Tävla med grimma??

aztecaqs

Trådstartare
Nu e det så att hemma när jag rider på min Welsh så rider jag han med grimma och tyglar (Inte tyglar med spänne utan sådana man knäpper) eller jag har precis börjat med det, för att han blir piggare och något gladare lättare att rida liksom, men jag har alltså lika mkt kontroll som med träns, kan styra stanna och allt annat nödvändigt :p . Jag hade tänkt att köpa ett sidepull där man kan välja mellan bett eller inte. Men det jag då undrar e får man rida med grimma och tyglar på en PP eller CR, eller bara distans i allmänhet? Jag har läst TR för Distans och kan inte se att man Inte får de. Ser jag fel kanske?? :D Lite dum fråga kanske men.... Då borde det finnas ett svar :idea:

Hoppas på svar!! :bow:

Sv: Tävla med grimma??

Du får inte rida i en vanlig grimma.
Sidepull eller liknande går bra men hästen måste ha ett huvudlag.
Man får inte ens lasta av i en vanlig grimma.
// Linda

Får man inte? det har jag alltid gjort :o

aldrig sett att det står nånstans att man ska lasta av i träns, för mig känns det krångligare att sätta på träns eftersom det blir svårare att fånga hästen när den går ut, jag är ju ofta själv så därav står jag utanför och väntar på att hästen ska backa ut och tar grimskaftet när hästen kommer.

Fast det är ju lätt löst om du har ett distansträns och kan haka fast ett grimskaft i exempelvis sidepull eller vad du nu har för alternativ. Kanske inte är det roligaste att ha bett om man lastar ur själv och hästen råkar fastna någonstans menar jag.

Får man inte? det har jag alltid gjort :o

aldrig sett att det står nånstans att man ska lasta av i träns, för mig känns det krångligare att sätta på träns eftersom det blir svårare att fånga hästen när den går ut, jag är ju ofta själv så därav står jag utanför och väntar på att hästen ska backa ut och tar grimskaftet när hästen kommer.

Då får du nog läsa på i allmänna/gemensamma TR.
Enda stället du får ha grimma är i obl. pausen i tävlingsklasserna.
// Linda

haha det allmänna TR har jag aldrig läst :D

Men det är ju rätt konstigt att man får ha grimma i pausen men inte när man lastar ur... ganska motsägelsefullt igentligen...

undrar vad anledningen är till det...

Det beror på att man inte får ha grimma på tävlingsplatsen.

Enda undantaget är när man vistas i viloområdet.

haha tom. jag har ju läst det :p fast iof. så är det kanske för att jag håller mer koll på allmänna eftersom distans inte är min 'enda' gren (eller i nuläget har jag ju inga då men från tidigare)

Jag gissar att det är för att alla ska ha kontroll över hästarna och vilopausen är ju inte på själva tävlingaplatsen på samma sätt som där alla transporter är, plus, de allmänna är ju för alla grenar och tänkt dig en massa hästar som går omkring på framridnings o avlastnings området i grimmor, blir nog kaos ganska fort för alla har ju tvyärr inte så bra koll på sina hästar som dom kanske tror.

Du får ha en trevlig TR läsnings kväll sen då ;) ihop med Ps. i boxen eller nåt!

så viloområdet räknas inte som tävlingsplats?
det känns lite konstigt att det inte gör det...

men men då vet jag
även om jag inte förstår anledningen till att man inte skulle få ha hästen i grimma på tävlingsplatsen, ökad kontroll med träns? knappast eftersom att kontroll inte sitter i utrustningen, iaf inte på mina hästar.

det är dessutom lättare att hålla koll på ett grimskaft än tyglar, om tex hästen kastar sig ur transporten så har man ju inte en chans om man håller i tyglar, nu kastar sig ju inte nån av mina, men det finns ju fler hästar där ute.

men men det är ju skitsamma vad jag tycker, regler är ju regler och nästa gång jag tävlar så får jag väl sätta på träns i transporten (vilket bara det är krångligt nog, trångt o jävligt) och sedan endå sätta grimskaftet i grimhaken viket gör att det blir exakt som en grimma iaf i inverkan.

Tack för alla svar!! :D Synd att man inte får rida med vanlig grimma som huvudlag... menmen :p

Har en liten fråga som bara måste få smyga sig in och byta lite ämne.... Man får rida med boots va? asså vanliga Gummi.boots? Om man får det, ska man eller kan man ha dem på när man ska trava för vetrinären??

Ska vi prata kasta sig ur transporten så har iaf jag bättre grepp i allmänhet i ett par tyglar än ett runt grimskaft som bränner i händerna...
Men det är väl beroende på vad man har för tyglar, grimskaft o.s.v o.s.v.
Står hästen still med huvudet är det ju i stort sett bara att ta av grimman och dra på tränset, går finfint i transporten, annat är det ju om hästen inte står still :p

Antar att man antas ha mer kontroll med träns än med grimma även från marken, precis som vid ridning, jag vet inte.

Men som du sa; regler är regler och man får helt enkelt anpassa sig efter vad som är bestämt.

så viloområdet räknas inte som tävlingsplats?
det känns lite konstigt att det inte gör det...

Givetvis så är vilområdet även inräknat i tävlingsplatsen!
Regeln om förbud med enbart grimma är UNDANTAGET när hästen befinner sig i viloområdet.

Vilområdet är visst en del av tävlingsplatsen och du får bara ha grimma på hästarna i tävlingsklasserna, alltså inte på pp och cr. Om jag inte minns fel så kom den reglen för 2 årsen (om det inte har blivit nån ny ändring som jag har missat). Distansen är undantagen och har egna regler på vissa saker, men du får inte lasta av i grimma. Träns är inte samma sak som bett du får ha huvudlaget som du rider i.

Ett problem är när grimman ska av o tränset på.
Övriga grenar har ju inte vår smarta lösning att bara knäppa på bettet. En lös häst.... nej tack.

Sen får vi nog undra hur du fick ditt gröna kort :angel:
// Linda

när man har haft riktigt svårlastade hästar så lär man sig att man aldrig någonsin lastar en häst utan handskar :D

dessutom kan man faktiskt hålla kvar även om det bränner i händerna, det handlar ju bara om vilja igentligen :p

mitt gröna kort tog jag när jag var ca 8 år och vi gjorde prov alla ridskoleelevr tillsammans och jag visste inte ens vad det var till... typ 6-7 år senare kontaktade jag ridskolan och ville ha mitt gröna kort :D

det enda jag kommer ihåg av provet var att de andra frågade mig vad stickelhårig var för ingen utom jag visste det, och jag var så stolt! :D

:confused: Men har jag fattat rätt, måste tränset ha BETT när man lastar ut? Eller om man har ett sidepull, kan man välja att lasta ut med det bettlösa?

Sen frågan jag kröp in med innna, skulle någon kunna svara på den? Om man får rida med vanliga Gummi.Boots? Och isåfall ska man eller måste man ha dem på när man ska trava för vetrinären? Asså om man vill ha dem under ritten....

Du får lasta av hästen i ett bettlöst huvudlag.

Principen är att hästen ska visas upp så "naken" som möjligt.
Om "vanliga Gummi.Boots" är för att skydda hoven mot slitage istället för skor får de vara på vid vet. besiktning. Hästen kan annars uppvisa hälta som den inte har under ritt. Om "vanliga Gummi.Boots" är utöver skor för att skydda mot balltramp etc får de inte vara på.
L

Knapplån.

Har ett litet tips till er som åker själv. Dra grimman över tränset och lasta ur så, tror inte TR har något emot det.
Åker man korta sträckor kan man t.om. tränsa hemma, dra grimman över (och ev. ta av tyglarna). Jag gör alltid så när jag åker på träning, sadlar t.om. hemma och tar på täcke över.

Du får lasta av hästen i ett bettlöst huvudlag.

Principen är att hästen ska visas upp så "naken" som möjligt.
Om "vanliga Gummi.Boots" är för att skydda hoven mot slitage istället för skor får de vara på vid vet. besiktning. Hästen kan annars uppvisa hälta som den inte har under ritt. Om "vanliga Gummi.Boots" är utöver skor för att skydda mot balltramp etc får de inte vara på.
L

Okay! :D Tack!! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 978
Senast: ameo
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 193
Senast: Shaggy
·
Hoppning Jag vet att många P&Jer skriver att "vi följer TR i sin helhet" o.dyl, fast det egentligen bara är träningstävling. Men för mig som är...
Svar
18
· Visningar
2 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar