan du inte börja med att tävla på riktiga tävlingar med din nuvarande häst? Det behöver ju inte vara helt fel att skaffa sig egen tävlingsrutin innan man satsar stort med en ny häst.
 
och vad jag förstår har sambon aldrig krävt att ts ska va hemma, men ts vill ha tid till både häst/ar och sambo, vilket är hennes fråga; hur folk pusslar ihop sitt liv. Eller så har jag tolkat trådstarten!

Precis så! Det känns som många hakat upp sig lite väl på ordet "tillåtelse". Det är otroligt vad det kan feltolkas ibland.
och vad jag förstår har sambon aldrig krävt att ts ska va hemma, men ts vill ha tid till både häst/ar och sambo, vilket är hennes fråga; hur folk pusslar ihop sitt liv. Eller så har jag tolkat trådstarten!

Precis så! Det känns som att många hakat upp sig lite väl mycket på ordet "Tillåtelse", samt att det blivit en lite väl "hård" ton här. Det låter som jag bönat och bett för min sambo på mina bara knän. Vilket det absolut inte är i närheten av. Jag tycket att lever man ihop och är ett par så skall man diskutera beslut tillsammans. Iaf när det gäller stora beslut och att köpa en ny tävlingshäst är för mig ett stort beslut som kostar mycket pengar att underhålla, (även om det är mina pengar) samt tid och energi. För mig är det en självklarhet att diskutera innan man springer iväg och köper en häst.

Tycker att @Fille skrivit mycket vettiga saker och jag tror vi ligger i ungefär samma tankebanor.

För att förtydliga vissa feltolkningar så älskar jag min sambo, han är den absolut bästa och jag vill ju självklart spendera tid med honom. Han har absolut inget problem med att jag är "hästtjej" men vissa veckor synkar inte våra tider riktigt och ibland ses vi inte på 2 veckor fast vi bor ihop! Självklart kan han bli lite less då eftersom jag försvinner till stallet och han vill träffa mig för att han älskar mig, jag kan känna samma sak själv ibland.

Så fortsätt gärna svara på frågan "Hur ni pusslar ihop era liv med 1 eller 2 hästar (tävlingshästar helst) samt sambo." Där en av parterna jobbar skift är extra intressant tycker jag. :)
 
Kan du inte börja med att tävla på riktiga tävlingar med din nuvarande häst? Det behöver ju inte vara helt fel att skaffa sig egen tävlingsrutin innan man satsar stort med en ny häst.

Han kan ej hoppa 1m. Vi har hoppat många P&J samt Clerround på "riktiga" tävlingar. Svårt att skaffa sig rutin i högre klasser utan en häst som kan hoppa de klasserna.
 
Han kan ej hoppa 1m. Vi har hoppat många P&J samt Clerround på "riktiga" tävlingar. Svårt att skaffa sig rutin i högre klasser utan en häst som kan hoppa de klasserna.

Ja självklart är det så, jag missuppfattade och tänkte tävlingsrutin överlag.
 
Jag är ej tävlingsryttare nu, men jag skulle gärna vilja tävla. Dock har vi ej så mycket tävlingar där jag bor med höga klasser. Jag vill ha kvar honom för att jag älskar hästen och uppskattar honom och har roligt ihop med honom men vi kan ej komma vidare i vår utveckling tillsammans då han ej har kapaciteten.

De P&J som jag "tävlar" med min häst nu skulle kunna bytas ut mot riktiga tävlingar med en annan häst. Hoppar P&J nästan 1 gång per månad ibland fler

Ok, jag tolkade som att du tog lite avstånd till tävlingar när du poängterade EJ tävlingsryttare med stora bokstäver.
Ditt dilemma tror jag du delar med väldigt många. Viljan att hinna med allt på samma gång...tyvärr resulterar det ofta i haveri på ett eller annat sätt. Ofta är det en själv som mår sämst, går med ständigt dåligt samvete för att man inte kan, orkar, hinner rida eller att man borde vara med på den där aktiviteten med familjen eller vara hemma hos partnern etc etc. Så du får väl fundera på vad som är viktigast för dig och gå på det.
Jag förstår att du älskar och uppskattar din häst, men vill mer än vad den kan ge. Det betyder inte att den inte kan ge en annan ryttare precis vad den vill ha. Hästen får det kanske bättre hos en ryttare där hästen är "förstahäst" och få all uppmärksamhet, än "andrahäst" hos dig där den får stå tillbaka för tävlingshästen. Nu tänker du kanske att det inte ska bli så, men när vardagen kommer och allt ska göras och hinnas med, så är jag ganska säker på att "andrahästen" är den som får stå över.
 
Han kan ej hoppa 1m. Vi har hoppat många P&J samt Clerround på "riktiga" tävlingar. Svårt att skaffa sig rutin i högre klasser utan en häst som kan hoppa de klasserna.

Sen satsa "stort" är väl kanske lite fel, jag vill lära mig och ha en häst med kapacitet som kan om man vill hoppa lite högre klasser sen. Högre enligt mig är typ 120:d

Samt att det hade varit trevligt med en häst som kan hoppa som ej är seg som man måste tvinga fram till varje hinder. Det är inte så roligt på hopplektionerna heller.
 
Ok, jag tolkade som att du tog lite avstånd till tävlingar när du poängterade EJ tävlingsryttare med stora bokstäver.
Ditt dilemma tror jag du delar med väldigt många. Viljan att hinna med allt på samma gång...tyvärr resulterar det ofta i haveri på ett eller annat sätt. Ofta är det en själv som mår sämst, går med ständigt dåligt samvete för att man inte kan, orkar, hinner rida eller att man borde vara med på den där aktiviteten med familjen eller vara hemma hos partnern etc etc. Så du får väl fundera på vad som är viktigast för dig och gå på det.
Jag förstår att du älskar och uppskattar din häst, men vill mer än vad den kan ge. Det betyder inte att den inte kan ge en annan ryttare precis vad den vill ha. Hästen får det kanske bättre hos en ryttare där hästen är "förstahäst" och få all uppmärksamhet, än "andrahäst" hos dig där den får stå tillbaka för tävlingshästen. Nu tänker du kanske att det inte ska bli så, men när vardagen kommer och allt ska göras och hinnas med, så är jag ganska säker på att "andrahästen" är den som får stå över.

Skrev "EJ" pga av att jag aldrig tävlat på "riktigt" har ej gått på ridskola, mina föräldrar var emot allt med hästar, men när jag blev 18 fick jag ju göra som jag ville. Så DÅ började väl min hästkarriär på riktigt. Jag var fodervärd ett par år, hittade en hyfsad häst och har ALDRIG hoppat på en "riktig" tävling tidigare, räknar mig därför ej som tävlingsryttare men skulle gärna vilja bli det :)
 
Så fortsätt gärna svara på frågan "Hur ni pusslar ihop era liv med 1 eller 2 hästar (tävlingshästar helst) samt sambo." Där en av parterna jobbar skift är extra intressant tycker jag. :)

Jag har som sagt var två hästar (har normalt tre och kommer snart att ha tre igen), tävlar under barmarkstiden en till två gånger i månaden, åker iväg och tränar i snitt en gång i veckan året runt (kan bli 3-4 gånger under sommaren), jobbar heltid, pluggar halvtid, bor på egen liten gård, sambon jobbar på annan ort fyra eller sju dagar i taget. Jag pusslar inte särskilt mycket utan gör det jag vill när jag vill.

Av erfarenhet av liknande trådar tror jag att jag måste tillägga att jag har lösdrift som är byggd för att vara så arbetsbesparande som möjligt eftersom jag tycker mer om att rida än om att kroppsarbeta, jag rider precis så mycket eller lite jag vill utan att ha samvetskval av någon sort (en del verkar ha den uppfattningen att man måste träna si och så ofta för att det ska vara värt det på något sätt), jag städar exakt hälften så mycket jag tycker att jag behöver för att huset ska vara beboeligt (sambon tar ju den andra hälften) och säkert något mer som jag glömt.
 
Skrev "EJ" pga av att jag aldrig tävlat på "riktigt" har ej gått på ridskola, mina föräldrar var emot allt med hästar, men när jag blev 18 fick jag ju göra som jag ville. Så DÅ började väl min hästkarriär på riktigt. Jag var fodervärd ett par år, hittade en hyfsad häst och har ALDRIG hoppat på en "riktig" tävling tidigare, räknar mig därför ej som tävlingsryttare men skulle gärna vilja bli det :)

Ok, jag önskar dig lycka till med den karriären!
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 764
Senast: Miiikaela_
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 769
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp