Tappar tänderna!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Athina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 786
A

Athina

Valpen är 4 månader idag och har antagligen börjat tappa sina tänder.
Var ute och lekte med en trasa för ut och när vi kommer in så ser jag att den är lite blodig på sina ställen, inget stort bara små små prickar här och där.
Tänkte inte mer på det då det har varit så förut och när vi tittar i munnen har det inte varit något konstigt.

Nu busade vi på köksmattan i väntan på lunch och då ser jag att det fattas två tänder och att han brutit av ena hörnhugg tanden (eller vad man nu skall kalla den), inte mycket utan den är nu mera trubbig och inte sylvass och spettsig som den andra.

Frågan är då har han verkligen tappat dem andra två eller har dem gått av i våran vilda lek?:crazy:
Kan men se skillnaden på om dem gått av eller trillat ut naturligt?
Försökte känna efter och jag kände något mycket pyttelitet vasst i ena gluggen.

Sv: Tappar tänderna!

Kanske bäst att inte ha dragkamp med en valp som håller på att tappa tänderna.. Det är nog bra om de får ramla ut av sig själva.

Små valpgaddar är inte så tåliga så man bör låta bli att kampa med valpar. Framför allt under tandbytet.

Skall man även hindra valpar att tugga på saker under den period de har störst behov av att använda sina tänder:confused:
PL

Nej det ska man inte göra. Men jag tycker att man kan låta bli att kampa, dvs slita och hetsa. Om de tuggar och gnager själva så kan de bättre avgöra själva hur hårt de vill gå på. Kampar man så blir det ju en motkraft liksom.

Det är skillnad på att låta valpen använda sina tänder och att själv slita och dra och fresta på dem.

Jag är inte mycket för att kampa öht och brukar sällan göra det med vuxna hundar heller.

Kanske inte men jag föredrar att låta valptänderna trilla mer av sig själva och inte pga av att man kampat.

Liknande trådar

Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 799
Övr. Katt Jag misstänker att min kattvaktskisse som jag har här hos mig håller på att tappa en tand... Han är ca 6 månader gammal, är det en...
Svar
9
· Visningar
1 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka