Taggtråd?

W

Wannabe_Me

Ni som har hästarna på ENORMA beten, och då menar jag beten som tar minste en halvtimma att ta sig från ena änden till den andra och där det alltid finns gräs att beta, tillåter ni att det finns taggtråd uppsatt på vissa ställen? Ex. över stengärdsgårdar? Förutsatt att den är väl uppsatt?

Vill höra er åsikt, har en liten diskussion i stallet...
 
Sv: Taggtråd?

Aldrig taggtråd! No f**king way! Livsfarligt! :crazy:
 
Sv: Taggtråd?

Vi har taggtråd på vissa ställen i en av beteshagarna, vi har fått "låna" en del av den hagen av den egentliga arrendatorn,och vet därmed inte hur länge vi får ha den. Därför kan vi inte plocka ner hans staket. Istället har vi satt en eltråd en bit innanför,på plaststolp. Har funkat bra de två år vi använt denna hage, hästarna har gott om bete så de har ingen anledning att ge sig på tråden.
Självklart vore det optimalt att ta ner taggtråden och stängsla om, men det är inte möjligt på dessa premisser. Hagen är dessutom fantastisk,så den är liksom värd det.
Så, beroende på omständigheter kan jag tycka att det är ok med befintlig taggtråd, så länge den är hel och rejält spänd.
 
Sv: Taggtråd?

Nej, aldrig. Taggtråd är fårstängsel, fast jag tycker inte man ska ha det till får heller.
 
Sv: Taggtråd?

Jag hade istället satt vanligt elstängsel innan taggtråden (typ 2 meter emellan). Så har vi fått göra ibland när vi har haft hästar på bete. Men jag skulle ALDRIG låta min häst gå i en hage med bara taggtråd.
 
Sv: Taggtråd?

Freja_ skrev:
Nej, aldrig. Taggtråd är fårstängsel, fast jag tycker inte man ska ha det till får heller.

Taggtråd är INTE fårstängsel..Däremot har många nötbönder haft taggtråd, för att stängsla in korna.
 
Sv: Taggtråd?

Nej inte taggtråd eller stålband heller aäldrig att jag skulel släppa mina hästar på sånna villkor!

Hästar är smarta djur och de vet att det inte är el på och försöker ta sig ut och de skador taggtråd kan åstakomma är inte värt det.

Det är MYCKET billigare att ta ner taggtråden och stängsla om med elband/rep!
 
Sv: Taggtråd?

Dessutom är fårnäten mycket farligare för hästar än vad taggtråden är.

Jag anser inte att ett rätt uppsatt och underhållet taggtrådsstängsel är så himla farligt för hästar. Dom nosar, går emot taggarna och river sig och håller sig undan sedan om hagen dom är i är OK med mat etc. Min erfarenhet.

Faktum är, för dom som inte varit med, att hästar varit i "taggtrådshagar" i många år innan elstängslen kom. Dessförinnan var det gärdsgårdar och murar som gällde.

Men jag föredrar elstängsel av flera orsaker och skulle inte själv sätta upp taggtråd.

LIA
 
Sv: Taggtråd?

LIA skrev:
Dessutom är fårnäten mycket farligare för hästar än vad taggtråden är.

Jag anser inte att ett rätt uppsatt och underhållet taggtrådsstängsel är så himla farligt för hästar. Dom nosar, går emot taggarna och river sig och håller sig undan sedan om hagen dom är i är OK med mat etc. Min erfarenhet.

Faktum är, för dom som inte varit med, att hästar varit i "taggtrådshagar" i många år innan elstängslen kom. Dessförinnan var det gärdsgårdar och murar som gällde.

Men jag föredrar elstängsel av flera orsaker och skulle inte själv sätta upp taggtråd.

LIA

From 2010 kommer det att vara FÖRBJUDET att ha taggtråds-stängsel till hästar, inte utan orsak:mad:

Jag trodde mest bara att det var (S)Tolling som ansåg att taggtråd var ett alternativ....

Taggtråd dök upp under 1800-talet, men redan under mitten av det förra århundradet dök det upp avsevärt mycket bättre alternativ, riv ner skiten så att inte hästar och rådjur m.m skadar sig på eländet.
Gammla taggtrådstängsel är ju en hälsorisk för både hästar och vilt.
 
Sv: Taggtråd?

Aldig i livet taggtråd :eek:
Du får väl ta plankor och spika upp (dyrt, ja vet, men bättre det än taggtrådd!)
 
Sv: Taggtråd?

Min pappas häst gick innanför taggtråd, och efter att blivit skrämd av åskan så sprang hon igenom. Hon fläktes upp från ganasch till mage. Ingen vacker syn, ingen vacker veterinärskostnad.

Detta på 80-talet.
 
Sv: Taggtråd?

Chima skrev:
Aldig i livet taggtråd :eek:
Du får väl ta plankor och spika upp (dyrt, ja vet, men bättre det än taggtrådd!)

:confused:
Jag har ingen taggtråd :cool: Vi har 5-trådigt elstängsel(s.k. viltstängsel) i våra hagar.
 
Sv: Taggtråd?

Gnist skrev:
Taggtråd är INTE fårstängsel..Däremot har många nötbönder haft taggtråd, för att stängsla in korna.

Förlåt mig, men det är vad jag har fått lära mig från många olika håll.
 
Sv: Taggtråd?

Har haft taggtråd men tog ner det förra sommaren.
Byte till elrep istället.

Ofta ifall man ska köpa ny häst eller ha några på bete så kanske inte ägaren släpper sin häst på det betet för att det är taggtråd.
Och det är ju en nackdel.

/I
 
Sv: Taggtråd?

Varför så arg?
Och var har jag sagt att taggtråd är ett alternativ? Läs innantill!

Jag försökte balansera synen på taggtråd en smula utifrån egna erfarenheter. Det blir lätt hysteri i olika frågor här. Man undrar ibland över kunskapsnivån.

Gamla taggtrådsstängsel kan förvisso vara en fara för både vilt och tamdjur, men då är dom knappast rätt underhållna, eller?

LIA
 
Sv: Taggtråd?

Skulle tro att om hästen trasslar in sig i elrep skadar den rejält också. Hörde om en häst som fick skinnet avskalat på ben av elrep. Där var det bara avlivning som alternativ. Det är inte bara taggtråd som är vådligt. Bästa tråden, vad jag hört, är välspänd järntråd med el. Den är inte lika seg som elrep är.
Sen om frågan av taggtråd vid murar osv.. Det borde väl inte vara någon större fara! Sällan som hästar vill forcera en stenmur, brukar ju oftast finnas lättare ställen :D
 
Sv: Taggtråd?

För många år sedan då jag hade min häst inhyrd var en av hagarna i det stallet stängslad med taggtråd. Den var ordentligt spänd men trots det så hade min häst av någon anledning sparkat in i stängslet och rev upp ett djupt sår på bakbenet. Det resulterade i några dagar på djursjukhus, en saftig räkning och massor av onödigt lidande för hästen.:mad:
Taggtråd hör inte hemma i en hästhage! Och kan man av olika anledningar inte ta bort det så stängsla då med el en bit innanför och eliminera risken för onödigt lidande!
 
Sv: Taggtråd?

och eliminera risken för onödigt lidande!
Något sådant alternativ finns inte! Några tycks tro att tar man bara bort taggtråden så är allt frid och fröjd.
Så är det tyvärr inte!

Det perfekta och säkra staketet/stängslet existerar inte!

LIA
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 208
Senast: Liran
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 106
Senast: Sesca
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 162
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp