Tid för häst och pojkvän

Nu vet jag ju inte hur hans skift ser ut men när han är ledig på kvällen som du kanske du kan vara mer effektiv i stallet o lägga någon vilodag de dagarna tex? Min sambo stannar tex ofta kvar längre på jobbet eller gör grejer efter jobbet när jag jobbar kväll. Det får ju gå åt båda hållen. Tänker han så med sina ev aktiviteter?

Han jobbar 3 skift. Det svåra är att Onsdagar är det hoppträning, då bör hästen gå dagen innan och efter Fredagar är dressyr då bör hästen gå dagen innan och efter :P heh...

Men absolut försöker jag pricka in och köra vilodagar för herr häst när den andra herrn är ledig. Men inte 4 dagar i rad med vila för hästen.

Han har inga andra aktiviteter förutom jobbet..
 
Han jobbar 3 skift. Det svåra är att Onsdagar är det hoppträning, då bör hästen gå dagen innan och efter Fredagar är dressyr då bör hästen gå dagen innan och efter :P heh...

Men absolut försöker jag pricka in och köra vilodagar för herr häst när den andra herrn är ledig. Men inte 4 dagar i rad med vila för hästen.

Han har inga andra aktiviteter förutom jobbet..

Som jag :) Nej jag menar inte mer vila utan vilan som han ändå skulle ha. Eller tex rida effektivare o kortare pass då o spara långa skritturer till sambons kvällsveckor tex. Jag har iaf insett att jag kunnat ändra rätt mkt i mitt hästliv utan att det påverkat hästen i ngn större utsträckning men gett mig betydligt med disponibel tid när jag vill ha den. Det har dock tagit emot, jag är lite för principfast ibland :o
 
Utan att ha läst fler inlägg än det första så undrar jag följande:

*Hur gör din pojkvän för att kunna tillbringa mer tid med dig?

*Måste din pojkvän godkänna hur många hästar du äger?

Låter oerhört besvärligt i min värld att ansvaret för mitt umgänge med partnern läggs på mig. Och att nån ska ge sitt godkännande för att jag ska satsa på min sport.
Jag jobbar skift och har alltid gjort. Det blir automatiskt svårare att umgås med nån som jobbar kontorstider, häst eller ej. Så jag skulle i huvudsak inte se hästarna som boven till det.
 
Tack för din kommentar. Prioritera annorlunda, hur menar du då? Känns som jag har låst fast mig i vardagen och ej har en lösning på att få det att fungera på något annat sätt. det tar ca 15min till stallet dvs 30 min TRT. Mockning + matfix 20-30 (?) min. Hämtning, borstning, samling av häst 30 (?) min, ridning ca 1 h. avhandling och sopning 30 min totalt så ca 3h

Man kan även tänka på hur "effektivt" man rider. En tjej jag känner som tävla högre klasser nationellt rider vissa dagar endast 15-20 min och de är den mest välmusklade häst jag sett. Ofta sitter man och nöter bara (går hästen dessutom ute 10-12 timmar i hagen rör den ofta på sig naturligt)
 
Utan att ha läst fler inlägg än det första så undrar jag följande:

*Hur gör din pojkvän för att kunna tillbringa mer tid med dig?

Han är ju alltid hemma (när han ej jobbar) och därför kan ju alltid på sin lediga tid tillbringa tid med mig.

*Måste din pojkvän godkänna hur många hästar du äger?

Nej det måste han inte.
 
Jag undrar hur alla ni där ute med häst får tid över, tja till allt annat? Jag är snart 24 sambo med en underbar pojkvän och har en häst. Jag jobbar 07.30 - 16.30 varje dag mån-fre, sen skall man ut till stallet, fixa, rida m.m ni vet hur det är. Sen är man hemma vid 20.30. Nästan varje dag. Ibland senare någon gång tidigare. Träning med hästen 2ggr i veckan.

Jag får dåligt samvete pga av tiden som liksom läggs mer på hästen än pojkvännen. han jobbar skift så ibland ses vi nästan inte på 2 veckor känns det som. När han kommer hem åker jag till jobbet osv.

Så jag undrar hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?

Dessutom är jag sugen på att köpa en till häst då den häst jag har nu inte riktigt har den kapaciteten för att ta sig högre upp i klasser och ej är så ridbar i dressyren. Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst, men jag är rädd att han kommer inse senare hur mycket tid som faktiskt går åt. Även om jag to.m. gjort ett tidsschema för att visa hur mycket tid som kommer att gå åt till två hästar. Observera att jag EJ är en tävlingsryttare utan bara rider/tränar seriöst på hobbynivå ca 6 dagar i veckan och hoppar P&J samt startat nån 90cm clear round.

Så mina två frågor är som sagt:

- Hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?
- Tycker ni det är stor skillnad tidsmässigt att ha en vs 2 hästar?

Han följde med mig till stallet varje gång. :) dock stod hästen på fullservice så var endast där o red = spara tid och inte varje dag. Nu är dock hästen utlånad.
 
Jag tycker det har dykt upp en massa bra tips. Men du har ju inte så många valmöjligheter egentligen om det är så att du vill ha mer tid för sambon (även om inte jag heller tycker sambon har med antalet hästar att göra). Det enda du kan göra är ju att prioritera annorlunda, planera annorlunda, skaffa en medryttare och möjligen skulle det vara bra med en hobby för din sambo (det är ju dock inget som du kan tvinga på honom). En gemensam hobby kanske? Du kanske kan rida senare om han börjar jobba senare på kvällen och åka hem 1-2 timmar innan stallet och umgås? Hästen kanske kan vila när det "passar" i ert gemensamma schema. Jag tycker ju egentligen inte att hästen måste gå dagen innan och dagen efter träning, mycket utevistelse eller en kortare promenad efter träning borde duga fint! Men allt handlar ju egentligen om, vill du prioritera att umgås med honom? Annars sluta känn stress! Han dör inte, han får väl hänga på eller försöka roa sig själv.

Jag har som så att jag har en sambo som har egna intressen. Dels jobbar vi samma tider vilket givetvis underlättar avsevärt. Jag hoppar kontorstider med flex men i regel 7:00-16:00 medan min sambo jobbar kontorstider men snarare 09:00-18:00 som standard. Jag har väldigt långt att pendla till stallet, eller väldigt men 40 min enkel väg. Jag försöker att göra så att jag är sen (sen blir jag ju ändå så lite sen eller mycket sen kvittar) ett par dagar i veckan då polerar jag hästen lite mer, rider lite längre, snackar lite skit med stallkompisarna, putsar lite etc och ett par vardagar per vecka försöker jag istället vara tidig dvs rida ett kort pass/hästen vilar och jag snabbar mig, inte stress utan effektivitet. Så att jag är hemma runt kl 18-19 (blir ju inte tidigare eftersom jag har så pass långt hem).

Jag resonerar som så att kvalitetstid är bättre än kvantitetstid, i alla fall i vårt förhållande. Vi försöker göra saker tillsammans. Både hemma och iväg, både vardagar och helg. Fungerar fint! Hade kunnat klämma in en till häst men då hade jag fått dra ner på tiden som idag går åt till att umgås/dra benen efter mig/mysa, och det är jag inte så sugen på för jag älskar "bara-att-vara-tiden". Hade aldrig skaffat två hästar i full kondition utan snarare en unghäst som komplement i så fall!
 
Jag rider oftast bara en häst men sköter om fyra stycken med mockning och foder etc. Vi har samma restid och jag är ändå hemma tidigare än dig de flesta dagar :D
Som de andra skrivit, kolla vad du kan effektivisera - det är inte samma sak som att stressa. Mina hästar går ute länge på dagarna, oftast minst 12 h och då är det heller inte så stökigt i boxarna. Jag jobbar skift, min sambo 7-16. Jag planerar in hästens vilodag så att det matchar min sambo, den dagen är jag bara i stallet en timme och sköter markservicen sen umgås vi. Jag håller med dig om att hästen behöver röra på sig dagen innan träning, men då brukar jag jogga honom lite på lina eller gå en promenad för hand i skogen där det är kuperat. Någon gång i veckan blir det träning och någon gång långtur, då är jag hemma senare men som sagt, då har jag varit hemma tidigare en annan dag och umgåtts med sambo och grejat i hemmet etc.
 
Flera har kommenterat TS formulering kring pojkvännens "godkännande" av hästköp. Jag tolkar det inte som kontrollerande eller styrande, utan mer som ett okej utifrån förutsättningen att man är ett par - vilket ju i sin tur ofta (om än inte alltid) bottnar i en önskan att tillbringa tid tillsammans. Den som upplever att partnern i för stor utsträckning väljer egen hobbytid framför tillsammanstid har i slutänden bara en rimlig möjlighet att göra något åt det; att lämna förhållandet. Vilket parten med den myckna hobbytiden förstås behöver acceptera. Jag uppfattar TS beskrivning av pojkvännens ställningstagande på det sättet helt enkelt; att det fortfarande kommer att fungera för honom att vara kvar i relationen.
 
@Serena Fast det är ju inte ett aktivt handlande från hans sida, det beror ju bara på att han inte har några egna intressen? Jag tolkar det som att Du känner stress och skuldkänslor när du är i stallet för att du inte är hemma med honom. Vad gör ni när du kommer hem, är det tanken att du ska åka hem bara för att sitta där och sympatisera med honom i hans ickegöranden, eller hittar ni på saker eller åker iväg eller liknande? Tycker du att det är roligt och nåt du längtar efter, att skynda dig hem till honom eller känner du mer att det är en plikt för att han annars inte gör nåt? Gör han mer när du är hemma?

Jag försöker bara få dig att se situationen ur ett annat perspektiv. Jag har levt i liknande förhållanden och jag tror att det är viktigt att man för sin egen skull identifierar problemet om man känner stressen över att ta sig hem. Om det är något befogat eller en känsla man tagit på sig för att den andre pådyvlat en den eller för att man själv inte förstår varför man känner så trots att ingen gett en de känslorna medvetet.
I det första fallet levde jag med en kille som var helt beroende av mig, totalt passiv om man inte var hemma med honom. Världsmästare på att ge en dåligt samvete så fort man inte såg det som sin livsuppgift att ta hand om honom. Mkt destruktivt och den relationen tog slut pga det. Jag kände mig låst.
I det andra fallet var det mest som du säger att min kille inte hade så mkt egna intressen, men heller inte gav mig dåligt samvete för att jag hade det. Där fick jag ju själv inse att ev stress bara berodde på mig själv och mina egna föreställningar av att han tänkte att det tog tid i stallet och då kunde jag ju helt enkelt sluta stressa eftersom det var obefogat.
 
Jag blir alltid så förundrar över sådana här trådar där man ska effektivisera hästarna till förmån för en sambo. Jag effektiviserar också men det är för att ha tid med mer träning och fler hästar. Alltså svarar jag på den biten, för sakens skull kan jag tillägga att jag har en sambo.

Mina hästar brukar få en eller ett par dagars vila efter en ansträngande träningsdag/helg (agen efter rider jag istället den häst som inte var med på träningen). Tid som då istället kan ägnas åt en sambo eller vad det nu kan vara.

Jag har haft ett par hästar som gått bäst när man endast tränat varannan dag (de andra dagarna har de skrotat runt i hagen). Alltså behövs en till häst att rida varannan dag eller så kan man lägga den tiden på en sambo.

Prata mindre och jobba mer i stallet. Inte vara otrevlig såklart men vara effektiv, det sparar massor av tid. Eller så var det i alla fall på den tiden jag stod uppstallad, numer är jag ensam i mitt stall och jag brukar inte prata med mig själv :)

Skaffa bädd i boxen. Ha täcke på hästen om hagen är ett lerinferno. Borsta man och svans med långa intervall, ingen dör av spån i svansen och taglet slits mindre.

Se över andra rutiner i stallet. Fri tillgång på grovfoder? Thermobar i hagen? Ha en miljon höpåsar som packas en gång i veckan. Flera träns och sadelgjordar som man kan byta med så kan man putsa mer sällan. Dubbla eller tredubbla uppsättningar av täcken så behöver de i princip inte tvättas på hela vintern (i alla fall här där vi har snö) och man behöver aldrig vänta på att något ska torka.
 
Sälj den hästen du inte är nöjd med och skaffa en häst som kan ta dig dit du vill istället.

Sen rutiner. Kanske packa höpåsar på helgen så det räcker hela veckan. Göra iordning kraftfoder i hinkar. Då sparar man lite tid. Försöka snabba på ditt sällskap, man kan vara effektiv och prata samtidigt. Skaffa medryttare? Kan du och stallsällskapet kanske mocka åt varandra vissa dagar och ge mat? Då kan du ha stallfri dag i veckan och stallsällskapet kan slippa mocka/mata någon dag i veckan.
 
Om du inte är nöjd med hästen du har och vill ta dig längre, och är bekymrad om tiden.
Så hade jag sålt/lånat ut nuvarande och köpt en häst som uppfyller mina krav.
Kanske inte hade gjort så för min sambos skull, men om jag själv tycker det blir för mycket stalltid med 2 hästar.

Jag som jobbar skift har mycket svårt och se ens hur folk hinner/orkar med en häst med kontorstider så jag förstår dina tankar.
 
Jag undrar hur alla ni där ute med häst får tid över, tja till allt annat? Jag är snart 24 sambo med en underbar pojkvän och har en häst. Jag jobbar 07.30 - 16.30 varje dag mån-fre, sen skall man ut till stallet, fixa, rida m.m ni vet hur det är. Sen är man hemma vid 20.30. Nästan varje dag. Ibland senare någon gång tidigare. Träning med hästen 2ggr i veckan.

Jag får dåligt samvete pga av tiden som liksom läggs mer på hästen än pojkvännen. han jobbar skift så ibland ses vi nästan inte på 2 veckor känns det som. När han kommer hem åker jag till jobbet osv.

Så jag undrar hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?

Dessutom är jag sugen på att köpa en till häst då den häst jag har nu inte riktigt har den kapaciteten för att ta sig högre upp i klasser och ej är så ridbar i dressyren. Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst, men jag är rädd att han kommer inse senare hur mycket tid som faktiskt går åt. Även om jag to.m. gjort ett tidsschema för att visa hur mycket tid som kommer att gå åt till två hästar. Observera att jag EJ är en tävlingsryttare utan bara rider/tränar seriöst på hobbynivå ca 6 dagar i veckan och hoppar P&J samt startat nån 90cm clear round.

Så mina två frågor är som sagt:

- Hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?
- Tycker ni det är stor skillnad tidsmässigt att ha en vs 2 hästar?

Jag förstår inte hur det kan ta så lång tid. Du måste göra tiden i stallet mer effektiv. Jag arbetar med hästar och för mig tar en häst i snitt 1,5 timme, om man tar med mockning, ridning, sadla av, sadla på, smörja träns och fodring. Totalt rider jag 5 timmar, samt mockar och allt övrigt tar mellan 3 till 4 timmar med 6 hästar (ena hästen rds inte). Efter jobbet har jag hela kvällen ledig.

Du kanske kan skaffa dig en eller två medryttare som kommer ut vissa dagar så du inte behöver åka ut och får mer tid över till annat.
 
Senast ändrad:
Om du inte är nöjd med hästen du har och vill ta dig längre, och är bekymrad om tiden.
Så hade jag sålt/lånat ut nuvarande och köpt en häst som uppfyller mina krav.
Kanske inte hade gjort så för min sambos skull, men om jag själv tycker det blir för mycket stalltid med 2 hästar.

Jag som jobbar skift har mycket svårt och se ens hur folk hinner/orkar med en häst med kontorstider så jag förstår dina tankar.


Att jobba kontorstider är väl inget problem ?
90% har flextid och att jobba 8 Tim per dag på dagtid är ju inget problem för någon som dessutom har barn , häst osv tänker jag . Dessutom innebär kontorstid att man jobbar vardagar - inte helg .
Jaga ledig tid gör nog alla oavsett ;)

Enda problemet jag ser är om någon står uppstallad kollektivt med femhundratusen pass i stallet som ska funka med samboliv, barn , heltidsjobb . Då blir det extra timmar i stallet pga pass och åtaganden och inte sällan fler resor pga pass och åtaganden än man annars skulle välja . Om man har en stall lösning där man inte behöver ta pass, även om man inte har hästen på fullservice så ser jag inget problem alls som skulle göra det det minsta mer svårt att ha häst för att man jobbar kontorstider ?
 
Min tanke vad det gäller effektivisering i stallet är att för mig dunkar inte det. Jag är i stallet och har häst för att det är det jag VILL göra. Att pyssla, rida, göra fint i min takt-för min skull. Att då behöva titta på klockan hela tiden och ha känslan av att en måste vara effektiv tar död på otroligt mycket av den glädje och andningshål som hästeriet är.

Jag är själv gift, har två hästar, tävlar en del och jobbar tis-lör, alltid kvällar. Min make jobbar borta må-tors, så vi ses inte så himla mycket:p. När han är hemma och jag är i stallet och rider sitter han och spelar på datorn-sååå himla bra! Han får nörda med sitt och jag nördar med mitt:D. Poängen är alltså-om ens snubbe har ett eget intresse blir livet mycket enklare. Har även köpt en gemensam julklapp som förhoppningsvis gör tävlingarna roligare-en fancy systemkamera kamera som han kan fota och leka med och så får han nåt att göra och jag får fina foton!
 
Att jobba kontorstider är väl inget problem ?
90% har flextid och att jobba 8 Tim per dag på dagtid är ju inget problem för någon som dessutom har barn , häst osv tänker jag . Dessutom innebär kontorstid att man jobbar vardagar - inte helg .
Jaga ledig tid gör nog alla oavsett ;)

Enda problemet jag ser är om någon står uppstallad kollektivt med femhundratusen pass i stallet som ska funka med samboliv, barn , heltidsjobb . Då blir det extra timmar i stallet pga pass och åtaganden och inte sällan fler resor pga pass och åtaganden än man annars skulle välja . Om man har en stall lösning där man inte behöver ta pass, även om man inte har hästen på fullservice så ser jag inget problem alls som skulle göra det det minsta mer svårt att ha häst för att man jobbar kontorstider ?

Nej, och jag skrev att jag som jobbar skift tycker så.
Jag hade kanske tyckt annorlunda om jag jobbade kontorstider själv, man kommer väl in i det.
Nu gör jag inte det och uppskattar att kunna rida ut medans det är ljust mm :)
Provade dagtid ett tag för att få helger lediga men kändes som jobb plus stall var det enda man gjorde mån-fre.

Men man får väl som du skriver välja rätt stall, så underlättar det nog.
 
Nej, och jag skrev att jag som jobbar skift tycker så.
Jag hade kanske tyckt annorlunda om jag jobbade kontorstider själv, man kommer väl in i det.
Nu gör jag inte det och uppskattar att kunna rida ut medans det är ljust mm :)
Provade dagtid ett tag för att få helger lediga men kändes som jobb plus stall var det enda man gjorde mån-fre.

Men man får väl som du skriver välja rätt stall, så underlättar det nog.
Min poäng var ju lite att även de flesta med kontorstider kan flexa dvs man kan rida i ljus även med kontorstider om man som merparten har numera , har flextid . Då är det väldigt förmånligt att aldrig dessutom jobba helg .

Nu beror det ju på vilken arbetsgivare och villkor man har givetvis men har aldrig upplevt att man om det finns flex inte finns tid för annat än jobb och stallet ? Med flex kan du ju välja dina 8 timmar samt även plussa/minus dem så att veckan /månaden går ihop Tim mässigt ?

Jag väljer själv tex precis som jag vill att jobba 06-14 en dag , eller 09-17 eller allt däremellan . Med lediga helger oavsett ..
Vet ingen som tycker det är svårt att få ihop en häst och familj , barn utifrån det :)
 
Senast ändrad:
Om du inte är nöjd med hästen du har och vill ta dig längre, och är bekymrad om tiden.
Så hade jag sålt/lånat ut nuvarande och köpt en häst som uppfyller mina krav.
Kanske inte hade gjort så för min sambos skull, men om jag själv tycker det blir för mycket stalltid med 2 hästar.

Jag som jobbar skift har mycket svårt och se ens hur folk hinner/orkar med en häst med kontorstider så jag förstår dina tankar.

"Tyvärr" tycker jag om hästen jag har nu alldeles för mycket för att kunna göra mig av med honom. Det är han plus ny som jag kan göra allt det där jag drömt om med träning/tävling. Eller bara han Att sälja honom går bara inte.
 
"Tyvärr" tycker jag om hästen jag har nu alldeles för mycket för att kunna göra mig av med honom. Det är han plus ny som jag kan göra allt det där jag drömt om med träning/tävling. Eller bara han Att sälja honom går bara inte.
Låna ut till någon som du vet tar väl hand om honom kan ju vara ett alternativ, eller skaffa medryttare.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 764
Senast: Miiikaela_
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 769
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp