Tid för häst och pojkvän

Serena

Trådstartare
Jag undrar hur alla ni där ute med häst får tid över, tja till allt annat? Jag är snart 24 sambo med en underbar pojkvän och har en häst. Jag jobbar 07.30 - 16.30 varje dag mån-fre, sen skall man ut till stallet, fixa, rida m.m ni vet hur det är. Sen är man hemma vid 20.30. Nästan varje dag. Ibland senare någon gång tidigare. Träning med hästen 2ggr i veckan.

Jag får dåligt samvete pga av tiden som liksom läggs mer på hästen än pojkvännen. han jobbar skift så ibland ses vi nästan inte på 2 veckor känns det som. När han kommer hem åker jag till jobbet osv.

Så jag undrar hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?

Dessutom är jag sugen på att köpa en till häst då den häst jag har nu inte riktigt har den kapaciteten för att ta sig högre upp i klasser och ej är så ridbar i dressyren. Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst, men jag är rädd att han kommer inse senare hur mycket tid som faktiskt går åt. Även om jag to.m. gjort ett tidsschema för att visa hur mycket tid som kommer att gå åt till två hästar. Observera att jag EJ är en tävlingsryttare utan bara rider/tränar seriöst på hobbynivå ca 6 dagar i veckan och hoppar P&J samt startat nån 90cm clear round.

Så mina två frågor är som sagt:

- Hur gör alla ni andra där ute? Hur får ni tiden att räcka till både häst och pojkvän? Hur ser er vardag ut?
- Tycker ni det är stor skillnad tidsmässigt att ha en vs 2 hästar?
 
Min häst kräver sällan mer än 2 timmar per dag, om ens det. Oftast går det på lite mer än en timme beroende på hur jag segar mig. Nu kanske du har långa transportsträckor, men jag förstår inte hur det kan ta så lång tid? :confused: (eller vänta, det tar ungefär precis 2 timmar när hästen står uppstallad. Mindre när han är på lösdrift)

Du kanske får prioritera annorlunda? Skaffa medryttare? Och sen om du har problem att "hinna med" din pojkvän så skulle jag inte skaffa en till häst för det kommer knappast underlätta. Om du dock vill prioritera dina hästar så tar det självklart längre tid med två, men hur mycket mer tid kan jag inte svara på.
 
Jag arbetar 7-16 har hus, man och två barn och tävlar hoppning på hobbynivå.

Frågan till dig är: Vad gör du egentligen i stallet?
Du får nog börja titta på vad det är som tar sådan tid och vilka saker du kan skippa eller effektivisera?!

Tex:
Har hästen täcke på och inte är genomskitig så måste den kanske inte ryktas minutiöst varje dag.
Låt bli att pladdra med andra i stallet, det tar mer tid än vad du tror.
Man måste inte putsa all utrustning varje dag. en snabb avtorkning om den är blöt eller dammig och så en noggrannare puts när man har tid.
Effektivisera även ridningen. Hur länge rider du? Hur lång tid av detta är paustid vs effektiv ridning?
Kan det på något sätt gå snabbare att mocka och sätta foder?
Ska man hålla två hästar igång så går det givetvis mer tid men inte dubbelt så mycket. Stallsysslorna tar nog en halv gång extra tid men ridtiden blir ju dubbel.

Är jag snabb men ordentlig i stallet och rider ett bra pass så tar det ca 2 timmar.
Ska jag bara mocka och sätta mat så tar det en dryg kvart.
Vill jag vara social och putsa och dona lite så går det lätt 4 timmar så det gör man helt enkelt inte på vardagarna.
 
Min häst kräver sällan mer än 2 timmar per dag, om ens det. Oftast går det på lite mer än en timme beroende på hur jag segar mig. Nu kanske du har långa transportsträckor, men jag förstår inte hur det kan ta så lång tid? :confused: (eller vänta, det tar ungefär precis 2 timmar när hästen står uppstallad. Mindre när han är på lösdrift)

Du kanske får prioritera annorlunda? Skaffa medryttare? Och sen om du har problem att "hinna med" din pojkvän så skulle jag inte skaffa en till häst för det kommer knappast underlätta. Om du dock vill prioritera dina hästar så tar det självklart längre tid med två, men hur mycket mer tid kan jag inte svara på.

Tack för din kommentar. Prioritera annorlunda, hur menar du då? Känns som jag har låst fast mig i vardagen och ej har en lösning på att få det att fungera på något annat sätt. det tar ca 15min till stallet dvs 30 min TRT. Mockning + matfix 20-30 (?) min. Hämtning, borstning, samling av häst 30 (?) min, ridning ca 1 h. avhandling och sopning 30 min totalt så ca 3h

Min pojkvän är ju snäll och vill absolut inte förstöra in dröm att få äga min drömhäst. Han tycker synd om mig för att min nuvarande häst är så dålig på allt även om jag kämpar och kämpar för att ens kunna hoppa 1 m med hästen.

Tyvärr har han inga egna intressen och det känns lite stressigt att veta att när han är ledig sitter han hela dagarna och väntar på att jag skall komma hem.
 
Jag arbetar 7-16 har hus, man och två barn och tävlar hoppning på hobbynivå.

Frågan till dig är: Vad gör du egentligen i stallet?
Du får nog börja titta på vad det är som tar sådan tid och vilka saker du kan skippa eller effektivisera?!

Tex:
Har hästen täcke på och inte är genomskitig så måste den kanske inte ryktas minutiöst varje dag.
Låt bli att pladdra med andra i stallet, det tar mer tid än vad du tror.
Man måste inte putsa all utrustning varje dag. en snabb avtorkning om den är blöt eller dammig och så en noggrannare puts när man har tid.
Effektivisera även ridningen. Hur länge rider du? Hur lång tid av detta är paustid vs effektiv ridning?
Kan det på något sätt gå snabbare att mocka och sätta foder?
Ska man hålla två hästar igång så går det givetvis mer tid men inte dubbelt så mycket. Stallsysslorna tar nog en halv gång extra tid men ridtiden blir ju dubbel.

Är jag snabb men ordentlig i stallet och rider ett bra pass så tar det ca 2 timmar.
Ska jag bara mocka och sätta mat så tar det en dryg kvart.
Vill jag vara social och putsa och dona lite så går det lätt 4 timmar så det gör man helt enkelt inte på vardagarna.
 
Ryktningen har du nog rätt i, där kanske jag överdriver.
Vi är endast 2 st i stallet varav den andra äger i stallet och vi brukar rida ut tsk nästan varje dag. Så jag antar att även där försvinner tid av prat och hålla sig efter hennes tempo. Hon har ej pojkvän och har tid att ta det lugnt i stallet, det kan vara en liten del av att det tar längre tid än vanligt för mig med.

Samtidigt är det ju inte kul att känna stress i magen varje dag för att försöka skynda,skynda heller. Lite så känner jag idag.

Mycket intressanta saker i ditt svar. Tack för det! :)
 
Pojkvännen har godkänt att jag får lov att köpa en till häst,

Menar du detta allvarligt? Du ger mig ångest! Vad har han med att göra hur många hästar du har? Betalar han dem? Sköter han dem? Isåfall, om han sköter och betalar för dem så förstår jag men inte annars. Det är helt upp till dig hur många hästar du har.

Jag hade aldrig lagt mig i min partners intresse eller hur lång tid det tar och min partner skulle aldrig lägga sig i mina intressen eller hur lång tid det tar. Mår han/jag bra av det han/jag gör så ska han/jag självklart göra det!

Vill du, orkar du och har råd med en häst till så kör!
 
Jag har både sambo, häst, brukshund och jobbar. Sambon delar mitt hundintresse och följer med till stallet 60-70% av alla gånger. :) Så vi har massor av tid.
 
Det är skillnad på att stressa och vara effektiv!
Stress i stallet är livsfarligt, det är då man gör dumma misstag som man får ångra.
Stressar i stallet gör jag bara ett par gånger om året och då är det mocka och sätta foder för att man ska iväg någonstans och inte har fått någon annan att sköta hästen.
Kan du få sambon intresserad av att följa med iaf ibland så är det guld värt. Min man följer helst inte med ens under pistolhot så det är lite trist......
Dels så slipper du ha dåligt samvete för att han sitter själv och dels är det bra ed ett par friska ögon som kan ifrågasätta varför man gör just si eller så. Bara för att man gjort samma sak i 10 år innebär ju inte att det inte kan göras annorlunda och kanske effektivare.
Skaffar du sen en häst till så kanske han kan rida med ut på din "gamle" om den är snäll?!
 
Menar du detta allvarligt? Du ger mig ångest! Vad har han med att göra hur många hästar du har? Betalar han dem? Sköter han dem? Isåfall, om han sköter och betalar för dem så förstår jag men inte annars. Det är helt upp till dig hur många hästar du har.

Jag hade aldrig lagt mig i min partners intresse eller hur lång tid det tar och min partner skulle aldrig lägga sig i mina intressen eller hur lång tid det tar. Mår han/jag bra av det han/jag gör så ska han/jag självklart göra det!

Vill du, orkar du och har råd med en häst till så kör!

Jag betalar och sköter hästarna själv. Däremot är man i ett förhållande så är man ju faktiskt två. Så då skall jag ju respektera honom också, dvs umgås med honom med, det är ju en del av förhållandet. Är jag aldrig hemma när han är hemma, kan det ens räknas som ett förhållande då? :P

Sen är det ju lite jobbigt eftersom han jobbar skift och när jag är ledig så kanske han jobbar hela dagarna och så är han ledig en måndag när jag jobbar osv..

Att ha ett förhållande kräver ju också tid, och jag ville ha hans godkännande av en häst till eftersom hästar tar ju väldigt mycket tid. Tid om försvinner från "vår tid tsm"
 
Det är skillnad på att stressa och vara effektiv!
Stress i stallet är livsfarligt, det är då man gör dumma misstag som man får ångra.
Stressar i stallet gör jag bara ett par gånger om året och då är det mocka och sätta foder för att man ska iväg någonstans och inte har fått någon annan att sköta hästen.
Kan du få sambon intresserad av att följa med iaf ibland så är det guld värt. Min man följer helst inte med ens under pistolhot så det är lite trist......
Dels så slipper du ha dåligt samvete för att han sitter själv och dels är det bra ed ett par friska ögon som kan ifrågasätta varför man gör just si eller så. Bara för att man gjort samma sak i 10 år innebär ju inte att det inte kan göras annorlunda och kanske effektivare.
Skaffar du sen en häst till så kanske han kan rida med ut på din "gamle" om den är snäll?!

Sambon är snäll och följer med till stallet och hjälper till och mockar/fodrar ibland med mig, säkert minst 1 gång i veckan ibland 3! Upp på häst har jag fått honom 1 gång, men han är inte så intresserad. Men eftersom det intresserar mig så är han snäll och följer med, frågar och lär sig saker. I början av förhållandet var han supersnäll (eller kär ;) )och följde med på hopplektioner osv och filmade, men sedan jag flyttade hästen har jag nu en kompis som gärna följer med varje gång istället (även om det ej behövs) så det slipper ju han göra nu. :)
 
Jag betalar och sköter hästarna själv. Däremot är man i ett förhållande så är man ju faktiskt två. Så då skall jag ju respektera honom också, dvs umgås med honom med, det är ju en del av förhållandet. Är jag aldrig hemma när han är hemma, kan det ens räknas som ett förhållande då? :P

Sen är det ju lite jobbigt eftersom han jobbar skift och när jag är ledig så kanske han jobbar hela dagarna och så är han ledig en måndag när jag jobbar osv..

Att ha ett förhållande kräver ju också tid, och jag ville ha hans godkännande av en häst till eftersom hästar tar ju väldigt mycket tid. Tid om försvinner från "vår tid tsm"

Ja man är två men man har inget ansvar för om den ena parten väljer att sitta hemma medans den andre utövar sitt intresse. Det är helt upp till den parten att göra något själv om hen vill. Det har inget med respekt att göra överhuvudtaget.

Det är klart att det räknas som ett förhållande ändå! Förmodligen får man mer kvalitets tid när man inte går på varandra hela tiden utan verkligen ser till att umgås när båda är hemma. Jag skulle vilja säga att ett förhållande där man ber om lov inte är något sunt förhållande alls.

Min sambo jobbar borta varannan vecka (kan bli borta 9 dagar och hemma 5 beroende på avstånd, ibland tar resorna en hel dag i anspråk) ca 9 månader om året men aldrig att jag skulle kräva av honom att han när han är hemma enbart ska umgås med mig istället för att utöva sina intressen. Vad skulle det bli för ett förhållande om den ena ska bestämma vad den andre ska göra? Ett sådant förhållande skulle jag inte stanna i. Jag och min partner har valt att leva tillsammans men vi har varsitt liv också. Vi sitter inte ihop utan kan göra saker var för sig och det utan att fråga den andre om lov eller be om hens godkännande. För oss har det fungerat klockrent i över 15 år och jag skulle aldrig vilja ha det på något annat sätt.
 
Vi har det omvända, jag jobbar skift o min sambo kontorstider. Jag passar på o göra lite omständigare grejer när jag är hemma själv helt enkelt o försöker ha tid fri när han är hemma. Tex så blir det snarare längre turer på veckodagar än helger.

Vi bor på en gård m renoveringsbehov så vi måste ju ha faktisk tid att ordna grejer ihop (jag är varken intresserad eller kunnig att göra mkt på egen hand). Och dessutom VILL jag ju träffa min sambo.
 
Ja det tar rätt lång tid med 2 jämfört med en häst! Om båda ska rida och tränas för tävling.

Jag har mitt intresse och han sitt , han är jägare och jagar nästan varje helg, eller gör nått i skogen! Det passar oss väldigt bra!
 
En man hade ALDRIG skrivit ett sådant inlägg.. :laugh::laugh:

Tid för flickvän och fotboll/hockey/annat intresse.
Det har du förmodligen rätt i :D

Men jag är en sån som vill ha godkännande på allt helst 50ggr innan jag gör nåt av minst 18 olika personer, sedan tänka igenom beslutet själv ytterligare ett halvår:p haha
 
Vi har det omvända, jag jobbar skift o min sambo kontorstider. Jag passar på o göra lite omständigare grejer när jag är hemma själv helt enkelt o försöker ha tid fri när han är hemma. Tex så blir det snarare längre turer på veckodagar än helger.

Vi bor på en gård m renoveringsbehov så vi måste ju ha faktisk tid att ordna grejer ihop (jag är varken intresserad eller kunnig att göra mkt på egen hand). Och dessutom VILL jag ju träffa min sambo.

Ja jag vill ju träffa min sambo med, han är ju den bästa! :love: Men jag känner mig så elak eftersom det är jag som "lämnar" honom jämt för hästen. Ibland funkar det ju bra men ibland när våra liv inte synkat så bra så får man höra "du är ju aldrig hemma" osv. Ibland lämnar han ju mig pga av jobb, men det är inte samma sak enligt honom.
 
För trådens skull så skulle min sambo ALDRIG godkänt att jag köpte en häst till. Varken tid eller pengamässigt. Även om jag betalar hästen själv så betyder det ju att jag har mindre att lägga på gården (vi tjänar typ lika tror jag, inte så bra på att kolla min lön) o det finns inte utrymme till det med min lön. Tidsmässigt går det inte heller ihop eftersom jag redan är den begränsade faktorn (med sådana grejer som mest ligger i mitt intresse, typ dränera hagarna). Hobbys har han upp över öronen men att ålägga honom med att sköta typ allt underhåll o en stor del av renoveringen som ett av hans fritidintressen finns liksom inte i vår värld.

Den aspekten saknar jag ofta när det är förhållandetrådar. Att inte ha hobbys är en sak. Att täcka upp för att hästarna tar tid är en helt annan.
 
Ja jag vill ju träffa min sambo med, han är ju den bästa! :love: Men jag känner mig så elak eftersom det är jag som "lämnar" honom jämt för hästen. Ibland funkar det ju bra men ibland när våra liv inte synkat så bra så får man höra "du är ju aldrig hemma" osv. Ibland lämnar han ju mig pga av jobb, men det är inte samma sak enligt honom.

Nu vet jag ju inte hur hans skift ser ut men när han är ledig på kvällen som du kanske du kan vara mer effektiv i stallet o lägga någon vilodag de dagarna tex? Min sambo stannar tex ofta kvar längre på jobbet eller gör grejer efter jobbet när jag jobbar kväll. Det får ju gå åt båda hållen. Tänker han så med sina ev aktiviteter?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 764
Senast: Miiikaela_
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 343
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 763
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp