Tandraspning

Sv: Tandraspning

Och den typen av tandläkare kallar vi för isländska tandslipare, deras arbete kan ge upphov till skador på emaljen, sprickor i tänder och som en vanligt men mycket otrevlig bieffekt tandköttsinflammation eller inflammation i tandfickor.

Samt öppnade pulpor med bölder fistlar o bihåleinflammationer!
Vet en häst som fick avlivas för att den aldrig började äta igen.
PL

Det förekommer tyvärr men är inte längre särskilt vanligt.
Vad som är riktigt allvarligt är att vissa USA-utbildade "hästtandläkare" tar alldeles för mkt vilket kan ge mkt allvarliga problem. Var på föreläsning så sent som idag med en veterinär tandexpert från USA där detta är ett stort problem. Han visade många exempel på den typen av arbete.
PL

*Delvis KL
Jo tack, det har jag varit med om..Min ponny raspades av en hästtandläkare, utbildad i USA..Och han var oridbar i minst 2 veckor efteråt......
Nu använder vi duktiga veterinärer på ATG-klinik, och dom raspar aldrig om det inte behövs, och inte mer än nödvändigt! :)

Tyvärr är det också så att de som åker över till Sverige och "utbildar" sig till hästtandläkare inte får en riktigt genomgående utbildning omkring allt som har med hästens tänder, tuggsystem osv . att göra.
Utbildningen varar inte speciellt länge heller...inte tillräckligt för att kunna få all info de behöver.

KL

Lärt mig av mina misstag. Hade utan våran vet som kollade tänderna hos min ridhäst. Var vassa kanster och det vanliga, så han raspade väl på. Men hästen var tvungen att tas igen om 3 månader och självklart litar man ju på de "sakkunniga" (han hade 1 års praktik hos hästtandläkare utöver utbildningen). Efter den senare gången så var det lika hemskt igen och då kände jag att jag tvivlade eftersom hästen bara blev styrigare och styrigare i munnen. Blev resa till utbildad hästtandl. som sa att hästens emalj var helt bortraspad, att allt han gjorde ilade i tänderna. Blev blötlagt kraftfoder, grovfoder och bettlöst i 2 år. Kan ha bett idag, men sitter fortfarande kvar i huvudet på honom så är främst bettlöst vi använder.

Var 5 år sedan besöket hos tandläkaren och inget har gjorts i hans mun sedan dess. Han har sagt att om inget annorlunda uppstår tycker han vid borttagning av vargtänder och koll för ev bettfel, om inte rutinkoller vid 3, 5-7 och 10 års ålder och kanske lite mera på ålderns dagar. Det går vi efter sålänge allt känns bra och hästarna är jättefina i munnen, vilket de alltid får beröm för vid återbesöken. Haft en dam med mycket tandproblem, och kan säga att det är hans förtjänst att hon kan tugga. För oss blir inget annat än utbildade hästtandläkare!

Slipning (inte raspning) vid behov, som andra skrivit.

Jag förstår inte riktigt behovet av att kolla hästens tänder 1-2 ggr/år. Om hästen har fel i käkar el dyl OK, men regelmässigt?

Vi kollar våra som unghästar och sedan efter tandömsningen. Därefter endast vid behov. Tandis tycker det räcker.

Vad beror felslitning av tänder på? Felaktig avel (smala huvuden)? Fel kost (för lite grovfoder eller färdigtuggat)?

Felaktiga tänder p g av människans åtgärd (felaktig betsling, hårdhänt tygel/tömhantering etc) är en orsak som inte borde finnas. :mad:

LIA

Har hästen inga problem behöver man bara kolla upp den ibland, såvida ägaren är observant på hur hästen äter o hur den fungerar vid ridning/ körning.

en häst med ej perfekt bett eller udda tuggteknik måste givetvis kollas mer ofta.

Mina kollas vartannat år, veterinären menar att det räcker med det. Unghästen som vi fick för ett år sedan ska dock kollas för första gången nu, innan vi börjar rida henne.

Immer

funderar lite över äldre hästars framtänder.

De blir ju längre o får ofta en mer lutande position.
Hästar som inte betar nästan alls måste det bli värre för.

Därför undrar jag varför inte vet. eller tandläkare hjälper hästarna i tid för att förhindra det?
Det torde bli ännu större belastning på kindtänderna om detta inträffar- eller cyklar jag* spånar*

Min tandnisse jämnar till framtändernas bett o numera gnager de inte på inredningen alls vintertid- var som kaniner förr.:D

Det lär finnas en ny flerårig utbildning för (tror jag) veterinärer, upplagt lite som hovis-utbildningen. Dessförinnan har man väl "utbildat" sig genom att gå praktik hos välrenomerade tandisar, och på det sättet lärt sig mer om hästtänder.

LIA

Jag är nog en dålig hästägare.
Kontrollerar tänder bara om jag anser det finns anledning, inget rutinmässigt alltså.

Fy på sig.:D

Men visst kan det vara bra.
min 16-åriga val. har ett litet överbett som ger hakar- det vet jag ju, men förra året hittade tandnissen en tand i vardera överkäken som var längre än övriga o hade nött ner motsvarande tand underkäken.
I år hade de växt ut igen, men hade inte hunnit ge nötning i underkäken.

(tänkte på varför det blev såhär:confused:, men det är klart att tänderna i överkäken inte nöttes ner iom att de nedre var lägre)

Blev betydligt bättre att rida efter behandlingen som gav en liten låsning av käkarna.
Märkte ingenting av att den hade problem med foderintaget. Gluffso;)

Det är inte så illa som det låter, men ibland blir det för mycket mode i vissa saker angående hästskötsel.
Dit hör ex tandraspning och avmaskning.
I många år vågade jag knappt nämna min avmaskningsrutin på 2 avmaskningar per år. Nu har det blivit mer rätt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka