Tandraspning

Draumsyn

Trådstartare
Hur ofta skall hästens tänder raspas egentligen?
Jag har ju lärt mig 1 g/år men enligt stallägaren är det inte alls så ofta.
Jag har inte så bra koll själv, hur gör ni?

Sv: Tandraspning

Vi SER ÖVER tänderna en gång om år, i samband med vaccination. OM något behöver åtgärdas så gör vi det, inte annars.

Samma här, översyn en gång per år och det som behöver åtgärdas blir åtgärdat. Rutinmässig tand raspning har vi slutat med, orsaken beror på att vår äldsta varit utsatt för rutinmässig raspning och fått både tänder och tandkött skadat.

Min hästtandläkare kollar/åtgärdar mina hästar en gång om året. Gammelponnyn lite oftare.

Våra hästar kollas en gång om året och om någonting behöver åtgärdas gör vi det.Den älsta ponnyn har kollats en gång i halvåret de senaste åren.

Mitt fullblod raspas två gånger om året, övriga en gång. Äldre hästar kan behöva oftare än en gång om året

Här kollas hästarna 1 gång om året. Ev.korrigeringar sker under sedering och med trissa av tandkunnig veterinär.

Ena hästen ses över och raspas en gång om året, hon blir vass på en sida.

Andra hästen har lite annorlunda bett så hon måste helst kollas varje halvår. Nu blir det dock länge mellan eftersom hon är dräktig och jag inte vill sedera henne då. Men hon ska ju ändå trappa ner ridningen sen så det är inte samma sak då.
Får åka iväg med henne när fölungen fötts och blivit såpass stor att man kan lämna den en halv dag. Åker nämligen till en duktig "hästtandläkare" med henne.
Första hästen kollar min veterinär över, det är inte lika avancerat på henne.

Jag brukar be veterinären kolla tänderna i samband med vaccinationen (dvs 1 gång om året). Ska något göras så gör hon det då. Men min nuvarande häst har inte behövt ngn tandvård på minst 4 år (varken hos mig eller förra ägaren) så jag skulle nog kunna kolla bara varannat år. Men det är ju inte så jobbigt direkt så jag kommer fortsätta kolla varje år = )

Vår käftis kollar igenom våra 2 grr per år. Det raspas bara om han anser det behövs. Och det är sällan någon behöver raspas båda gångerna. Och ibland behövs det inte ens 1 gång/år.
gulan

Mina hästar kollas då och då. Har faktiskt aldrig behövt raspa ens trettiotreåringen. Han har tuggytor kvar och enligt vår veterinär som är tandvårdsutbildad är det att förkorta livet på en gammal häst att raspa om det inte behövs.

Som de flesta svarat så kollar man ju först om det behövs raspas.
Vissa verkar raspa rutinmässigt en gång/år fast det inte är nödvändigt, & då slits ju hästen tänder fortare ner vilket akn göra att de kan vara så slitna vid en relativt "ofarlig ålder" att man ändå måste avliva hästen eftersom den inte klarar att tugga sitt hö & foder.

Ta kontakt med en hästtandläkare som kollar över hästens tänder . Han säger oftast hur ofta man behöver raspa.
DEt är dåligt att kolla tänderna hos vetrinär för dom raspar vare sig det behövs eller inte .

Ta kontakt med en hästtandläkare som kollar över hästens tänder . Han säger oftast hur ofta man behöver raspa.
DEt är dåligt att kolla tänderna hos vetrinär för dom raspar vare sig det behövs eller inte .

Snacka om att generalisera... Här är DV utbildade på tänder av erkänd hästtandläkare.:cool:

Man ska inte raspa hästens tänder om det inte är absolut nödvändigt, såsom vassa kanter som kan ge sår tex.
Tidigare har det ju varit så många gånger att man raspar tänderna och då ALLA tänder, vare sig det behövs eller inte.
Hästens tänder normalt sett räcker till dom är 25-30 år, de skjuts upp allteftersom de slits ner och ska man då på att raspa tänder som det inte är fel på så kan man alltså förkorta hästens livslängd. Utan tänder=kan inte äta.

Men att se över tänder 1 gång om året är väl ganska lagom.

Senast ändrad:

HAHAHA skämtar du? vilken otur med veterinärer du måste ha haft... min säger då att "näe, vi behöver minsann inte raspa i år" och är lika glad för det! om det nu inte finns någon hake någonstans som behöver raspas bort. och då raspas HAKEN bort och inte överallt.

Det förekommer tyvärr men är inte längre särskilt vanligt.
Vad som är riktigt allvarligt är att vissa USA-utbildade "hästtandläkare" tar alldeles för mkt vilket kan ge mkt allvarliga problem. Var på föreläsning så sent som idag med en veterinär tandexpert från USA där detta är ett stort problem. Han visade många exempel på den typen av arbete.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 307
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
464
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka