Taggtråd -grrrrrrr

Sv: Taggtråd -grrrrrrr

På vilket sätt elak?
Jag uttryckte min glädje över att hunden inte skadade sig allvarligt.
Att taggtråd som ligger o skräpar är ett otyg,
och att lösa hundar i skogen i djup snö inte borde finnas.

Är det något av dessa påståenden du inte instämmer med?

Japp!!! Jag håller inte med om att hundar måste vara kopplad i djupsnö! Jag vet inte vad TS har för ras, men hundar har mer eller mindre jaktlust, och för mej har det aldrig varit problem med att hundar sticker efter vilt.
Min nuvarande hund sprang typ 3meter efter en hare som dök upp framför näsan på henne. Hon stannade GIVETVIS så snart jag ropade!

Har man en uppfostrad hund, och vana att läsa naturen och de ev. spår som finns, så uppstår inte problemet.
Är jag ute i trafiken med barn, så får jag läsa omgivningen så att inte inget händer dom. Är jag ute med min häst, måste jag vara uppmärksam på omgivningen, så inget skrämmer min häst.
Likaså när jag är ute med min hund. Jag har ett ansvar, och jag måste träna så jag vet att jag har koll, men jag har min hund lös:)

* Jenny *

Hunden är en Beauceronhanne - med väldigt mycket jaktlust och stort intresse för detsamma... MEN det går att hålla under kontroll om jag är på min vakt hela tiden och har järnkoll. Han är INTE en sådan hund som larvar iväg på egen hand för att leta vilt, det är han alldeles för "nära" för till sin natur. Men - kutar ett rådjur förbi framför oss vill han sticka, om jag inte är "på" på en gång och hejdar honom innan han hunnit för långt ifrån mig.
Så, nu har jag järnkoll. Hela tiden. Och det finns liksom inte i min värld att han ska gå kopplad hela vintern, han skulle inte bli speciellt harmonisk av det.....
Idag gick vi i samma skog och jag såg taggtråd överallt, kilometervis måste det vara. Gammal, nerfallen taggtråd, ringlande, halvt övervuxet, överallt! Ibland enkla trådar, ibland tredubbla. En enda röra. Vart vi än gick, och vi gick 1 1/2 timma. Det är absolut inte klokt. När snön smälter ska jag göra nåt åt saken. Just nu blir det svårt att hitta allt, även om vi knappast har 10 cm snö än, men närapå!

Jag har haft med djur att göra i ett antal år.
Det enda jag lärt mig till 100% är att de är djur.
Och att det betyder att 100% är omöjligt.
Visst jag syndar också, jycken är med i skogen trots djup snö.
Men det enda jag har svårt att hindra är hare. Där händer det att min "nödbroms" inte tar.
Ser vi rådjur så tittar hon på mig och jag svarar bara att dom låter vi va ida och vänder ryggen till dem så struntar hon i dem.
Så visst har jag förståelse för att man vill låta hundarna bränna lite krut i lössnö, dom gillar det klockrent.

Men det enda jag har svårt att hindra är hare. Där händer det att min "nödbroms" inte tar.
Ser vi rådjur så tittar hon på mig och jag svarar bara att dom låter vi va ida och vänder ryggen till dem så struntar hon i dem.
Så visst har jag förståelse för att man vill låta hundarna bränna lite krut i lössnö, dom gillar det klockrent.

Du har absolut en poäng i att 100% är omöjligt, men visst är det tråkigt om ALLA hundar skulle behöva koppel hela året bara för att 99% inte räcker??
Klövvilt, ja allt vilt blir ibland jagade, här har vi ofta lodjur, och dom jagar. Järven jagar, Varg har vi sett bland renarna, räv har vi gott om... Om en hund skulle göra en rusning på typ 50 meter efter ett vilt kan väl inte vara det värsta??
Den enda hund jag vet verkligen tagit ett vilt var en bichon frise vid namn Melton som tog en harunge...

Jag har bara hört det berättas efteråt, men alla vuxna var helt chockade:o Ingen trodde ens att det fanns hare på tomten.
Just den hunden sitter i koppel numera:crazy:

Även om du är rädd om klövvilt måste du våga lita på att andra har koll på sina hundar.

* Jenny *

Hm..... först är du otrevlig mot TS och tycker att "somliga straffar Gud med det samma" och du tillägger att det är ett otyg att ha hunden lös i djupsnö, när jag blir nyfiken och frågar varför får jag svaret:

"Du får naturligtvis ha dina hundar lösa i snön.
Med en viktig förutsättning = Du ska ha 100% kontroll på dem.
Det innebär i praktiken att du har dem inom inhägnad."

Det skulle alltså vara för att det var illa för klövvilt, men jag tycker att det är självklart att det gäller allt vilt.

Sen så visar det sig att du själv inte har 100 % koll på din hund.... även om den inte jagar rådjur så kan du alltså inte alltid stanna den på hare.

Jaja... själv har jag mina fyra beauceroner lösa och de skulle inte drömma om att ens starta på något vilt. Har ändå en som är rejält jaktbenägen (omplaceringshund) men även han är lydig och sticker inte iväg (och har aldrig gjort det hos oss). Hade han gjort det så hade han inte varit lös, så enkelt är det.

Så nej, det innebär inte "i praktiken" att alla måste ha sina hundar inhägnade. Vissa av oss har hundar som faktiskt ÄR 100 % lydiga eller helt enkelt (som i fallet med två av mina) helt ointresserade av vilt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka