tappar manen !?

ReaktorLiss

Trådstartare
Jag har en nordistravare på 8 år som helt plötsligt manen har börjat gå av på..
Det ser ut som om någon har ryckt manen på vissa ställen, den är alltså inte bortkliad helt, bara av ca 10 cm från fästet...
Det är ingen som äter på den i hagen man när man kliar honom i manfästet märks det att det kliar.
Vi har kollat på det och det var inte pälsätare..

men kan det vara eksem nu efter 8 år?
stress?
proteinförgiftning? har höga värden av det i höet..
vitaminbrist?

Någon som har någon erfarenhet eller kunskap om detta?
ser hemskt ut nu när hans tjocka man bara finns kvar i tussar..

Sv: tappar manen !?

Vet inte om det kan vara till någon hjälp men min häst började nyligen tappa päls framförallt på halsen. Han var väldigt känslig i huden också. Tog ut veterinär som gissade på B-vitaminbrist, han fick en spruta och nu ser det mycket bättre ut igen :)

Min häst gick med halstäcke förra vintern och manen började då att lossna. Alltså inte gå av som i ditt fall, utan lossna helt från manfästet. Bara man tog i manen så fick man med sig väldigt mycket hår. Vid en uteritt skulle jag ta ett mantag upp för en backe och då rök all man på en 10-15 cm sträcka mitt på halsen, inte snyggt alls!
Jag pratade med lärare på skolan (hästgymnasium) som sa att det kunde vara vitamin D brist eftersom att solen inte kom åt honm så mycket. När jag tog bort halsen så började manen sitta fastare på bara några dagar. I ditt fall kan det ju också vara någon vitaminbrist? Ett tips är att bara ringa och rådfråga en veterinär, för att se vad den säger.

Ja eksem kan starta även efter 8 år, det finns hästar som inte visat symptom på 15-30 år och plötsligt så får de eksem.

Det är flera faktorer som kan spela in, disposition, miljöombyte, stress, trauma osv.

Prickar man in en eller flera av dessa på en häst med disposition så kan man plötsligt stå där med en eksemhäst.

Har oxå en kallblodstravare med mkt man , och hon kliade av sig / tappade man i höstas och jag hade då använt Switch på henne under sommaren. Nu kanske det inte var därför, men hon har aldrig tappat innan och jag har aldrig använt Switch innan heller.

Tack!
vart får jag tag på switch? aldrig hört talas om det..
funderar även på om det ev. finns något medel som stärker manen, så som hårinpackning på oss..
Han är trotsallt kalllods och ska då ha man ;D

Jag har vart med om det på en eksemhäst...

Nu på sommaren kan eksemtäcke hjälpa.

Och på vinterna kan jag säga att halstäcke hjälpt, men då är det viktig att man borstar och sköter om manen varje dag, annars får det motsatt effekt.

Be annars din veterinär om råd.

Mvh!

Tipset där var nog att hästen tappade manen PGA. switch, inte att det hjälpte emot det

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 244
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 586
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka