Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

sandrafors

Trådstartare
Köpte idag en hudsalva till hästar som jag använder till karlederna på min häst som ständigt har lite mugg. Den har funkat jättebra sist jag provade den när muggen var värre.

Sedan fick jag höra av en jag känner som är veterinär att tea tree oil ska vara giftigt för hästar och katter, någon som hört detta?

Min häst verkar ha lite problem med huden. I öronen fick hon "unghästvårtor" trodde jag, men nu ett år senare har hon kvar som små vita torra fläckar i öronen och hon vill inte att man tar där. Någon som har en häst med liknande?

Om hon trampar sig och får sår känns det som att det tar lång tid att läka och hon har fått lymfangit två gånger som inte hjälps av jodopax omslag och liknande, det har blivit tvunget med penicillinbehandling båda gångerna.

Dessutom får hon små knölar och rugor över ryggen...

Har funderat på om hon har någon foderallergi eller om det beror på fukt...

Har börjat ge olja och b-vitamin för hud & päls nu.

Men till grundfrågan - Är tea tree olja giftigt?? Och vad skulle det ge för biverkningar?
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

har väl inga belägg för det egentligen men jag har många gånger använt teatree olja när mina hästar fått små sår som inte velat läka och dom har då aldrig reagerat på det, annat än att såren läkts ;)
däremot kanske det inte är så nyttigt om dom får i sig några större mängder men det är det ju inte för oss heller. Jag använder oljan direkt ur flaskan och duttar med en bomullstuss precis som jag gör på mig själv och det har hittentills fungerat jättebra
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Det är giftigt om man äter det. Så man ska inte ha det på ställen där djuret kan komma åt att slicka/klia sig. Karleden borde dock inte vara farligt.

MEN man ska aldrig använda oljan oförtunnad!!!
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Jag använder själv inte tea tree olja till mina djur.

Men finns det dokumenterad att det är såpass giftigt att den lilla mängd som finns i en salva, vid normalt bruk kan vara skadligt för häst?
Det är ju stor skillnad på att använda oljan oförtunnad på ställen där djuret kanske tom slickar i sig den, och på några droppar tillsatta i en salva. Eller blandad med annan olja 1/10 vilket står på flaskan att ska göra (avsett för human anv).
Samt såklart att en häst väger 100 ggr mer än en katt.
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Salvan jag köpt är baserad på torskleverolja och tea tree olja. Får använda den med försiktighet men det kanske inte ger någon negativ effekt då det inte är ren olja eller stor mängd jag smörjer på.

Den fungerade så bra sist jag provade den så kommer använda den lite ändå. Dessutom var den inte så jättebillig för en liten burk!

Dock lite skrämmande att de säljer så många salvor, insektsmedel och pälsglanser med tea tree olja, om det kan vara giftigt..?? :S Borde inte företag som tillverkar medel och salvor till hästar vara medveten om detta? eller utnyttjar de bara oss lättlurade hästälskare...? Att spraya runt insektsmedel med tea tree sprider det ju över hela kroppen - dessutom far det runt i luften så det andas in?..
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

mailat biofarmab eller vilka de nu var som är återförsäljare och ifrågasatt.. får se om jag får något svar.

Kom på att mitt veterinärbesök med rädsla för senskada (halt och svullnad) kanske var en reaktion på salvan jag använt på karleden på det benet!!
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Snälla kan du inte rapportera vad de svarar? En god vän har en häst med envis mugg och vi diskuterade det här nyligen.
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

svaret från eclipse biofarmab:

Hej Sandra,


Det var tråkigt att höra att din häst reagerade så på salvan. Vi har sålt Dermo Green i över 5 år i Sverige och dessutom säljs den från Irland till över 20 länder och det är första gången vi får in ett klagomål på den. Naturligtvis kommer vi att notera det du meddelat till oss.


Tea tree olja är en produkt för utvärtes bruk. Oljan i sin koncentrerade form kan orsaka hudirritation och ska därför alltid spädas ut. Däremot är tea tree olja giftigt att förtära i den koncentrerade formen och ska naturligtvis inte ätas ens då den är utspädd. Det har hänt att katter har dött av att de slickat i sig den koncentrerade formen av oljan. I Dermo Green finns det 2% tea tree olja, så den är väl utspädd. Jag tror mera på att din häst fått en allergisk reaktion antingen mot tea tree oljan eller mot någon av de andra komponenterna i salvan. Du skrev att din häst hade sår i karleden. Jag vet inte om detta var ett öppet sår, men den här produkten är i första hand en mjukgörande hudsalva och inte specifikt en sårsalva. Det är alltid bra att först testa på ett litet hudområde om hästen reagerar på en ny salva, eller någon annan hudprodukt, framför allt om huden redan är skadad av mugg eller sår.
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Om de i sin marknadsföring påstått att den har effekt mot ngt sjukdomstillstånd som tex mugg hade det varit olagligt att sälja den!
Varför ha tea tree olja i en mjukgörande salva?
Oseriösa företag gör vad de kan för att kringgå lagstiftningen.
Att tea tree är kraftigt allergent är ju känt sen massvis av år!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

vet inte om det är för att göra den antiseptiskt? Det står antiseptisk hudsalva på burken. "baserad på torskleverolja och tea tree olja".
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Vidare funderingar kring salvor för mugg innehållande tea tree olja... Sitter och läser om hippovitaes Probavet lotion, innehållandes TT olja.

"Vårdande, rengörande och skyddande vid mugg.
ProbaVet Lotion är en kliniskt dokumenterad vårdande lotion som är såväl rengörande som mjukgörande och skyddande" (Från hemsidan).

Jag kollar under deras flik "kliniska studier" men hittar där namn på forskningsrapporter och studier som dels inte är gjorda på just ProbaVet Lotion, inte heller gjorda för just häst, inte ens djur?

Innehållet ska vara Lotionbas, Tea Tree Oil, Kamomill, E-vitamin.
Kollar jag noggrannare under den specifika fliken "innehåll" så ser listan ut såhär:

Aqua, Melaleuca alternifolia, Caprylic/capric triglyceride, Glycerin, Stearic acid, Palmitic acid, Octyl palmitate, Glyceryl stearate S.E., Cetyl alcohol, Ceteth-20, Dimethicone, Chamomile recutita (kamomill), Tocopheryl acetate (E-vitamin), Carbomer, Potassium hydroxide, Phenoxyethanol, Undecylenic acid, Sodium EDTA, Limonen, Linalool.

Ni som har bättre koll på innehållsförteckningar och namn, Vilket av de namn är Tea Tree oljan? Visst bör det stå i ordningen "det som står först innehåller det mest av"?
 
Sv: Tea Tree olja giftigt? Och häst med hudproblem

Tea tree är lätt uttorkande och antiseptiskt, vilket är orsaken till att det (för många) är ett kanonmedel mot acne. Det är dock ett ganska starkt medel, och jag skulle inte vilja ha det i sår. I ren form kan det vara lätt frätande på hud. Jag använder det inte till mina djur själv, men däremot till mig själv (inte i ren form). Så länge djuret inte kan komma åt att slicka i sig av produkten borde det inte vara någon fara för förgiftning. 2% är väl utspätt. Däremot skulle jag definitivt rekommendera att testa på ett litet område först, just för att tea tree i sig är starkt och om huden är väldigt känslig kan det orsaka en irritation (allergitest rekommenderas även för människor).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 291
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp