Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

nu ar det morgon.. kroppen och kisse sa 530am, dags att ga up.. gaaah.. hon ar ute jag har koffee, och tempen ar en halv minus.. inte daligt alls.. vi far hoppas det stannar den har tempen ett tag. jag forsoker torka klader och kanske kan hanga ut senare... och sa skall jag gora rent i madeiras stall, hon tycker om att badda med ho sa det ar alltid en rora darinne.. handla halmpellets behover jag ocksa..och ho..
annars inget speciellt.. kanske en liten tur med valdemar.. om jag kommer upp haha...

ha en bra dag alla..

God morgon :) ... har klarat mig genom ytterligare en natt och fått sova även om det tog några timmar innan jag somnade igår. Idag ska jag träffa läkaren, fick tid till i eftermiddag. Vacker dag, varmt och skönt...snön smälter :D

Hemkommen från en runda med hunden.Här är visserligen plusgrader men fuktigt och blåsigt:(,inget kul väder.Dessutom isigt och halt på mina vägar.

Blåser i dag men det är runt +7 och solen tittar fram en liten sväng då o då men det är bra mulet. Ja ja, man kan inte få allt här i världen.

Har gjort morronstöket hos flickorna och Ina Surkart var riktigt i farten och jagade undan Winnie och slog åt henne flera gånger :eek: Inte likt henne alls! Önskar det vore torsdag så vi vet säkert om vi kan börja att fixa och dona.

tva saker.. Brimmis borja ordna och dona i alla fall. Da har du en avdelning som kan sta oppen om det inte ar en mask i maggen.. Men om du behover separera dem for ngn anledning sa ar det klart..

Tant Macaroni: Istallet for selmor saker, varfor inte ta med ditt vaffeljarn och vi har vafflor till middag pa fredag? Det ar ju vaffeldagen da. (och jag ater inte selmor...) I alla fall da vi kan gradda vafflor nar ni kommer, som blir ganska sent formodar jag.. Tanker mig runt 8 eller sa..

Det var det.. Nu skall jag forsoka mocka stall igen. gaaah.. jag kan ju inte lyft den dar skottkarran...

KL

Nu har jag skummat igenom vad ni har pysslat med i helgen när jag jobbat.

Cizma- Så trist med badrummet. Pepp pepp....

Brimmis- Kul att du hakar på nakenjoggen. Ska du också ha knallpulverpistol? Fortfarande ingen som satsar på att det Inte är något föl :cool:

McMarco- Avundsjuk på dig och ridhuset.

Övrigt: Innför Campen...Vad finns mer för allergier än gluten och laktos? HUR laktoskänsliga personer handlar det om? Går en miniskvätt grädde i en större bytta köttfärssås bra eller ska jag köra med någon av de mjölkfria produkterna ist? Brukar riva ner parmesanost i såsen med....ska den skippas?

Kat- Till Sunne hittar jag med förbundna ögon, men sen då? Ska jag ringa när jag kommit till centrum och någon möter upp? (jag åker tidigt lör morgon)

Idag har jag varit i mitt gamla stall och börjat brottats med bädden där. 20 m2 stor permanentbädd av torv i botten och spån överst. :devil: vad den sitter i golvet. Skottkärran var borta så jag fick gå fram och tillbaka till dörren (som tur är går den direkt till dyngstacken) Halva bädden är ute. Nu kan underlaget torka upp lite bättre och släppa mer från golvet. Ska göra en ny attak nästa vecka.

Medis skulle rida Kelly idag men så hände något tråkigt. En av hennes vänner förolyckades i helgen i en bilolycka så hon var rätt nedstämd stackarn. Så Kelly får vila idag. Stallet är gjort och nu ska jag vårda mig själv en stund. Ikväll blir det tillbaka till stallet för insläpp.

Usch ja, jag måste oxå ta tag i att skyffla ut hela ligghallen och göra iordning för våren :angel: Det börjar bli lite ofräscht nu där Ina ligger för hon bökar så dant innan hon placerat om magen så hon kan ligga bekvämt.

Måste få hem några halmbollar först för det jag har kvar förslår inte långt om jag ska byta allt. Har fått några telefonnummer att ringa där det ev finns halm. Annras lär vi väl köpa av den där som var svindyr.

Stackars medis, livet förändras snabbt i bland.

Senast ändrad:

Den här vägbeskrivningen har jag sparat,sista delen kan ju du också använda:

I karlstad kor du nastan igenom hela stan men sen tar du av pa Riksvag 61,62 och 45. Yep de ar alla en och samma vag.. Och foljer denna HEELAAAAAA vagen tills du kommer till KIL, du kor igenom KIL och sen borjar titta efter skyltar som sager E45. Det ar cirka 1 km efter du har kort over Norsalven (lang bro). Och sakta ner nar du kor av 61an mot 45an. Valdigt skarp kurva dar och ar man inte forsiktig aker man rakt fram i stallet.. INTE smart.. Sen foljer du/ni E 45 cirka 35km. Ni kor forbi Fageras, avfart till Frykeruds Kyrka (titta till vanster, kyrkan ar pa andra sidan sjon, en av de vackraste platser pa jorden tycker jag...) sen en till avfart till kyrkan, Ni kor forbi vardshus (Trosta, det gamla fattighemmet, numer vandrarhem lol) och sen fortsatter upp over bygda.. Ni kommer till Vastra Amtervik och Berga vardshus, har funnits dar sedan mitten av 1800talet. Sen ar det kanske enmil kvar.. Och nar ni ser skylten for Rottneros Park ar det nara. Ni kommer till ett stort monument pa hoger sida plus ett vardshus. Dar ar ocksa en fartkamera. Pa VANSTER sida ar en utslagsbana (golf) och pa hoger ar goldbanan. Dar utslagsbanan slutar ar en granhack och ett stort rott hus. Ni skall da ha borjat blinka vanster. (Gor det nar ni har passerat det stora monumentet) och sakta in. Rakt nar ni har passerat korvagen in till det stora huset och tomten tar slut gar det en grusvag/snovag in till vanster. Dar star en stor soptunna plus finns 2 postlador.. Pa den ena ar det markt, ett streck plus ett stort M.
Denna infart ar ganska farlig da det ar svart att see vad som kommer fran andra hallet.
Sa har ni da kommit in pa grusvagen. Kor bara rakt fram, det kommer en kraftledning och en hage pa vanster sida, kor forbi och borja ta sats for att komma uppfor backen.. En vag gar in till vanster, ta INTE den, bara fortsatt uppfor backen och ni ser 3 trad staket och formodligen mina pallar om det inte ar morkt. Och ett rott litet hus dar roken kommer ur skorsten. Alltsa upp for backen och vid slutet av hagen, gar vag in till vanster. Det ar min korvag. Sa det ar bara att kora in och parkera nanstans..

PANIK!!!

Det har ju varit vääääldigt lugnt på jobbfronten det sista så idag tog jag och ringde ett annat företag för att kolla.....

De vill att jag kommer om två timmar!! :eek:

Barnvakt löst! Mat värms (tur att jag hade köttfärssås i frysen) Insläppet bortbytt.....

Halv fyra ska jag börja provjobba och jag jobbar till ett i natt :crazy:

Fan jag gick ju upp skittidigt i morse :(

Voffie,och cho och tajger!!! du kan anvanda dig av ovan beskrivning.. MEN du foljer 45an hela vagen och i Grums foljer du skyltar som sager 45. Alltsa kor INTE in till Karlstad utan ta av fran E 18 och kor E45.
Du ar da pa en mindre vag med asfalt.. Fortsatt kora pa E45 forbi Edsvalla och Fageras avfarterna. Kom up pa bygden och bara fortsatt.

Nar du ser skylten for R|ottneros park borjar du sakta ner ngt. Du ser monument pa hoger och fartkamera. Pa vanster ar utslagsbanan och dar ar en skylt for Sibyllakorv i rott. Da borjar du blinka och sen ser du ett rott hus pa vanstersida bakom granhacken. Du skall da svanga.. INTE in till det roda huset utan nasta avtagsvag till vanster som ar i slutet av tomten av det roda huset. Soptunna och 2 postboxar. en med ett stort M pa sig..
Kor in pa denna grusvag/isvag under kraftledning och hage pa vanster sida. Fortsatt |RAKT upp for backen och du ser ett litet torp pa vanstersida och sen bullar och rabarber i en hage med trad och trastolp. Vid slutet av hagen svanger du in pa korvagen och voila dar ar du...

Laktos, jag klarar gradde, och mjolk etc.. sa det gar nog bra.. Tankte varfor har vi inte sgetti och sas till middag och jag kan gora en rabarberpaj till efterratt (inte arabrabarberpaj dock lol), och jag har vanillasas mix ocksa..

hahaha plattarna vantar.. ha en bra stund steka de dar sakerna.. om du kan kopa misslyckade pannkakor/plattar direkt fran fabriken, ta med dig.. kan alltid stoppa i frysen.. good luck, du far sakert jobbet..

Det var över 300 sökande till 14 platser. Några har de redan provat.....

Känns som uttagningen till Idol.... :crazy:

Vad kul och lycka till med provjobbet :banana:

Här är det nu 10 grader och mulet. Det ha slutat att regna som det gjorde i morse. Blåser däremot massor.

Jag är så trött på mina stalldörrar, dom har skjutits upp av marken av att det är så mycket temperatur ändringar. Så nu hakar dom av sig varje gång jag öppnar dom :mad: Sen blir det att stå med kofot och försöka balansera upp dom igen. Tur att dom inte har vält över oss, väger ju en heldel en stalldörr.
När jag kom hem från jobbet i morse så stog dottern och höll upp dörren :eek: Hon hade gått upp tidigare för att släppa ut pållarna, men det gick inte så bra. Som tur var så hade hon inte stått så länge.
Efter dom här vintrarna så måste jag nog göra nya stalldörrar i vår :crazy:
Så nu hoppas jag att det inte blir kallt igen :laugh:

400 till 14 platser?? geeeshhh tala om arbetsloshet.. MEN se det sa har, om du kommer och far provsteka nagra plattar sa ar du tydligen i rullan... De skulle ju inte be dig att komma om du inte alls passar.. av de 400 ar det nog manga som soker bara for att de maste pga arbetsformedlingen.. Och sag 100 kommer och provsteker, halften har aldrig jobbat i mat tillagning.. sa da ar det 50 kvar.. det blir nog inte svart for dig att fa en tjanst i smeten (haha).
men tankte just, om du far detta jobbet vad hander med skagern da? du kanske maste jobba den veckan?? Ja den 1 april skall jag boka all logi och sant.. det ar ju en vecka eller mer.. nar skall du fa besked om att du far jobbet?? Lycka till med smeten i alla fall.. smet eller majonas, bada ar klibbiga lol...

Jag är en av de som inte grejar laktos speciellt bra. men det är inget stort problem för jag har medicin att ta om jag behöver. Så kör på med vanlig grädde :)

Jag tar med våffeljärn då. Har nog ingen dubbellagg, men vi är inte så många på fredagen så det löser sig. Något som är riktigt gott till våfflor, och som gör dem lite mer matiga, är olika röror med t.ex. tonfisk. Jag tar med alla ingredienser till våfflor och till ett par olika röror. Och lite sylt och grädde förstås :)

Plockar dessutom med lite laktosfri yoghurt och dito smörgåsmargarin. Och kanske något mer.

Jag håller tummarna att du är en av dem som får jobb. Spännande!! Får du betalt för den här provjobbardagen?

nej men dra inte med egg och mjol.. sant har jag.. massor.. men om du vill ta med laktosfri smor och sant bra.. jag har vanlig mjolk.. jag kanbara inte dricka ett glas med mjolk utan att mage protesterar.. men som sagt, jag har flytande margarine for laggen och mjol och egg och socker och mjolk.. och salt..och en hel tub med jordgubbs sylt har jag.. och gradde med.. ta hellre med dig en godselgrep lol..
rora vet jag inte vad det smakar.. men det blir nog bra..

NU kom jag pa ngt.. Om vi skall gradde (vispad) maste ngn (tant macaroni??) ta med sig en elvisp for san har jag inte.. dock har jag 3 manuella vispar om ni kanner for att gora det for hand.. kanske gar lika bra.. en person far bli vispare medans vafflor blir stekta.. lol..
ocksa, de som kommer fredag, kanske sla mig en signal nar ni ar i karlstad/grums trakten sa jag vet ungefar nar ni kommer.. vill ju inte ha en massa hastar springandes pa garn nar ni kor in.. eller sta mitt i mockning och sant.. phone ar 070-576-1796

Det var över 300 sökande till 14 platser. Några har de redan provat.....

Känns som uttagningen till Idol.... :crazy:

Lyckat till!!! Jättekul ju!

Nyss hemkommen från läkarn. Astman som skenat lite, var diagnosen, så jag fick lite dundermedicin att få i mig under den här veckan. Den är så pass dunder att den under inga omständigheter kan tas in på jobbet...alltså, jag får stanna hemma under tiden. I övrigt har jag haft en klassisk influensa, virus, som förhoppningsvis håller på att ge sig nu då.

Idag har vi haft +10 och snön smälter i rekordfart. Lyckades känna lite glädje och förhoppning om vår nu...äntligen!!!:idea:

Skönt att få bra medicin iaf. Jag kanske skulle be om dunder, jag också. Piper när jag andas...Jaja, det blir nog bättre...

Idag skrattade de åt oss när jag ringde kliniken och berättade att min häst som står på box/sjukhagevila har lyckats skada sig:crazy: Det borde inte vara möjligt. Jag ville bara förvarna inför återbesöket i morgon...

Maken har funderingar på att madrassera hela boxen, men då står han väl på huvudet och bryter öronen, eller nåt...

Voff - håller tummarna:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 696
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka