Ta beslut att inte behålla hästen

matildadahlgren

Trådstartare
Jag och min syster har tillsammans en häst på foder. Vi har haft henne i ungefär ett år och fyra månader. Jag hade en period för ett tag sedan där jag inte hade någon som helst motivation. Jag ville inte åka till stallet, jag ville inte rida eller någonting. Sedan lyckades jag få tillbaka lite motivation så jag iaf inte hade ångest av att åka till stallet. Men just nu känner jag mig helt likgiltig när det kommer till hästen. Jag älskar henne mer än allt, men jag känner inget speciellt över att åka till stallet och rida. Ser inte direkt fram emot att rida eller så. Jag känner att det tar för mycket tid, energi och är för dyrt. Jag har precis fått ett nytt jobb där jag kommer jobba lite mer än 50%. Alltså kommer jag inte tjäna några stora mängder pengar och känner att det finns bättre saker att lägga pengarna på just nu. Jag är 19 år (20 i sommar) och känner att jag vill kunna bli lite mer fri, främst ekonomiskt men även tidsmässigt. Det värsta som finns är att sitta och ha ångest över att pengarna kanske inte räcker till.

Jag har pratat med min mamma om detta och hennes svar var att jag förmodligen kommer ångra mig (vilket jag också tror att jag kommer, till en början iaf) och att det kommer vara svårt att hitta en så fin häst under sådana här förutsättningar. Jag och min syster delar som sagt en fin dressyrhäst som vi har på foder och slapp betala 120.000kr i inköp. För det första känns det inte så schysst mot henne att ha kvar henne om jag inte "vill" ha kvar henne, samtidigt känns det inte schysst mot mig själv. Sedan känns det också som att man kanske ska avsluta innan det går för långt och man tröttnar helt?

Någon som är/har varit i samma situation? Hur tar man beslutet att faktiskt lämna ifrån sig hästen?
Tacksam för svar!
 
Jag kanske inte är den rätta att svara då jag aldrig funderat på att sluta med hästar på alla de över 20 åren jag sysslat med hästar, men i alla fall :). Det första jag tänker är; om hästen är värd 120 000 antar jag detta är en tävlingshäst? Har du haft press och höga krav på dig så du inte har kunnat rida bara för att du VILL?

Spelar ju ingen roll om hästen är den rätta om det ändå inte känns rätt för dig! Du skriver ju själv att du tycker det kostar för mycket tid och pengar för att fortsätta med hästen, alltså bör du ju då sluta då du tvivlar på att fortsätta. Har din syster möjlighet att ha kvar hästen utan dig?
 
Har du ingen motivation så prata med din syster och se om ni kan få in någon annan istället för dig. Så kan du hänga med din syster någon dag om du känner för det och så har ni en fin häst om du får suget tillbaks :)

Tråkig sits och lycka till
 
Kan din syster inte ha kvar hästen om du drar dig ur? Det är ju trots allt en risk din syster tog när ni skaffade den ihop. Det finns inga garantier när man delar med andra och såna saker bör man alltid prata om innan man tar en häst tillsammans. Du kanske kan prova att lämna över ansvaret ett halvår men fortsätta att betala din del, och sen göra en utvärdering om det ff känns som att du vill kliva av. Då får ni lite tid på er att känna på det och din syster kanske har hittat en lösning också - medryttare, delfodervärd eller liknande.

Hon hade aldrig haft hästen om du inte varit med. Så det är inte så att du tar den ifrån henne om det blir så, du gjorde det ju möjligt för henne att ha den fram tills nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 090
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 450
Senast: Oknytt
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 050
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp