Täckenstorlekar/ridtäcke

Draumsyn

Trådstartare
Jag har lite funderingar ang. täcken och storlekar...
Jag har en häst som jag troligtvis kommer att köpta (så som det ser ut nu iaf) och har tänkt att köpa lite täcken till honom.
Han är minst 145 cm hög och av den grövre typen med rätt rejäl bakdel :D.
Jag har mätt från manken till svansen och han är ca 110 cm lång såvida jag mätt på rätt sätt men tror det är så iaf.
Jag skulle tro att ett täcke på 135 skulle passa men enligt ägaren så skall han ha 145 minst! :crazy:
Är inte 145 till stora halvblod? SÅ stor är han ju inte...
Någon som har en häst som är ungefär i samma storlek som vet?

Har även tänkt att köpa ett ridtäcke från Hööks (blått med reflexer om nån vill kika) och då borde väl 135 funka?
(Om det är det som är den rätta storleken, haha nu blev det virrigt.) Eller bör man ha lite större så att den inte "drar" i svansen?

Nu vill ja ha era kloka tips :)
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

min pålle har haft typ samma problem, fast han är 10 cm mindre än din ;)
Vi mätte honom och provade strl 125 på täcken passade perfekt på han (då var han omusklad/överviktig), men nu är dom för småa.
Nu när vi skulle köpa vintertäcken så var alla för små för min grova valack. Därför lånade vi hem ett begagnat vintertäcke av min kusin som tyvärr tog bort sina islänningar i början på sommaren och det hade strl 135. Passade perfekt på min kille.

Så ett tips är, låna hem ett begagnat el köp ett begagnat för en billig peng, prova det så ser du! :)

Lycka till!
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Hej,
Jag har flera islänningar i samma storlek, 135 brukar passa ypperligt! :)
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Min ena är 149cm hög, men smäcker.
han har 135 i täckesstorlek.

hans son, som är ~147cm och lite kraftigare, har både 125 och 135.

tror att 145 blir på tok för stort.
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Några i stallet köpte ett regntäcke till sin tös som är ~ 142 i storlek 145 och det hängde som en underbar balklänning :D
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Hej, jag tror aldrig jag hört en islänning med 145 i täckesstorlek. 125 eller 135 brukar vara ok.
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Min islandshäst är 145 cm hög och har 135 i storlek.
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Yes, jag skall se om jag hittar något täcken att prova men ett på 135 känns mer rätt än 145, han är ju ingen älg heller :D
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Hehe, min lilla på 1.28 har 115 i täcke, i vissa fall passar 105.. :angel:

Sonen hennes har i alla fall 125, han ligger på 135 ++ i mankhöjd.
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Okej, men på de flesta verkar det som att 135 verkar funka på en såpass stor häst... hmm...
Som sagt får ta ett täcke och "mäta".

Men ridtäcken då? Borde de vara lite större för att inte sitta för tajt eller är det bara jag som är larvig? :p
Någon som har det blå med reflex från Hööks och vet hur det sitter?
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Jag har aldrig sett nån isis med ridtäcke, bara ländtäcke. Om det nu behövs öht. Men det är väl bara att prova och byta om det inte passar.
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Skall beställa från nätet, därför är det lite bra att veta på ett ungefär :angel:

Nej jag vet det är inte direkt nödvändigt men de dagar det är riktigt skitväder med iskallt regn och blåst
så kan det vara skönt att veta att hästen ändå är varm och go.
Jättebarnsligt jag vet :o
Men även på längre turer i regn/snöslask kan det ju vara bra att inte hästen är iskall om rumpan...

Hur som helst så beställde jag ett reflex-ridtäcke i strl full, det borde ju passa!
Dessutom är ett reflextäcke näst intill nödvändigt här uppe i vinter så :angel:;)
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Jag har aldrig sett nån isis med ridtäcke, bara ländtäcke. Om det nu behövs öht. Men det är väl bara att prova och byta om det inte passar.

Jag har ridtäcke på Ási när jag rider ut.
han är helrakad, så det är därför ..
 
Sv: Täckenstorlekar/ridtäcke

Då måste man ju nästan ha det... Iaf vid äckelväder eller när det är kallt.

Är rätt nöjd nu ändå, ett reflextäcke kommer man ju garanterat
behöva här uppe i mörkret så :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 333
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
814
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 564
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 903
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp