Taggtråd -grrrrrrr

Lena Furberg

Trådstartare
:mad: Min voffsing ligger nu i soffan (...) med två rejäla skärsår tvärs över sin fina svarta nosrygg. I afton, på skogspromenaden, sprang han rätt in i taggtråd och gjorde en riktig baklängesvurpa som ur en slangbella!
Vi lekte med snörbollen i snön och på väg tillbaka till mig tog han en liten omväg några meter åt vänster, och tjong for han rätt in i den nästan osynliga tråden. Han tjöt till och kom tillbaka till mig, sen stoppade han hela huvudet under snön så jag begrep att han gjort sig illa.
Jag är så LESS på all taggtråd i skogarna här!! Är det verkligen tillåtet att lämna gammal taggtråd vind för våg i skogen åratal och åratal efter att några tamdjur senast betade där? Här finns kilometervis med taggtråd, en del halvt dold under snår och ris, halvt nervuxet i marken, vid och över stigar etc etc.
Som valp gjorde han en saltomortal över en lågt hängande taggtråd tvärs över en stig, men skadade sig inte tack och lov.
Även vilt måste ju skada sig på tråden, jag tänker på rådjur inte minst.
Jag har för mig att lagen säger att man måste avlägsna taggtråd när man inte längre använder området som inhägnad för tamdjur. Kan man klaga hos kommunen måntro?
Min stackars vovve.......

Sv: Taggtråd -grrrrrrr

Somliga straffar Gud med det samma.
Gammal taggtråd är ett otyg, speciellt den rostfria sorten.
Lösa hundar i skogen med detta snödjup med.
Tur att inte jycken skadade sig allvarligare

Taggtråd är gräsligt! När jag jobbade med häst nere kring Stockholm vet jag inte hur många djur av olika slag jag fick knipsa loss/avliva för att de trasslat sig fast i den här mer eller mindre lagliga fällan.

Skattar mig lycklig för att den inte finns på plats häruppe... även om vi stöter på ståltråd då och då, och det kan vara tillräckligt illa för häst eller större vilt.

Tror säkert att du kan anmäla förekomsten i alla fall?

Somliga straffar Gud med det samma.
Gammal taggtråd är ett otyg, speciellt den rostfria sorten.
Lösa hundar i skogen med detta snödjup med.
Tur att inte jycken skadade sig allvarligare

Kanske jag som är dum men varför är det fel att ha hunden lös när det är djup snö? :confused: Mina fyra pulsar glatt omkring i djupsnön, letar bollar och godis, brottas med och jagar varandra och har kul. Att koppla dem och låta dem gå i min (jämfört med hundarna relativt långsamma, pga att jag är rädd att ramla) takt är ju inte direkt något bra alternativ tycker jag. Men jag kanske helt enkelt misstolkar på något sätt?

Tidigare inlägg har ju tyvärr inte heller varit i muntrare ton, så.. :crazy:

TS, jag vet inte hur och vad man ska göra, men borde vara olagligt!!
Jag som har hundar i höjd med att de rispar upp hela ansiktet när de springer på den undre tråden är LIVRÄDD att det ska petas ut ögon och dylikt..
jag har stenkoll på dem där jag vet att det finns taggtråd, men i skogen och lite här och där ligger det ju slängt under både gräs och snö. :(

Stackars R, inte roligt, tur ändå att det inte tog värre! Här bytte de ut alla taggtrådstaket för ett antal år sedan, nu är det eltråd istället, men visst kan vi ibland hitta gamla bitar av taggtråd lite här och där, både inne i hagarna och längs med vägen. Än så länge har tack och lov ingen av hundarna skadat sig, men det är tyvärr allt för lätt hänt.

Som sagt - anmäl/ring till markägaren. Visst är man skyldig att plocka bort sådant här.. eller är det bara kutym där jag bor?

Jag vet att de flesta större markägare omkring vår by mer än gärna plockar bort sådant som skadar såväl vilt som tamboskap/vilt/jakthund... bara de vet var det finns. Tråden kan ju vara mer än femtio år gammal.

Jag misstänker att landsbygdsbon syftar på en tidigare tråd här om hundar som drar på rådjur. Vilket h*n har rätt i, MEN i detta fall höll vi oss vid ett område där jag är tämligen säker på att inga rådjur plötsligt skulle dyka upp framför nosen på Herr R.
Markägaren i det här fallet är inte svensk och kommer bara hit kanske 2, 3 gånger per år. Jag misstänker dessutom att han faktiskt inte känner till all taggtråden och dessutom inte vet att den ska rensas bort.
Nu tror jag R har lite ont också, för han grymtar och muttrar fast han är trött och nästan sover. Lille gubben.......

Ännu en gång: Som sagt - anmäl/ring till markägaren.

Jag är själv delägare i stora skogslängor och skulle verkligen uppskatta om någon hörde av sig till mig angående liknande situationer.
Vi kollar visserligen gränserna och längorna regelbundet, men sådant här kan man allvarligt talat inte veta förrän man bokstavligen snubblat på det.

Kruxet är som sagt att markägaren är en äldre herre som inte är svensk och som besöker landet, sitt hus och ägorna kanske 2 ggr per år. Jag tror inte ens han är medveten om taggtrådseländet. Kanske kommunen kan hjälpa honom städa upp. Jag ska kolla!

Senast ändrad:

Vi har löjligt mycket taggtråd på vissa ställen i skogarna runt mina föräldrars landställe (Roslagen). Vi har inte drivit det jättehårt (knappt alls) men fick till svar av kommunen att eftersom han som äger markerna nu inte är den som satt ut taggtråden så kan de inget göra. Stördes vi mycket av den fick vi plocka bort dem själva (vilket vi på vissa ställen även gjort).
För som sagt, många markägare vet nog inte ens om var/hur mycket taggtråd som finns på deras mark.

Säger som Sel, taggtråd är gräsligt. Tur i oturen att han inte skadade sig mer. Jag var med när en labrador fastnade med snoppen i taggtråd och när vi väl fattade varför han skrek hann han slita loss sig själv. Väl hemma undersöktes han och då visade det sig att han slitit bort upp ett stort sår 2-3cm upp på snoppen och fick åka till veterinären för att sy :(

Såhör står det i Djurskyddsmyndighetens Stängselföreskrift ang taggtråd bl.a.: I den nya föreskriften förtydligas därför kravet på att alla stängsel, oavsett typ, ska vara väl uppsatta, underhållna och ha väl sträckta trådar. Stängsel ska vara utformat på ett sådant sätt att djur under normala omständigheter inte kan skadas .... etc.....

Det måste väl betyda att hängande, övervuxen, trasig taggtråd i skog och mark INTE är lagligt?? Jag ska absolut kontakta kommunen! Kanske dom kan skicka ut feriearbetande ungdomar till sommaren att rensa? :laugh:

Du får naturligtvis ha dina hundar lösa i snön.
Med en viktig förutsättning = Du ska ha 100% kontroll på dem.
Det innebär i praktiken att du har dem inom inhägnad.
Varför?
Därför att lösa hundar är ett otyg när snön är djupare än 10 cm för allt klövvilt.

På vilket sätt elak?
Jag uttryckte min glädje över att hunden inte skadade sig allvarligt.
Att taggtråd som ligger o skräpar är ett otyg,
och att lösa hundar i skogen i djup snö inte borde finnas.

Är det något av dessa påståenden du inte instämmer med?

Varför skulle man inte kunna ha lösa hundar i djup snö i skogen?? Ska man förutsätta att det ligger taggtråd där? Jag förutsätter det motsatta, men ser till att ha uppsikt över min hund så jag snabbt kan hjälpa till om något, vad som helst, skulle hända.

Och självklart ser man till att hunden inte stöter/driver vilt.

Så dina hundar går i 2 m koppel hela vintern? Antagligen har jag och du olika synsätt på våra hundar men jag skulle aldrig låta min hund traska omkring i koppel i 6 månader för att det är snö ute i skogen.

Vi är ute och går i skogen i Juni, i September, i December och i Mars även fast det kan vara upp emot en halvmeter snö på vissa ställen i December.

Och konstigt nog har jag inte med mig en ihopfällbar inhängnad heller och min hund har aldrig stuckit på klövvilt. Förutom på älgjakten då, men då är det på vår begäran. Min hund vet skillnad när det är läge att jaga och när det är läge att busa runt i skogen.

Det måste väl betyda att hängande, övervuxen, trasig taggtråd i skog och mark INTE är lagligt?? Jag ska absolut kontakta kommunen! Kanske dom kan skicka ut feriearbetande ungdomar till sommaren att rensa? :laugh:

Har markägaren någon som ser till ägorna under övriga tiden av året? I så fall kan det ju vara en bra idé att prata med den personen alternativt skogsvårdsmyndighet av något slag.

Själv hade jag ett allvarligt telefonsamtal med vår kära försvarsmakt för ett år sedan. De hade satt upp ståltråd som inte syntes kring en gammal fast försvarsanläggning på ett nerlagt övningsfält. Ståltråden syntes vare sig för människa, hundar eller vilt. Jag stod på öronen och hunden gjorde en frivolt och sträckte sig på eländet. :mad:

Därför att lösa hundar är ett otyg när snön är djupare än 10 cm för allt klövvilt.

Lösa hundar är inget problem för klövvilt såvida de inte blir förföljda av dem. Oavsett snödjup eller terräng ska hunden alltid hållas under sådan uppsikt att den hindras från att förfölja vilt. Allt vilt! Om det inte är en jakthund som utför sitt jobb då... Så din kommentar är totalt onödig och helt irrelevant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka